Ropen skalla, CSV från alla!

Hej Tobias (@tobiasax),

Tack för din fråga till Lysa!

Via inloggat läge kan du ladda ner till CSV för dina aktiva ISK-konto i form av historisk utveckling och transaktioner likväl för avslutade konton går det att ladda ner transaktioner som gjordes. Du finner denna data genom menyn med tre streck och sedan “Kundinfo” och därefter “Din data” i inloggat läge. Som Lysakund kan du även ladda ner dina transaktioner till Excel (xls-fil) också helt kostnadsfritt. Du kan välja att sortera efter tidsperiod eller olika transaktionstyper som exempelvis insättningar, uttag eller avgifter för Excel.

Önskar en lysande kväll och är öppen för fler frågor!

Bästa hälsningar,
Oskar @ Lysa

6 gillningar

Hej Oscar,

Tack för ditt svar!

Tjusigt med både transaktionslista och historisk utveckling. Det jag efterfrågar är dock att kunna ladda hem en lista över mitt innehav med GAV och marknadsvärde.
Och när jag var inne och kikade under Kundinfo så hittade jag just det, under Värdebesked!

Tyvärr specificeras inte underliggande fondinnehav i Aktier C och det går bara att ladda hem som PDF.
Vore guld om ni kan lösa en mer detaljerad rapport i ett mer hanterbart format!

Som Tobias skrev är det en väldigt simpel funktion att implementera, och det kommer från någon som jobbar som utvecklare och är van vid projektledare som säger/frågar “det borde väl gå ganska fort?” :sweat_smile:

Så tror jag också att det kan vara… men ni behöver ju inte göra som dom? :wink:

Det här är jättebra, och det går (antagligen?) att räkna fram ett GAV mha av detta, men vet inte hur svårt det är. En enkel export med Andelar och GAV per fond skulle ha varit trevligt som komplement.

Hmm, pdf:en innehåller väl inte GAV, bara NAV (för ett visst datum)?

Attans, du har helt rätt! Jag läste snett :confused:

Kollade på filen igen och det bör gå ganska lätt att räkna ut GAV för respektive fond… kollar på det ikväll.

Hej!

En till Team Statistik här. Lägger till den som en efterfrågad egenskap =)

2 gillningar

Härligt! :raised_hands:

Jag har labbat med Lysas transaktionsfil nu och andelar per fond lyckas jag summera korrekt, men anskaffningsvärde (per fond) går jag bet på. Jag har slagit ihop konton vid något tillfälle, vilket ger några transaktioner “Internal transfer in”, kanske är det som ställer till det, för hur jag än vrider och vänder på siffrorna blir det inte rätt.

@Lysa det vore jättesnällt om ni kopplade in experterna (programmerarna) och återkopplade om det borde gå att räkna ut GAV mha transaktionsfilen, och isåfall gärna hur man gör :slight_smile: +1:

Det går helt klart, mest en priofråga – hur kan vi för så många som möjligt förbättra tjänsten så mycket som möjligt. Och där prioriterar vi ju tex att skapa den webbversion som så många här på forumen frågat efter! Men precis som BW så lägger jag till det till vår interna lista :+1:

Mvh,
Jonas

4 gillningar

Gött att höra! :partying_face:

Äh, det är ju bara att konvertera till csv? Inte särskilt krångligt. Är strukturen knepig kan du först vilja skapa en enklare struktur mha. t.ex. programmet jq.

Har du kollat på SAVR? Ser rätt stökigt ut :sweat_smile:
Oavsett vilket så är kommer vi en bra bit ifrån bekvämligheten och snabbheten i att ladda hem en fil.

Eureka! Jag har fått till något nu som ger rätt anskaffningsvärde för hela kontot, och härleder fram något som ser ut att vara i hyffsat rätt storleksordning för respektive fond. Sedan blir det ju lite konstigt då Sverigefonden byttes ut precis innan en svacka på börsen… som sagt blir iaf totalavkastningen rätt.

För mitt enda Lysakonto (98% aktier) som jag startade hösten 2020 och månadssparar i och som har fått inflyttade andelar från andra konton:

image

2 gillningar

Hej,

Självklart är vi på SAVR för statistik i alla dess former och vi instämmer om att det givetvis är fördelaktigt att kunna exportera data över sitt innehav på ett enkelt och strukturerat sätt (t.ex. i CSV-format). Däremot är det en förhållandevis liten andel av vår totala kundgrupp som efterfrågar denna typ av funktion. Givet detta har det gjorts en bedömning att prioritera utveckling av funktioner som förbättrar kundupplevelsen för så många kunder som möjligt.

Med det sagt så är önskemålet mottaget och framfört internt till våra utvecklare som ska ha detta i åtanke i arbetet framgent!

Vänligen,
Sandro på SAVR :slight_smile:

3 gillningar

Håller tummarna här! :clap:

1 gillning

Har ni frågat dem, åas?

1 gillning

Hej @Ran4,

Vi har inte aktivt ställt denna fråga till våra kunder utan av vår kundgrupp som helhet så är det endast en mycket liten andel som har inkommit med detta önskemål (dvs. självmant har efterfrågat funktionen ifråga). Detta baseras på en insamling och analys av frekvent återkommande önskemål som inkommer till oss. Utifrån detta prioriteras sedermera det som anses kunna skapa störst nytta för flest kunder. Men vi vill givetvis kunna möta så många önskemål som möjligt på sikt!

Hoppas detta klargör våra intentioner :slight_smile:

Vänligen,
Sandro på SAVR

Hej @SAVR Hittade denna tråd och tänkte bumpa frågan ifall det hänt något på denna fronten? Hade också uppskattat en csv export av innehavet likt era konkurrenter erbjuder. Tack! :slight_smile:

1 gillning

Hej!
Möjlighet till CSV-exportering ligger på vår interna to do-lista.

Mvh,
Emma på SAVR

2 gillningar

Glöm inte ett litet lass Sauerkraut/surkål till :wink: (finns minst en god kallad Tistelvind på lokala Coop och Ica där jag bor).

1 gillning