Savr är billigare än Avanza. Är det ändå värt att stanna kvar hos Avanza?
Savr som jag uppfattar det är billigare med courtage och även fondavgifter.
Vad har Avanza som inte Savr har?
Belåning är jag inte intresserad av.
Om du är intresserad av gedigen portfölj och aktieanalys ska du köra på Montrose. Men SAVR är billigare för att köpa ETFer (just nu).
Jag är inte nöjd med SAVR. De frågade mig som kund om alla fonder var färdigflyttade, vilket de inte var. Det saknades ett sexsiffrigt belopp. Känns inte tryggt att SAVR inte har koll på hur mycket som flyttas. Du som vill flytta fonder till SAVR bör ha noga koll själv på exakt vilka fonder och hur mycket som flyttas.
Det går heller inte att flytta ut fonder från SAVR. I så fall måste man sälja allt och ta ut pengarna kontant.
Jag har haft båda. Jag föredrar Avanza. Fondavgifterna hos SAVR kommer i form av “kickbacks” vilket är mer enerverande än praktiskt. Sajten upplever jag som mer “gejmifierad”, vilket jag inte gillar då jag ser investeringar långsiktigt och jag är inte en “daytrader”.
Men… då jag hade SAVR var det nästan uteslutande pga en dyr fond som de hade ca en halv procent rabatt på och då kunde jag ta mig det omaket då det var ganska mycket pengar vi pratade om i en smalare fond.
För alla vaniljfonder ser jag verkligen inget skäl att ha SAVR om man inte uttryckligen gillar deras gränssnitt. Är man mer drabbad av speldjävulen så är det förmodligen ett klockrent val.
p.s. Njut av stunden. Så många sunkiga inlånade anglocismer ser ni sällan i ett av mina inlägg.
Hur är priserna på montrose?
Bryr mig bara om avgifterna om jag ska vara ärlig.
Ska ändå inte vara där inne och pilla.
Beror på vad du vill handla.
DNB Global Indeks S har 0.16% i avgift hos Montrose.
Savr har motsvarande 0.17%.
Montrose vill att du ska i princip ha 200k i sparande för att inte betala en månadsavgift. Jag upplever att Carnegie/Montrose är en jättebra bank.
Dock är deras minicourtage för Tyskland/ETFer 19 kr, det är ganska saftigt för SAVR tar 1 kr.
Ja det känns lite väl…
Jobbigt men bra med många aktörer.
Men det blir lite som att bestämma vilket godis man ska ha till helgen, beslut ångest…
Man vill du dessutom testa alla…(åtminstone jag)
Sant men däremot är valutaväxlingen billigare, så det beror på hur mycket du ska spara i månaden.
Jag kör lite blandning att jag köper vanliga fonder som jag “byter” till ETFer då och då - dvs. Sätta sälj samma dag när.jag köper ETFer, så behöver kunna “sponsra” pengarna under tiden tills fonderna är sålda
Med SAVR kan man ju i princip bara köpa ETFer. Varför behöver du blanda menar du?
Nej, det var bara jämförelsen med Montrose vart mincourtaget är lite högre. Då kan man spara ihop i vanliga fonder och sen bara “flippa” de till ETFer då och då så att det blir inte så dyrt procentuellt
Sen är Fondo lägst med denna för 0,11%. Hårklyveri kanske men ändå.
Hej!
Vi har byggt om vår app från grunden och har plockat bort en del element som vissa har uppfattat som gamifierande. Har du testat den nya? Om inte – kolla gärna in den och se vad du tycker!
Mvh,
Emma på SAVR
Inte kollat, men överväger att göra det då. Toppen att ni tagit till er av kritiken.