I avsnitt Fyra hinkar modellen 2023
skriver Jan "Så det jag gillar med hink-principen är att det är många olika portföljer där varje hink kan innehålla en eller flera portföljer, investeringstyper och konton. För man faller ibland i fällan att förknippa hinkar med ett specifikt ISK. Nej, nej! Hinken är ju som en låda där du kan lägga ner flera ISK-konton eller flera portföljer. "
Till min fråga… För min mentala hälsa och analt gillande av mappstruktur, är det eg något fel med att ex i Avanza, strukturera mitt sparande/hinkar utifrån olika ISK ex
1st ISK för Mellanrisk
1st ISK för Passiv
1st ISK för Spekulation/Lek
1st ISK för Pensionsparande
I nuläget ligger mitt boende och pensionssparandet utanför mina hinkar. I mitt fall kan det betyda att vissa ISK tangerar varandra i vad som finns i dem ex Avanza Global, men jag tänker att det gör inget. Eller tänker jag fel?
Såklart du kan göra så! Jag har väldigt likt samma upplägg som du också. Allt handlar om mental bokföring och vad man själv finner smidigt och bäst för en själv
En hink kan bestå av en eller flera sparbössor med samma etikett Det viktiga är att du har flera hinkar med olika risk och inte hur många portföljer de innehåller
Det är inte säkert att vi talar om samma kategorier men om du med “kategorier” menar de förvalda rubriker (Buffert, barnspar, pension m fl.) som Avanza har, kan man byta namn på dessa. Trycker man på de tre punkterna till höger vid ett ISK, sparkonto eller AF har man sedan möjlighet att välja “kategori” i menyn och ändra namn och ordning på kategorierna.
Poängen med hinkarna är att få en överblick på den totala riskfördelningen i ekonomin. Därför ska precis allt med så att man får koll på hur höga/låga risker man tar totalt sett. Sedan brukar man utgå från att bufferthinken som man har till kriser och/eller konsumtion inte ligger på börsen i ett ISK utan på sparkonto med låg/obefintlig risk. Så tänk risk snarare än mål när du skapar dina hinkar om du vill följa den modellen. Men generellt sett går det utmärkt att ha olika ISK med olika nivåer av risk för att motsvara hinkar, dock inte för låg risk för då blir ISK inte det bästa alternativet.
Snyyyggt!
Då har de faktiskt kanske tittat på inskickade önskemål och införlivat några. Jag (och någon/några fler) skrev till dem för mer än 2 år sedan om att kunna namnge kategorier, och jag hade väl tappat hoppet lite . Men det kanske har funnits ett tag nu då?
Ja, jag saknade också funktionen länge. Den möjliggör ju mer detaljerad struktur och tydligare uppdelning i olika sparande om man eftersöker det Jag upptäckte det av en slump för några månader sedan. Jag vet inte exakt hur länge den har funnits.
Ja jag tror felet du gör är just det att du separerar ut pensionssparande från hinkarna. Hinkarna ska inkludera hela din ekonomi och vara en metod att nå lämplig risknivå. Därmed är det väldigt sällan möjligt att ha alla tillgångar i sin ekonomi i bara ett ISK per hink.
Ditt pensionssparande hamnar i en hink (passiva eller mellan) baserat på tidshorisonten till din pension. Vare sig du vill eller inte.
Hur ändrar du kategori, Rimma?
Jag kan bara ändra namnet på ISK’erna och klickar jag på “Kategori” så kan jag bara flytta ett ISK till en annan kategori, men inte ändra namnet…?
Om du har ett ellwr flera ISK i en kategori så dyker denna kategori upp under “min ekonomi”. Där kan du klicka på kategorin och ändra namn på den, ge den sparmål, etc.
Hjälpte i appen på mobilen. Verkar inte finnas samma funktioner på webbsidan, så får plocka fram mobilen när jag vill ändra ordning och namn på kategorierna.