SAVR-diskussion

Jag har spridit ut mitt sparande på flera plattformar just för risken att någon plattform havererar - har ungefär lika mycket på Avanza, Nordnet, Lysa och SAVR. Jag har dock alla mina aktiva fonder på SAVR då de är så mycket billigare där. Jag är inte riktigt lika index-fokuserad som de flest här är, så SAVR har en inte försumbar del av mitt kapital.

Blir jobbigt om man skall plattformtajma och sälja allt inför varje system-byte på plattformen. :sweat:

1 gillning

Det här är en engångsföreteelse som jag har förstått det. Tycker dem har varit väldigt duktiga med informationen kring detta också innan dem gjorde det.Om man är långsiktig borde inte detta vara ett så stort problem

4 gillningar

Jodå, jag har sålt en fond och fått in pengar på kontot under den tiden.

1 gillning

Duktiga med informationen? Var har de sagt att försäljning av fonder kan ta över två veckor, kanske t.o.m tre. Att transaktioner - och till och med hela innehav - skulle försvinna lite då.och då De hade nedstängt i två dagar, sedan skulle allt vara upp and running igen. Finns ingen anledning att försvara dem. Sånt här ska inte få hända inom handel med värdepapper. Att sedan supporten beter sig som om de blivit lobotomerade med rostig skridsko och säger: “Ska vara fixat om någon timme” etc och sagt så i flera dagar, gör ju inte saken bättre.
Jag tror det kommer ordna sig, men det är fan inte acceptabelt att det blir så här. Aldrig.

1 gillning

Bra :+1:.

Som sagt: det löser sig nog. Är dock en onödig situation.

Det har ju tagit över en vecka mer tid i än vad som aviserats. Dessutom har man ju haft tekniska problem under denna tiden. Jag tycker inte att detta är okej när tusentals kronor ”försvinner” och blir låsta. Jag är långsiktig i mitt sparande men utvärderar fonderna ett par gånger per år. Nu sammanföll detta med SAVRs flytt vilket inte borde varit ett problem och även om mitt sparande är långsiktigt vill jag ändå ha möjligheten att få ut pengarna efter några dagar/upp till en vecka.

Jag undviker hellre SAVR då och sparar hos en annan aktör, så billig är inte SAVR så att det väger upp för detta tekniska haveri.

Jaså så häftiga fyrverkerier och kickbacks räckte inte längre än hit… skönt man tömde SAVR kontot medan det gick.

Jag tycker allt med Savr går segt. För ett år sedan pratade de om aktiehandel, fortfarande har inget hänt. Nu detta med migreringen och fondordrar som ligger i flera veckor. Fullkomligt oacceptabelt. Hoppas innerligt de kompenserar samtliga kunder ekonomiskt med några hundralappar i valfri fond. För mig hade det, i kombination med en ursäkt, räckt som plåster på såren.

1 gillning

Nu är mitt saldo uppdaterat och korrekt, nu ska vi se om det går att ta ut pengarna och hur lång tid det tar. Sen säljs övriga fonder.

Hoppas ni får möjlighet att ta ut era pengar från SAVR. Har aldrig låtit de röra mina pengar men lider med er som begått detta misstag.

Han som startat bolaget har tidigare gjort hälso-appar och saknar helt utbildning och erfarenhet från bankvärlden, känns obehagligt.

Skriv gärna ifall ni lyckas ta ut pengarna.

Förhoppningsvis är det lugnt, håller tummarna.

Hej, jag började sälja av fonder igår morse. De flesta är fortfarande pågående men några har gått igenom och jag har börjat få in pengar på mitt vanliga bankkonto. Hittills alltså smidigt sedan jag påbörjade detta igår.

Hej, det ser ok för mig nu.

Återkommer om/när jag får ut pengarna till kontot.

Fick tillbaka korrekt värde idag. Men märkligt i den nya appdesignen. Jag kan inte se transaktionerna någonstans? T.ex. vill jag kunna se datum, till vilken NAV-kurs försäljningen gjordes. Men hittar inte detta någonstans? Finns detta inte med i nya designen, någon som hittar det?

Fick nu åter pengarna och en ursäkt.
Överför nu alla likvida medel och när de landat på kontot avslutar jag SAVR.

3 gillningar

Utöver problemen med handeln de haft så verkar rabatterna ändrats. Handelsbanken gl Småbolag, den enda anledningen till att jag har Savr, har inte längre någon rabatt. Så det blir att lämna vid nästa kvartalsskifte.

Eftersom de inte verkar ge någon ekonomisk kompensation till samtliga kunder överväger även jag att lämna.

Efter denna incidenten resonerar jag mer att skulle jag behöva få ut mina pengar snabbt eller att SAVR lägger ner kommer jag ångra stort att jag inte har allt på Nordnet där jag idag har majoriteten av sparandet.

Har någon som lidit “låst konto med innehav under försäljning” frågat deras kundservice? Ingen sarkastiskt menad kommentar utan jag är bara nyfiken… :thinking:

Edit: som @Anton_Olsson skriver så verkar rabatten borttagen på vissa instrument. Tror (hoppas) dock att detta endast är en temporär glitch. Man skulle ju tro om de själva blir förvaringsinstitut bör de kunne ge ännu mer rabatt.

Efter kontakt med kundtjänst har jag fått veta att det tyvärr inte är en temporär glitch.

Intressant. Kan du förtydliga? Vad meddelade kundtjänst?

1 gillning