Hej!
Tack för ett givande forum 
Jag funderar på hur man bygger upp portföljerna i de olika “hinkarna”. Bufferthinken och Basportföljen är enkla eftersom man vill ha hela bufferten på bankkonto och hela basportföljen på en ISK. Mellanriskhinken är klurigare för mig, aktiefonderna vill man ha på ISK men pengarna, räntorna och guld vill man väl inte också lägga in där, hur ska man tänka rent praktiskt kring det.
Jag hittar ingen funktion hos Avanza där man kan skapa en portfölj med olika typer av konton.
Tanken med en “hink” tänker jag är att det ska vara samlat och att man ska kunna följa värdeutvecklingen per hink så man inte blir så orolig när marknaden skakar.
Jag undrar samma, jag vet att Jan har skrivit om detta någonstans men jag hittar inte inlägget. Jag vill veta hur man lägger ihop sparkonto+ med ett isk hos avanza så att man ser totalutvecklingen? Särskilt lämpligt för tex rika tillsammans-portföljen.
Jag har löst det med ett Excel-ark, lite manuellt jobb men då får jag koll…
Mina hinkar är i olika ISK:n.
Jag döpte dom till
A. Passiva hinken
B. Mellanriskhinken
C. Permanentportföljen
För att dom skulle ligga rätt helt visuellt. Högsta risken är högst upp.
Prata med en bank så får du veta hur mycket du får låna. Jag får låna 500 000 så min kontantinsats skulle bli 75000 kr.
Om du vill lista ut hur stor mellanriskhink du behöver. Vad ska du göra med pengarna om 4-6 år?
En bra regel brukar vara att ha 10% i aktier per år du kan avvara pengarna.
Att ha hinkar i riskjusterad bokstavsordning som här ovan är bra vid finanskriser för översta hinken med högst risk har då tappat mest i värde sen ser man hur dom andra hinkarna klarat sig mildare och mildare undan. Och det känns ju skönt för dom pengarna kommer man använda inom några år.
Passiva hinken är +10 år. Så man kan andas i att man inte behöver dom pengarna just i denna stund. 
Jag tror du kan lägga det i samma kategori iaf.
Jag vill också minnas mig ha läst att man på något vis kan koppla sparkonton till ISK. 
Tror att det är detta ni letar efter:
(Extra ombalansering och ändringar i portföljerna pga Corona)
Gruppera dina konton om du väljer att köra sparkonto utanför ISK/KF
En av mina invändningar till att flytta kontanter till konton utanför ISK eller KF-konton har varit att det gör att det blir svårare att se den totala (=aggregerade) utvecklingen. Jag har ansett att det är motiverat den extra och högre skatten eftersom det på andra sidan minskade risken för beteendemisstag. Det problemet är nu löst hos Nordnet och Avanza och därför är det en varm rekommendation att använda deras aggregeringsfunktioner.
Genom att flytta konton till samma kategori kan du får en aggregerad bild över sparandet
Genom att välja ett konto som favorit så kan du aggegera utvecklingen för flera konton samtidigt. Rekommenderas varmt.
Tack! Jag tror det är detta jag är ute efter. 
Jag använder också kategorier i avanza för uppdelning i hinkar.
funkar ju väldigt bra, men Tyvärr så är namnen på kategorierna låsta och de fördefinerade namnen som finns passar ganska dåligt in på min situation.
Jag har ett par gånger skrivit meddelanden till avanza och bett dem att lägga till så att man kan få namnge sina kategorier själv. De svarar dock lite avfärdande med att det “var en bra idé” men typ att de måste prioritera införandet av nya funktioner efter vad flest folk frågar efter.
Så ni får gärna skicka meddelande till Avanza ni med om ni tycker att det vore en bra idé att få sätta sina egna namn på kategorier. 

En tanke är att göra en “hel” portfölj på ett separat ISK på 1% av alla innehav, då kan du ju följa utveklingen i den. Sen kan man ha resten på de konton som är bäst lämpade för varje innehav. Eller tänker jag helt fel här?
Det är också en idé 
När jag skrev frågan förväntade jag mig något självklart svar men så verkar det inte vara.
Var bara försiktig med att skapa många ISK och flytta pengar hit och dit för då blir det mera skatt. 
Ingen beskattning sker vid överföring mellan egna ISK.
Jag har skrivit till avanza med önskemål om att kunna se Sparkonto+ som ett “innehav” i ett isk. Dvs om man har en 90/10- portfölj vill man ju kunna se grafen för den portföljen. Men det kanske man kan redan, är det någon som vet hur man gör så fall?
Jag har kategoriserat mina konton men jag kan inte se de valda kontona som en helhet.
Precis, för över pengar mellan ISK. 
Har mejlat Avanza om önskemålet 
Du kan markera de portföljer du vill visa graf för här:
EDIT: Aah sorry, nu förstår jag vad du menar Arthur. Man kan inte välja till att sparkonto visas med i grafen. Nä det vet jag inte heller hur man gör och det är lite störigt
Nej jag inväntar svar från avanza, är rädd för att jag inte kommer från något bra svar. Det verkar som nordnet är bättre i detta avseende, att man kan lägga in sparkonto som ett innehav så att säga. Dock har de ju inga sparkonto med ränta.
Jag skrev också till dem och bad om det. Det är ju dock lite intressant att det faktiskt funkar i mobil-appen! Översikt -> klicka på grafen och där kan man välja vilka konton som ska visas!
jag har ännu inte fått svar av avanza, har du fått svar?
Jag fick svar för någon dag sedan, här är ett utdrag från svarsmejlet: “Jag tycker det låter som ett intressant förslag och jag ser till att framföra det till ansvariga för den här typen av förbättringar.”