Hej,
Som jag förstår det behöver man lite då och då flytta pengar från en hink till en annan. Vad har man då för konkret struktur? Om min passiv hink är en isk, min buffert ett sparkonto, blir min mellanhink samma isk? Det blir ju enklare att flytta pengar och undvika extra beskattning, men det blir svårare att hålla reda på vad är vad i den stora listan.
Jag förstår att en hink kan bestå av olika typer av placeringar, så det blir lätt ännu mer konto, banker…
Hur gör ni konkret för att hålla det lätt förståeligt och enkelt att hålla reda på vad är vad?
Tack för hjälpen!
/Julien
Hej.
Man kanna flera ISK hos tex Avanza med olika strategi (hinkar) Kan man ha ha flera ISK?
Hos Lysa går det också att dela upp på flera depåer för att göra hinkar.
/Alex
Jag har olika ISK för olika hinkar. Vad jag förstår betalar man ingen extra skatt vid överföring mellan egna ISK-konton. Om det är en “intern” överföring, mellan ISKs hos samma institut, exv Nordnet, Avanza, Lysa, kan man ofta göra det direkt i inloggat läge på deras hemsida. Om man däremot vill flytta mellan ISK-konton som ligger hos olika institut, exv från Lysa till Nordnet, tycker jag det verkar som om man kan be mottagande instituts kundservice om hjälp att göra flytten skattefritt.
Det är i detta sammanhang viktigt att inte “studsa” pengarna via ett bankkonto för då blir det ISK-skatt på båda kontona.
Som du skriver så kan man även flytta ISK mellan olika banker utan att beskattas, det är helt korrekt.
Du blir egentligen beskattad men mottagande bank ska berätta för Skatteverket att det va en flytt och inte en insättning så kvittas det bort ![]()
Flera olika ISK som jag har döpt till vad dom är för något, t.ex ”Mellanrisk” ”Passiv/Pension”, tycker det blir tillräckligt överskådligt för min del!
Tack alla för svaren!