Flytta värdeutveckling inom Lysa?

Hej, god fortsättning på er!

Jag har enligt fyra hinkar principen olika fördelningar på Lysa (och en del investeringar på Avanza och savr).

När jag startade upp i april såg jag till att ha ”tillräcklig” buffert (sparkonto), därefter fylla övriga hinkar som blev 60/40, 85/15 och nu även skapat 100/0 (utöver privat pensionssparande som fanns sedan tidigare på 100/0).

Tänker jag galet att rakt av flytta värdeutvecklingen från 60/40 och 85/15 till 100/0?

Jag behöver väl inte bry mig om kvartal osv, när det är från isk till isk?

Beloppen för hinkarna är uträknade sedan tidigare, och hinkarna var ju ”fulla” från början…och allt har ju gått plus i år. Sparhorisonten är lång även om min situation som långtidssjukskriven inte är supertrygg. Eller kanske just därför…

Tacksam för input :relaxed:

1 gillning

Hej Rebecka,

Det låter som en god idé eftersom jag gör likadant (jättepartisk).
Men har du bestämt storlek på dina hinkar, är trygg med dem och de är fulla är det bättre att överskottet får jobba i 100/0 tycker jag. Allt som finns på ISK skattas lika hur det än är investerat så du kan flytta runt hur du vill inom ditt ISK. Även oinvesterade pengar beskattas om de står på ett ISK så det ska man undvika.

3 gillningar

Nej, inte om du flyttar direkt mellan olika ISK.
Viktiga är att du inte tar ut pengarna ur en ISK till ett vanligt konto innan flytt till annan ISK.

1 gillning

Great minds think a like :laughing:
Nej, men skämt åsido, det lät ju betryggande att någon annan tänkt lika.

Tack för svar :relaxed:

Låter mycket klokt att flytta över överskott till den långsiktiga portföljen om du inte plötsligt kommit på att av någon anledning behöver större mellanrisk eller buffert.

Tanken är ju att det ska rinna över från hink vidare till nästa hink. Åt båda hållen :slight_smile:

2 gillningar

Tack :slight_smile:

Nu är det gjort. Men slog mig att det kanske var dumt att göra det sen em, när det är röd dag imorgon och snart helg igen.

Är pengarna utanför marknaden dessa dagar? Ett fåtal dagar bara iofs, men ändå :sweat_smile:

Nu flyttade du inom Lysa och då beror det på hur Lysa genomför flytten. Jag hittar inget på deras hemsida (det betyder inte att det inte finns där) så om du verkligen vill veta skulle jag rekomendera att kontakta Lysas kundtjänst.
Om man i stället flyttar mellan olika institut tar det flera veckor, ibland månader, att genomföra flytten. Under tiden är pengarna låsta till den placering du hade när du begärde flytten. I dessa fall skulle jag föredra att betala dubbel skatt (ca 0.1%) och genomföra flytten själv på några dagar.

3 gillningar

@GSverre

På översikten är pengarna flyttade, men jag kan inte ta ut pengar från det påfyllda kontot pga att jag har transaktion på gång…
Jag kan nog hålla mig över helgen och se vad som händer. Men kan uppdatera här ifall någon söker svar längre fram :slight_smile:

1 gillning

Jag flyttade pengar mellan konton hos lysa i måndags eftermiddag och idag var de investerade.

1 gillning

Tack för svar! Då lär jag få vänta över helgen.