SAVR-diskussion

Jag blev lite förvånad över att en order jag lade på SAVR måndagen d. 3. oktober fortfarande står som “Behandlas av fondbolaget”. Fonden är Allianz China A Shares AT USD och lades innan stopptid förra måndagen. Har någon av er upplevt att det dröjer så pass länge med SAVR?

Japp. Det går med små långsamma steg där vad gäller köp och sälj av fonder. Flyttade allt mitt innehav därifrån pga hur långsamt det gick att köpa och sälja.

1 gillning

Tack för att du bekräftar bilden, Aether. De skyller själva på Fondab, men jag tycker ändå det är anmärningsvärt att den order jag lade förra måndag (3. oktober) fortarande står som “behandlas” efter 8 dagar, Ska dock nämna att jag inte sett det med andra fonder än just denna hos Savr.

Detta är även min erfarenhet. Vill minnas att det tog 10 dagar för mig någon gång jag sålde en fond. Jag flyttade pengarna från Savr efter det…

1 gillning

Drumroll… Nu äntligen idag har ordern gått igenom och fondandelar finns på kontot. Det dröjde alltså 3. oktober → 12. oktober. Får väl utvärdera vid framtida köp av andelar av samma fond :sweat_smile:

1 gillning

När de hade högt tryck och var relativt nya (tror det var sommaren 21) så tog det oändligt lång tid att föra över ISK.

De har ju lagt ut hanteringen av orders med mera på Fondab. Om SAVR är lite långsamma i sina rutiner både före och innan Fondab har gjort sin del, kan det innebära väldigt långa ledtider som vi har delad erfarenhet av. Av alla köp/sälj jag gjorde där gick de på dubbla tiden eller längre än vad som stod listat under respektive fond.

SPP använder sig också av SAVR om man har ett konto hos dem exempelvis. Det går lite snabbare där, men inte mycket. Vilket lutar åt att det är deras partner som är flaskhalsen.

Amen. Tog månader för min överföring. Efter att tillgångarna överförts tog det de ytterligare flera veckor innan de skickat signal om att allt var slutfört till avsändaren.

1 gillning

Börsen i Kina var stängd hela förra veckan alltså 3-7 oktober allmän helg. Har själv en fond med Kina innehav som jag lagt sälj order på förra veckan. Bör gå igenom idag. Så just denna gång var det inte Savrs fel. Har min fond hos Avanza.

4 gillningar

Kanske detta var en orsak. Tack för inspel och välkommen i forumet!

Återupplivar tråden då jag sålde fonder (länförsäkring global, sverige och spiltan investmentbolag) den 15 februari. Står att jag fått in likvida medel på kontot men det finns inte där. Pratat med kundsupporten flera ggr som säger att “de kommer snart in”, men inget händer. Ibland “försvinner” försäljningen när jag tittar på transaktionshistoriken för att sedan komma tillbaka en stund senare, typ nästkommande dag. Inte kommit in något ännu och supporten har meddelat att de lyfta det vidare. Känns inte så bra detta. Tagit skärmdumpar så det står härliga till ifall det eskalerar. Blir avslut av konto när detta är klart.

2 gillningar

För mig har transaktioner gått smidigt

De har precis flyttat över från tidigare Fondab till sin egna plattform och det har stått varningar flera gånger om att det kan krångla i anslutning till detta.

Jag har aldrig haft några problem med transaktioner hos SAVR men har inte gjort någonting nu i samband med att de ändrat plattform…

Kolla in SAVR’s nyckeltal på allabolag.se - överväg om du vill ha ditt kapital där öht.

Vad jag vet ska inte det spela nån roll för ens egna kapital, det försvinner inte direkt om SAVR går under

1 gillning

Svar till Brunello

Jag hade då inte haft en krona över gränsen för insättningsgarantin. Det är ett under hur dom går runt - förmodligen en aningen snäll investerare.

Jag har inget mot att de uppgraderar/flyttar etc. Go for it. Att jag dock ska behöva vänta flera dagar på att mina pengar “ska komma tillbaka” och att de säger “kommer idag” - men aldrig dyker upp är inget jag accepterar. Då ska de meddela det innan förändringen, typ: “de likvida medel du erhållit för försäljning kan ta tre till fyra veckor innan du har dem på ditt konto”.

1 gillning

Jag sålt en del fonder med transaktionsdatum den 15 februari 2024. Har inte fått pengarna ännu. SAVR felsöker fortfarande.

Har fått pengarna för transaktionsdatum 16 februari 2024…

Varning för SAVR

Jag har mailat FI

1 gillning

De har meddelat mig att “migreringen gick fel”. Det kan ta några dagar innan man får pengarna. Inget datum när det kan vara klart. Spännande.

Samma problem som er andra. Sålde fond för 2 veckor sedan. Ser inte ens transkationen. Pratat med kundtjänst… de säger bara de kollar på de internt skulle varit klart senast i fredags. Fortfarande inget. Blir nog en flytt från hela plattformen efter detta.

1 gillning