Har försökt läsa runt lite och även frågat vännen AI, men är inte helt säker på det fortfarande.
Hur funkar schablonbeskattningen egentligen? Säg att jag har Avanza. Jag har ett ISK konto med pengar i som jag kallar “Pension”. 3 år går och jag bestämmer mig för att ta en summa ur Pension och flytta till ett nytt ISK jag öppnat i mitt namn på Avanza som heter “Barnspar”. Påverkas beskattningen? Kan man ens flytta runt värdepapper eller fondinnehav mellan konton eller måste man sälja och köpa på nytt?
Funderar helt enkelt på hur låst man blir när man köper fonder i ett ISK, man vill ju inte beskattas dubbelt för att man beslutar sig för att dela upp ett ISK konto i två eller bara flytta till ett annat med annat namn t.ex.
Det viktiga är väl att tillgångarna går direkt mellan kontona utan att mellanlanda nånstans. IBKR’s ISK, tex, erbjuder för närvarande inte direktöverföring så där går det inte.
Flytt mellan ISK i olika banker kan dock ta extremt lång tid, flera veckor. Då är det bättre att ta ut pengarna precis innan kvartalsskiftet och sätta in precis efter. Då blir det ingen extra skatt och flytten tar mindre än en vecka.