Hej! Är helt ny när det kommer till sparande i fonder och har ingen familj som har koll på privatekonomi så provar att fråga här. Igår satte jag igång ett sparande på avanza. Använde mig av deras robot då jag själv har begränsat med kunskap. Jag började med ett sparande med en tidshorisont på typ 3 år och därmed med mindre risk. Ett sparande med tidshorisont 3-5 år och ett sparande med pension som mål. Är 24 år och student. I de två första fonderna (tror det kanske är flera fonder i en) har jag nu ett månadsspar på 1000kr vardera och den till pensionen med högre risk sparar jag 500kr i månaden i. Insåg efter att man kan skapa flera ISK och undrar om det är dumt att dessa olika sparanden ligger på samma ISK. Alltså blir det något problem om jag om 3 år vill ta ut pengar? Är lite osäker på om alla fonder nu blandas ihop? Om det inte gör så mycket låter jag gärna bli att pilla på det. Om jag ska lyckas vara konsekvent i mitt sparande tror jag det behöver vara enkelt då jag egentligen inte har fallenhet eller intresse av aktier. Hoppas ni förstår vad jag menar!
Hej och välkommen till forumet! ![]()
Det fungerar utmärkt att göra som du gör. Att ha flera konton är mest för mental bokföring.
Är det Avanza Auto du har i olika nivåer?
Om du i framtiden vill slå ihop ISK:n går det bra. Att föra över från ISK till ISK medför ingen skattekonsekvens.
Hmm är lite osäker på de rätta begreppen men pensionen/superlångsiktigt sparande är i avanza auto 6. De två andra tror jag är olika portföljer (??). Ser nu att de båda innehåller lite samma saker men med olika procent av sparande, så de båda innehåller nordea global passiv tillväxt, amf aktiefond global, amf räntefond lång, öhman räntefond kompass a. Sen innehåller den ena priornilsson sverige aktiv a och länsförsäkringar sverige vision a. Den andra innehåller avanza ränta kort och swedbank robur räntefond kort a. Kanske är dåligt att de båda innehåller liknande? Är det något annat jag borde göra istället? Målet är som sagt ett enkelt sparande och just nu har jag inget särskilt planerat inom närmaste framtiden men tänker att mycket kan hända och om 3 år kanske jag vill kunna ta ut vissa pengar. Har även en buffert och pengar på fasteräntekonto med 3,8 i ränta
Det gör inget om det är samma innehav i flera olika portföljer. Det är fördelningen mellan andelen aktier och räntor som styr risken och därmed sparhorisonten.
Annars kan du köra Avanza Auto till allt sparande.
T.ex Auto 6 för långsiktigt sparande.
Auto 4 för medellång sikt
Auto 1 eller 2 för väldigt kort sikt.
Ah okej tack! Tycker det känns lite krångligt med att flytta på grejer. Skulle ju iof kunna avsluta månadssparandet i två av portföljerna och bara köra på auto. Vad är fördelarna med att bara köra på auto? ![]()
Ingen extra fördel kanske annat än det blir enklare att hålla koll. Men verkar som du har hyffsat bra upplägg redan ![]()
Tack så mycket för svar! Toppen då låter jag det bara rulla på!
Så länge det inte är börshandlade värdepapper som har transaktionskostnader så kan du göra som du känner för. Om det däremot skulle vara ETF’er eller aktier kan det bli lägre transaktionskostnader om du lägger allt i samma depå.