Isk för nybörjare

Total novis med ekonomisk dumstrut, så ni vet vad ni har att göra med😁
Lyssnat på rikatillsammans nybörjarpodd tre gånger och ändå inte fått ändan ur - förrän nu. Använder nu Avanza och ska spara i isk. Men vad ska jag välja? Avanza auto? Om jag väljer något nu, kan jag då ändra mina val senare? Tacksam för svar!

Nummer ett innan du investersr något alls. Har du ordnat med ett buffertsparande? Alltså stt du har ett par månaders utgifter på ett konto i din vanliga bank.

När du har en buffert så behöver du bestämma dig för vad du har för tidshorisont på ditt sparande. Ska du ha pengarna inom ett par år eller är det tänkt som ett långsiktigt sparande?

Ja, du kan ändra alltsammans hur ofta du vill. Så länge du har kvar pengarna inom ditt ISK behöver du inte heller betala mer i skatt (men undvik att ha kontanter på ditt ISK längre tid än tre månader, då är det bättre att ta ut dem).

Avanza Auto är onödigt dyra blandfonder. De består under huven av någon global indexfond för aktiedelen och sedan sänker de risken genom att köpa in räntepapper. Du kan göra detta billigare själv genom att köpa Länsförsäkringar Global Indexnära och AMF Räntefond Mix. Till exempel 50% av varje. Eller helst större andel av globalfonden om du frågar mig, men jag är bara en helt vanlig småsparare så du måste själv läsa på och lära dig om hur stor risk just du kan ta på dig.

Läs det som finns på den här sajten om att komma igång:

Tack så mycket för hjälp! Jag har buffertsparande men det är ännu inte så mycket som jag önskar, ca en månadslön.
Hur menas med “undvik att ha kontanter på ditt isk mer än tre månader”?
Igen, tack! :pray:

När du investerar i ett ISK så sätter du först in pengar som då ligger som kontanter på kontot. Sedan investerar du pengarna i fonder, aktier eller liknande. Du kan sälja dina investeringar men låta pengarna ligga kvar som kontanter på ditt ISK.

Det är det jag menar. Så länge pengarna är inne på kontot så måste du betala skatt. Om du har pengar på kontot som du vet att du kommer ha i kontanter i minst tre månader så är det värt att ta ut dem för att minska skatten.

1 gillning

Nu är jag med. Stort tack för pedagogisk förklaring!