Kontoutveckling gått bananas

Hej! Den 7:e juli genomförde jag min kvartalsvisa ombalansering av min kvantitativa portfölj, som består av 5 st olika ISK-konton på Avanza. Jag köpte, sålde och flyttade aktier mellan olika konton.

Nu ser det ut enligt nedan bilder på två av kontonas utveckling. Kan det bli så här vid flytt av värdepapper mellan konton? :crazy_face:

Detta stör mig då jag utvärderar och rangordnar varje strategi/konto en gång per år, men nu är utvecklingen missvisande (både i % och kr).

1 gillning

Avanza på twitter [https://twitter.com/avanzabank] är alltid snabba på att ge support :+1:

Okej, tack. Jag skickade ett DM till dem.

1 gillning

Ahaa okej! Tack för länkningen!

Jag förstår inte varför du har olika konton och varför du säljer, flyttar, köper igen? Låter som kapitalförstörelse tyvärr. (Courtage, avgifter, och ISK-räntan ökar när du flyttar pengar in/ut). Ha allt på ett ISK-konto istället, förutom utländska aktier (kolla Isin-koden) som du bör ha på KF som automatiskt ”återvinner” utländsk källskatt. Använd de analysverktyg istället som finns hos Avanza och Nordnet så kan du se utveckling per sektor eller land. Du kan också exportera data till Excel fil och bygga eget analysverktyg. Lycka till :wink:

Tack för din input! Jag har uppfattat det som att överföringar mellan ISK-konton inte påverkar skatten, men rätta mig gärna om jag har fel.

Jag kör strategierna uppdelade på olika konton för att slippa hålla koll på utvecklingen själv i excel. Jag flyttar aktier mellan kontona för att undvika att handla med mig själv (och för att EBM inte skulle uppskatta det :wink:). Samma aktie kan dyka upp i olika strategier vid olika (angränsande) kvartal exempelvis.

1 gillning

Varje gång du tar ut från ISK och på nytt för in så tillförs hela den summan din skattebas för uträkning skatt. Som tumregel bör du aldrig ta ut/flytta pengar från ISK (eller KF). Håll dem där så länge du kan och återinvestera alltid din utdelning. Lycka till :four_leaf_clover:

Är du säker på att det gäller mellan ISK?

Verkar vara safe?

Att flytta värdepapper mellan två ISK medför ingen skattekonsekvens och du kan enkelt begära flytten direkt på vår sajt.

Ja, min uppfattning också. Ganska naturligt också om man tänker på alla ISK:n som ett enda ISK vid beskattningen.

1 gillning

Du har uppfattat rätt.

Är inte det här grejen? Om du gör en ”vanlig” överföring mellan konton så är det annorlunda än om du gör en isk-flytt?

Så om du använder vanliga funktionen för intern överföring utlöser det skatt.

Att flytta pengar mellan isk innebär inget skattepåslag för insättningsr, det räknas inte ens som insättning ävem om det är från 2 olika tex bank till avanza eller nordnet. Förrutsatt att du inte plockar ut det i cash och sedan för in dem som en vanlig transaktion, iställtet begär flytten via bank.

Man kan med fördel ha flera isk på tex avanza för att ha olika stratergier och följa dess utveckling var för sig samt totala utan kostnad.

1 gillning

Jag fick igår samma problem, med en plötslig dipp i juni som inte fanns där tidigare. Räknar med att det är en bugg som de rättar till.

Avanza har rättat till det hos mig nu. Avanza på twitter kunde inte göra något så jag skickade ett meddelande till kundtjänst. Fick inget svar från kundtjänst men det är fixat nu iaf.

1 gillning