Spontant är jag försiktigt positiv, men några frågor uppstår naturligtvis.
Kommer SAVR:s aktieplattform fortsätta utvecklas som en separat tjänst, eller riskerar det att “sväljas” av Länsförsäkringar och bli en traditionell banklösning?
Kommer man nu äntligen få ett riktigt kontonummer?
Finns det några fördelar med att ha både aktier via SAVR och bolån hos Länsförsäkringar? Tänker t.ex. om man kan få bolånerabatt eller andra fördelar om man “samlar sina affärer” hos dem.
Hur påverkas framtida funktioner? Kommer ni kunna satsa ännu mer på aktiedelen nu, med stöd från en större aktör i ryggen
Kommer allt att flyttas till Länsförsäkringars plattform så man även kan betala räkningar via Savr?
Hur blir det med kapitalförsäkringarna? Öppnade man innan 1 april skulle courtaget återbetalas senare för all aktiehandel fram till 30 juni - gäller det fortfarande?
Kanske någon på @SAVR kan svara på frågorna. Ni har varit snabba förut med svar och tycker ni har en utmärkt kundservice. Är supernöjd med er förutom att ni saknar kontonummer, men det lär ju kunna åtgärdas nu när ni går in i LF
Okej, kanske mitt inlägg kan flyttas dit av @janbolmeson eller någon annan moderator? Inte meningen skapa en ny tråd. Frågorna till @SAVR kvarstår dock
Hej!
Tack för dina frågor. Tyvärr har jag inte så många svar på dem än så länge, eftersom många detaljer ännu inte är satta.
Angående den courtagefria handeln på KF till och med 30 juni så gäller kampanjvillkoren som kommuniceras i samband med kampanjen: Alla kunder som öppnade en KF innan 31/3 fick courtagefri handel till och med 30/6 2025. Vi håller nu på att gå igenom all handel under denna period och siktar på att börja återbetala courtaget i slutet av denna vecka.
Tack för snabbt svar. Här kommer tre önskemål/medskick inför framtida fusionen mellan @SAVR och Länsförsäkringar
Behåll minimicourtaget på 1kr, men inför gärna Länsförsäkringars fasta procentcourtage på 0,05%
Erbjud bolåneränta till alla kunder
Inför riktiga kontonummer (riktigt guldläge nu).
”Kickback” i form av 100/200kr för varje ny person man värvar får ni gärna behålla - det har ju varit ert signum
Gillar även att man får pengar tillbaka för fondavgift eller som nu courtage på kapitalförsäkringar (tecknade före 31 mars) rent psykologiskt känns det som en mikroskopisk ”aktieutdelning”.
Nej, hoppas fusionen enbart resulterar i att man plockar ut ”russinen ur kakan” ur bägge aktörerna. Då tror jag det kan bli riktigt bra för oss kunder.
Är som sagt försiktigt positiv - kommer följa @SAVR noggrant fram tills allt är klart.
Framförallt är det lättare att göra insättningar. På @SAVR och Levler går det enbart att sätta in genom att swisha - jag kan inte sätta in på en väns konto om jag tex är skyldig vederbörande pengar.
Ett konkret exempel: ett av mina barn fick ut ett mindre försäkringsbelopp på olycksfallsförsäkringen - eftersom hen har ett konto hos en av de mer kända nätmäklarna kunde försäkringsbolaget betala ut beloppet direkt till rätt person. Inte helt övertygad att det hade sett snyggt ut om det mellanlandade först på mitt konto och sen swishades in på Savr (eller just ja, de har väl inte ens möjlighet att öppna isk till minderåriga just för att de saknar kontonummer).
Finns flera andra anledningar också varför jag vill ha kontonummer. Tidigare har motargumentet varit att @SAVR inte är någon bank, men nu blir de faktiskt en bank och i det läget ska de så klart ha kontonummer.
Ska bli intressant att se om Savr-sparare får bolånerabatt. Om så är fallet kan de mycket väl bli förstahandsvalet både gällande sparande och bolån.