Nu är det nära!
Sneak peak på SAVR nya plattform för aktiehandel
Nu är det nära!
Sneak peak på SAVR nya plattform för aktiehandel
När kommer det då?
Bra fråga…
Det har jag också undrat hela tiden sedan nyheten först kom om detta. Först var det till våren. Nu är det eventuellt till hösten.
Men det skulle inte förvåna mig om det blir till våren 2024…
Tänkte väcka denna tråd till livs med en fråga; @SAVR : Jag kör en del fonder hos er på ett konto på grund av er konkurrenskraftiga avgifter på t:ex Spiltan Investmentbolag Global,Spiltan aktiefond Småland och andra lite nichade fonder. Något jag verkligen saknar på Savr är fondutbudet från Lynx fonder. Speciellt deras dynamiske fond: Lynx Dynamic - Lynx Asset Management
Kan ni upplysa om det skulle vara en möjlighet att ta in fonder från Lynx till rabatterad avgift? (Ni har ju redan SEB Asset Selection som är lite liknande fonden från Lynx men lite dyr)…
är rätt övertygad att det finns fler än jag som skulle uppskatta att kunna handla dessa hos er - speclellt för att bygga allvädersportföljer och dylikt
SAVR meddelar att de äntligen har beviljats tillstånd av Finansinspektionen för depåhantering. SAVR har därmed blivit ett eget depåinstitut, vilket innebär att de nu har tillstånd att själva förvara pengar och fondandelar åt sina kunder.
Denna process tar SAVR ett steg närmare deras långsiktiga mål att bli en komplett investeringsplattform. Utöver en förbättrad fondhandel så öppnar man under nästa år aktiehandel på 17 världsmarknader.
Nu har det gått några månader och inget har hänt mig veterligen på aktiefronten hos Savr. Någon annan som hört något?
Det kommer nog snart, dem har precis blivit ett depåinstitut och uppdaterat hela layouten för appen/hemsidan. Det är nog mest småfix numera innan det kommer. Men jag har ingen aning och det har inte kommit nått officiellt. Men om jag får gissa är det ganska snart ändå
De utför en uppdatering av deras plattform för att snart kunna leverera en ännu bättre fondtjänst, och inom kort även aktiehandel.
Därför har de för tillfället stängt registrering av nya kunder.
Så det verkar vara på gång snart…
Använder du SAVR?
Nej, jag använder inte SAVR. Har Nordnet idag men kommer byta till SAVR så fort de kommer igång med aktiehandel.
Frågan är väl vad de kommer erbjuda. Kan Savr slå Levlers erbjudande om långvarigt gratiscourtage? I det läget kan de bli ett alternativ, men de måste komma med något som är bättre än Levler - i och med att Levler var före dem att utmana Avanza, Aktieinvest och Nordnet som aktiemäklare är Savr direkt på bortaplan.
Vad blir mervärdét att vara kund hos Savr istället för Levler?
Jag läste att Levler idag bara har aktiehandel på Nasdaq Stockholm inklusive First North.
SAVR kommer tydligen även ha amerikanska aktier, och de har ju “lovat” att konkurrera med lägre valutaväxlingsavgift.
Men som sagt, än så länge vet vi inte hur det kommer se ut med SAVR. Den som lever får se.
Oavsett är det mycket bra med konkurrens, vilket gynnar oss småsparare…
Hörde nånstans att man skulle kunna handla på 17 marknader? Det vorre ju grymt isåfall👏
Vi får hoppas att de i så fall skapar möjlighet att handla med kapitalförsäkring och ger tillbaka källskatt, i annat fall väljer man ju Nordnet eller Avanza före Savr.
Levler anser jag vara bästa plattformen för svenska aktier i dagsläget, trots att de inte har möjliggjort normal ”kontoinsättning” utan enbart har autogiro och Swish som insättningsmetod.
Håller med. Utan KF är det skit samma. Dock kul med marknader som Schweiz och Österrike till bra courtage!
https://twitter.com/savr/status/1770359535858852298?t=kz975MspKWOiKIIlTjtMHQ&s=19
Inför de en kapitalförsäkring som betalar tillbaka källskatten snabbt samtidigt som de ibland har kampanjer med gratiscourtage, så kommer de definitivt få mig på kroken
Vad innebär kapitalförsäkring och vem passar den för?
Även jag som haft en schism med dem kan nog tänka mig gräva ner stridsyxan om dessa marknader med KF och snabb källskattsåterbäring blir aktuell
Kapitalförsäkring är bra om du har utländska innehav med utdelning då du i sådana fall inte själv kräver tillbaka utländska källskatten utan det är försäkringsbolaget som gör detta (du släpper dubbelbeskattning av utdelningar och du släpper själv att jaga källskatten från ländet där värdepappret är noterat).
Det man ska komma ihåg med kapitalförsäkring är dock att du inte äger aktierna själv utan det är banken som du har kapitalförsäkringen hos. Vilket kan vara fine om du inte tänkt byta bank eller har tillgångar under 1 050 000 SEK (insättningsgarantin om jag förstått det rätt). Däremot har du över tillgångar över detta eller gillar att flytta dina tillgångar ofta kanske det inte är ett alternativ.
Ska tillägga att jag har mina utländska aktier i KF men jag undrar om en ISK inte är bättre ändå i längden. Vill ju inte tappa mina aktier om något händer banken.