Avanza tar bort kontonummer vid csv-export

Fick precis ett meddelande om att Avanza tar bort kontonummer ur csv-exporten, och mycket riktigt innehåller min csv nu bara en summering av mina värdepapper oavsett konto, istället en förteckning över varje konto individuellt.

Mitt spreadsheet som regelbundet uppdateras för att hålla koll på sparmål och aktie/räntefördelning har i princip blivit värdelöst. De har till och med bakat in min tjänstepension så jag kan inte på något sätt skilja ur mina likvida tillgångar.

Jag har givetvis kontaktat Avanzas kundtjänst, så denna tråd är dels för att skicka en varning, men också för att fråga om det kan finnas någon anledning till varför Avanza gör på det här sättet. Kan det vara nya regler eller något som hindrar Avanza från att även inkludera kontonummer i export?

Huga vad svår allt blev nu utan ordentlig csv :frowning:

3 gillningar

Störigt.
Man kan svara på meddelandet, men vet inte om de läser. Men lite folkstorm skulle kanske inte skada

Inte för att vara den men …. Antalet avanzianer som gör csv-export och tittar på kontonumret tror jag man kan räkna på en hand

5 gillningar

Det är inte kontonumret i sig som är poängen. Problemet med att ta bort kontonumret är att exporten inte längre går att sortera per konto.
Nu presenteras bara en summa av alla innehav, som om jag hade allt mitt sparande och pension på ett enda konto.

Det kanske är en bråkdel av Avanzakunder som gör csv-export, men de som är intresserade av att sammanställa sina innehav i ett spreadsheet är nog också intresserade av att veta vilket konto innehaven finns på. Särskilt när de räknar in sparande och tjänstepension i samma summa.

5 gillningar

Precis. Genom denna förändringen så minskar de nyttan av exporten rejält tycker jag.

1 gillning

Då är den helt meningslös och Avanza kan spara pengar på att inte erbjuda någon CSV-export.

1 gillning

jag hade gärna gjort som du, har du lust att dela med dig av en version av din excel? Jag får nu skriva in för hand inköp och värde för att själv gjort mitt eget excel-ark för att kunna se hur mycket jag totalt har på avanza. Skulle vara kul att se hur det fungerar med ditt och kanske göra liknande själv.

Mitt spreadsheet är väldigt specifikt för mig så det är svårt att använda det som en generell mall. Men jag har en importflik där jag klistrar in data från Avanza, och en flik per konto. Samt en sammanställningsflik.

Jag öppnar bara Avanzas csv, kopierar innehållet och klistrar det i mitt eget dokument.

Men för att det ska fungera för mig över huvud taget behöver jag konvertera punkter till komman (Libre office tror jag är amerikan av nån anledning). Jag gör detta med ett bashscript.

Det viktigaste är att jag kan sortera på kontonummer samt fondnamn. Det gör att scriptet alltid producerar ett dokument där varje cell alltid har samma innehåll. Det är sen lätt att referera till dessa värden. Pillar man ofta blir detta svårt att hålla koll på men jag pillar inte. Jag observerar bara.

#!/bin/bash

# Import tool for avanza csv which is semicolon separated. Provide path to current csv file.

echo "### Importing $1 ###"
cat "$1" | sed 's/\./,/g' | sort -t ';' -k 1,1 -k 2,2 > /tmp/veckansavanza.csv  # Convert SEK to comma separator and sort by account and item name.
rm "$1" && echo "Current avanza file removed"
echo "Disable comma separator when importing, the file is semicolon separated."
libreoffice --calc -o /tmp/veckansavanza.csv &

Det här fungerade jättebra fram tills igår :frowning:

Vem vet, kanske Oracle eller Microsoft köpt upp CSV, och infört en licensmodell där de tar betalt per kolumn, och avanza helt enkelt försökte minska sina licenskostnader genom att ta bort en kolumn?

Jag kör automatisk synk till mitt eget system via deras inofficiella API. Alla innehav, alla kurser, all utveckling, per konto och per innehav. Men det är lite trixigt eftersom det inte är ett officiellt API utan det är dels odokumenterat och dels ändras titt som tätt utan vare sig förvarning eller förklaring. Tror det har gått sönder 3-4 gånger på ungefär lika många år.

2 gillningar

:exploding_head:

Give us the API, precious!

Det jag labbat med är tredje träffen på Google, om du söker på “Avanza API” :wink:

1 gillning

Går också att fiska ut JSON-filen som hemsidan tar sin data ifrån om man inspekterar trafiken i webbläsaren, om jag inte minns fel för Avanza.

2 gillningar

En fuskmetod du kan prova är att ta en skärmbild av dina innehav och mata in i valfri ai och be den OCR:a texten. Det går antagligen att få AI:n att skapa en excelfil av innehållet också.

Helt säkert går det att få AI:n att skriva kod som du sedan kan köra själv, som extraherar data från den OCR:ade texten och skapar din excelfil.

Fick svar från kundservice att den gamla exportvarianten kommer komma tillbaka så man kan välja om man vill ha per konto eller total.

4 gillningar

Fick samma meddelande också. Kalas! :slight_smile:

Folkstormen fungerade!

1 gillning