Någon nackdel med flera ISK-konton?

Finns det någon nackdel med att ha flera ISK-konton för olika sparanden jämfört med ett eller två?

Jag gillar att ha tydlig uppdelning och skulle vilja ha separata konton för pensionssparanden, långsiktigt sparande samt sparanden till våra syskonbarn (4 stycken). Finns det någon nackdel, förutom extra tid att organisera och styra upp det?

Jag har själv flera ISK, och ser inga som helst problem med detta. Inte konstigare än att ha olika bankkonton.

2 gillningar

Den enda nackdelen jag själv observerat med mitt eget upplägg hos t ex Avanza (2 ISK, 3 KF) är att jag ibland sitter med likvider på konto A när jag egentligen vill genomföra ett köp på konto B. Att göra massa överföringar mellan dessa är kladdigt och riskerar att utlösa skatteeffekter i onödan.
Men har man inte detta problemet är det ju lugnt.

Nackdelen är väl att det inte bidrar med så mycket annat än att man sitter o pillar o petar en massa.

Själv har jag ett (1) ISK.

2 gillningar

Så länge du överför mellan två ISK ska det inte tillkomma någon skatt, ivf på avanza.

1 gillning

Beror på hur de gjort upplägget, om de i bakgrunden visar på att pengarna kommer från ett ISK så bör det finnas god chans för att det inte ska bli skatteeffekt. Se exempelvis när man flytta PP från en bank till en annan, då är det KF till KF och det blir ingen skatteeffekt.
Man ska nog inte ta för givet att detta fungerar rakt upp och ner om man inte hittar det uttryckligen skrivet på hemsidan, annars kanske varje överföring räknas som ny insättning och det är en rätt onödig utgift.

Ja, det kanske var dumt sagt av mig. Bäst att kolla med banken. Jag vet att om man har fler ISK på Avanza så är det inga problem att flytta direkt mellan dem, samt att det ibland går att skicka hela konton mellan banker. Mer vet jag inte.

Om skatt: Bara för att dubbelkolla: Du pratar om flytt av pengar och inte värdepapper? (För det senare borde väl absolut inte ge skatt)

En annan nackdel är väl när det är dags att ombalansera eller om man kör samma sparande in på alla ISK och måste justera alla.

Då jag börjar kika på flera plattformar och fått t ex lekhinken utspridd börjar jag luta åt få konton på varje ställe och sen ha en logisk delning i Excel istället. Men mer pill och det är faktiskt trevligt att se utvecklingen för varje ISK hos plattformen x). Man slipper räkna på skumma fördelningar i jätte-ISK:t också om man inställer har flera riktiga konton, om t ex det ett ska ha mer av någon fond.

Om du vill va samma innehav på flera konton måste du göra fler affärer, vilket i sin tur drar mer courtage.

1 gillning

I never heard of Saxo, but I found with google Saxo Bank in Denmark. It does not seem to have a Swedish branch, so they probably do not have ISK accounts since that account type is specifically targeted towards Swedish tax regulations, not applicable in other countries.

1 gillning