Har funderat på att byta till SAVR eller Fondo. Är det någon som har bra erfarenheter av någon av dom och om det är smidigt att flytta ISK till någon av dom?
Avanza har en riktigt vass plattform. Någon som har erfarenhet av SAVR och Fondos appar och plattformar?
Till pensionen sparar jag enbart i globalfond, så flytt till Fondo och DNB global index 0,11 % kan vara rätt mycket värt det i slutändan. I övrigt verkar Fondo och SAVR:s utbud vara ungefär lika billigt.
Vilka anledningar finns det att ha kvar fonderna och sparandet på Avanza när det finns billigare aktörer?
Jag är nöjd med SAVR och om jag hade “börjat om från början” idag så hade jag kört enbart Lysa och SAVR och slopat Avanza och Nordnet (där jag har konton också idag). Men jag vill inte flytta värdepapper från Avanza som jag haft där sen 2015 för det är kul att se hur mycket de har gått upp i värde Största nackdelen med SAVR jämfört med Avanza är just att Avanzas app är snyggare och mer praktisk men det är inga problem att använda SAVRs app tycker jag.
Savr och Fondo är riktigt retard som plattformar, men fonderna är bra prissatta.
Jag har kört alla tre parallellt för att minimera avgifter på fonderna.
Hej!
För en smidig flytt av ISK till oss kan du använda vår automatiska flyttfunktion. Med den får flytten ingen skattepåverkan, och dina värdepapper tar del av utvecklingen under flyttens gång. I skrivande stund har Avanza dock problem med Tink, som är plattformen som tar hand om själva flytten. Medan Tink ligger nere kan vår kundservice hjälpa till med flytten. Du når dem i chatten i inloggat läge, samt på telefonnummer 08-38 52 00. De är tillgängliga helgfria vardagar kl. 9-22.
/Emma på SAVR
Vad tråkigt att du inte gillar vår plattform! Något särskilt du tänker på, eller funktioner du saknar? Vi tar gärna emot feedback för att göra vår tjänst så bra som möjligt.
Avsaknad av värdepapperskredit på SAVR är en stor nackdel för mig. SAVR Global är nice men hade önskat en FTSE All-World UCITS ETF t.ex. VWCE som också exkluderar courtage och växlingsavgift.
Innan detta erbjuds så stannar jag kvar hos Avanza. Tycker Avanzas interface är väldigt fräscht.
Jag skickade feedback direkt när ni införde ändringen att man skulle landa på en splash-screen istället för på innehav. Jag är totalt ointresserad av nyheter via er plattform och ställer mig kraftigt negativ till att min användarupplevelse aktivt försämras. (Det blir väldigt många extra-klick för att göra det mest basala om man alltid hamnar på fel ställe precis i början). En så kallad shitification av tjänsten som annars var rätt bra.
Hade jag kunna välja att startskärmen ska vara mina innehav så hade det inte funnits någon kritik kring just detta från mig.
Jag gillar er plattform massor, men det känns lite som ”Kalle Anka” när ni tex har kf via futur pension (har faktiskt öppnat en kf hos er då ni erbjuder gratiscourtage just nu) och att ni inte har riktiga kontonummer. Tex blir det svårt med barnsparande och isk om de ska få julklappspengar från farmor direkt insatta på kontot, eller som i mitt fall att ett av barnen ska få försäkringspengar för en olyckshändelse. Då vill man ogärna att pengarna mellanlandar på mitt konto som jag sedan swishar till barnets konto.
Trots detta överväger även jag att flytta. Courtaget är lägre än Avanza och plattformen blir bättre och bättre. Uppskattar även att ni är ett ”platt” bolag som lyssnar på kunderna.
En fundering - låt säga att jag flyttar aktier som råkar få utdelning under själva flytten. Vad händer med pengarna från utdelningen då?
Hej!
Det råder delade meningar om just denna funktion Vissa ser värdet i att få en uppdatering om bolagen bakom ens aktier, medan andra hellre vill få en snabb överblick kring hur det går för ens innehav. Detta är något vi håller på att se över och utvärdera.
Av ren nyfikenhet, vilken typ av värdepapper investerar du främst i?
Skulle jag byta hade jag övervägt att sälja allt innan 1. april och sätta in likviden på Fondo/Savr efter det. Enda nackdelen är en pytteliten tid du står utanför marknaden och du tappar GAV. Men det går smidigt och mycket snabbare än någon flytt.
Hej!
Tack för din feedback Anledningen till att vi har KF via Futur är för att en kapitalförsäkring måste ges ut av ett försäkringsbolag, vilket vi inte är. Detta är ett vanligt tillvägagångssätt som används av flera andra för att kunna erbjuda kapitalförsäkring – även större bolag som funnits längre än vi.
Anledningen till att vi i dagsläget inte erbjuder kontonummer är för att det ställer ännu högre krav på regelefterlevnaden och processerna för att motverka penningtvätt och kundkännedom. Resurserna det kräver har vi just nu valt att lägga på att utveckla vår plattform på annat sätt, men vi kommer absolut att utvärdera det framåt.
Ang din fråga om utdelning: Om ett innehav får utdelning under själva flytten så hamnar utdelningen hos institutet aktien låg på innan X-dagen.
Visste inte. Men jag skrev och frågade SAVR för några månader sedan och då skrev de att jag inte skulle kunna se min historiska avkastning (som jag förstod det)
Jag har precis börjat med SAVR. Appen/hemsidan är relativt avskalade och saknar funktioner om man jämför med Avanza eller Nordnet. Men inte dåligt så att säga.
Om en knivskarp app är av högsta vikt för en ska man nog stanna hos dom mer etablerade mäklarna. Bryr man sig mer om priser tycker jag SAVR är bra. Montrose verkar lovande också.
Hej!
Vi håller på att fixa så att man får med sitt GAV vid inflytt, och siktar på att ha det på plats innan sommaren. Då kommer man även att kunna justera sitt GAV på redan inflyttade värdepapper i efterhand (på förfrågan till en början).
Varför sänkte ni i förväg värvarbonusen från 200kr till 100kr? Jag förlorade en hundring på det då en av de jag värvade hamnade mellan stolarna då det krånglade med registreringen. Personen blev kund hos Savr medan 200kr gällde, men registreringen blev klar efter att ni sänkt bonusen.
Inte mkt pengar, men blev lite besviken då jag såg det lite som en sport att värva mina vänner (flera av dem vet jag kommer flytta allt till er i närtid då ni har lägre avgifter än många andra).
Hej!
Vi har fått många nya användare tack vare Bjud in en vän, vilket är jättekul att se. Tyvärr såg vi också tecken på ett utbrett missbruk av funktionen varför vi behövde sänka den till ordinarie 100 kr i förtid – något vi är ledsna över.
Att villkoren för kampanjen kunde komma att ändras är något vi har kommunicerat bl.a. i Bjud in en vän-funktionen i produkten, samt på inbjudningslänken som skickats till vännen.
Med det sagt: Hör gärna av dig till vår kundservice i chatten i inloggat läge eller på telefonnummer 08-38 52 00 så kan de kika specifikt på just ditt ärende.