Kommer ta ut allt från SAVR. De har lovat mig pengar under veckan, senast fredag 23 februari.
Man lovar inget datum om man har 0 koll.
Kommer ta ut allt från SAVR. De har lovat mig pengar under veckan, senast fredag 23 februari.
Man lovar inget datum om man har 0 koll.
Insättningsgarantin gäller inte när dina pengar är investerade
Gjorde samma sak jag med. Nu ser jag inte ens mina pengar längre. Det enda positiva med detta är att det är enkelt att räkna ut avkastningen: -100%.
Är detta deras första steg mot “nästa generations investeringsplattform” är det ju inte direkt ett imponerande första intryck man får.
Jag har lagt in säljorder idag för att komma ned i maxgränsen för investerarskyddet (250 000 SEK). Det står att pengarna ska vara likvida den 29 februari. Därpå överföring till vanligt bankkonto. Vi får se hur det går. Men jag håller med flera här i denna tråd. Det känns inte bra när det strular i flera veckor. Och svaren från kundtjänst är inte tillfredsställande. Om SAVR så småningom får ordning på plattformen får jag överväga öka exponeringen igen.
Stort tack för tips! Jag kollade och utan att vara någon ekonom ser jag att de har väldigt röda siffror.
Hur ska jag tolka graferna i övrigt på allabolag.se? Tittar jag på Savr ser jag en liten blå stapel strax under tio miljoner, den pekar upp. Sen ser jag en röd stapel på 71 miljoner som pekar rätt ned.
Motsvarande på Levler, som ju får anses som närmaste konkurrent, är en blå stapel som pekar rätt upp på 15 miljoner och en röd stapel som pekar ned på 18 miljoner.
Hur tolkar jag detta? Förklara gärna explicit då jag är dålig på nyckeltal.
Direktlänk till Savr SAVR AB - Företagsinformation
Direktlänk till Levler Levler SPQR AB - Företagsinformation
Jag uppfattar det som att Levler är mer pålitliga, sen bör vi beakta att de är nya på marknaden till skillnad från Savr. Ökar de sin kundstock lär väl siffrorna bli på plus? Eller?
Jag håller inte riktigt med i dina slutsatser av jämförelsen mellan Savr och Levler. Av Levler intäkter på 14 596 tkr så är 21 tkr nettoomsättning, 11 737 tkr aktiverat arbete och 2 838 tkr övriga rörelseintäkter. Så väldigt lite är “riktiga” pengar in i företaget. Levler ger inte mycket info i deras årsredovisning så jag tycker det är svårt att säga så mycket om dom vid en snabb anblick. Så enligt mig har Savr en större “riktig” omsättning, även om också deras förluster är större. Men jag har ingen aning om vem som kan nå break-even snabbast.
Uppdatera gärna om/när ni får tillbaka era pengar av SAVR.
Ja la en säljorder strax efter infomailet om flytt kom. Tänkte att den lär ju hinna gå igenom, det är många dagar tills dess. Det gjorde den inte utan har fastnat i systemet. Mina pengar har varit ”försvunna” i två veckor nu. Först idag kan jag se en transaktionsnot men inget uppdaterat saldo. SAVR tar inte de högst 10 minuter på sig att svara i chatten som de utlovar utan flera timmar och löfte om att pengarna ska finnas tillgängliga imorgon upprepas dag efter dag.
De få kronorna man får i återbäring uppväger inte att mina pengar är låsta/försvunna i veckor. Jag kommer sälja övriga fonder från SAVR så fort allt funkar igen och ta ut allt.
Will do. De svarar inte längre på meddelanden i chatten.
De läser inte ens meddelanden i chatten längre.
Är det någon som har svar på hur säkra investeringar i fonder hos SAVR är som sammanlagt överstiger värdet 250 000 SEK (dvs det så kallade investerarskyddet). Kan det i värsta fall gå förlorat vid en konkurs?
Uppdaterar min egen fråga här med vad jag hittade hos riksgälden. Som jag tolkar det finns en risk att förlora det som överstiger 250 000 SEK investerat (insättningsgarantin om 1 050 000 SEK täcker likvida tillgångar dvs kronor stående på kontot).
Jag börjar känna mig väldigt glad över min tajming att ha tömt mitt SAVR-konto i december 2023. ![]()
Det är lite oroande att dom fortfarande inte fått enkla saker att fungera varken i mobil-appen eller på hemsidan. Är det någon som har sålt eller köpt fonder eller har lyckats ta ut pengar eller sätta in pengar till SAVR efter att dom bytte system under helgen 15-18 februari?
Jag kan se mitt fondinnehav i det nya systemet nu och det ser korrekt ut, men jag har inte handlat några fonder eller gjort några överföringar efter systembytet.
Låter inte bra detta. Hoppas det går bra och jag har fel i detta
Man ska väl inte tro det värsta, det är inte bra för sömnen. Jag ser att idag är det återigen möjligt att sätta upp månadssparande, det gick inte för ett par dagar sedan. Det betyder att dom fortfarande jobbar på att få igång allt, och det borde väl även betyda att det inte är ett total-haveri av flytten, för då hade dom inte startat upp månadsparandefunktionen igen.
Tro det värsta, hoppas på det bästa… ![]()
Plattformstajming? Nya marknadstajmingen ![]()
Jag tror att det är en väldig överdriven rädsla i denna tråd, jag kan förstå SAVR eftersom dem genomför ett gigantiskt plattformsbyte så kan det krångla lite med uttag osv. När denna process är över så tror jag det kommer att gå helt felfritt. Man för väll ge dem lite tid och vara glada över att dem gör detta plattformsbyte eftersom att fördelarna kommer i längden vara mycket större än dessa tillfälliga nackdelar
Har du pengar investerade i fonder så kan du inte förlora dina pengar, skulle SAVR gå i konkurs så kommer deras förvaringinstitut ta över dina fondandelar och flytta dem till en annan bank. Dina pengar är skilda från SAVR pengar. Incesterarskyddet täcker endast om SAVR skulle göra något brottsligt eller liknande. Då får du tillbaka så mycket pengar, men eftersom dem är under FI syn så förlitar jag mig på att dem inte håller på med någon brottslighet