Investera om/flytta arv på ca 400 000

Jag har ett arv som idag är värt ca 400 000 kr som under 5 års tid placerats in månadsvis i ett ISK bestående av 4 högriskfonder. Pengarna har inte gått med minus men heller inte ökat särskilt mycket, och jag vill av flera anledningar byta från att ha ISK hos Max Matthiessen (där de idag ligger) till att ha mitt sparande hos Avanza.

-Dels undrar jag över bästa sätt att hantera flytten - är det bästa att helt enkelt sälja av fonderna på det befintliga ISK:et, få in pengarna på mitt bankkonto och sedan placera dem i ett ISK på Avanza? Finns det något bättre sätt?
-Dels undrar jag över placeringen. Jag vill utforma ett sparande som både har en del högre risk och avkastning, och en del som är lite säkrare. För detta har jag funderat på att placera kanske hälften i Avanza Global och hälften i något alternativ med lägre risk. Jag har inga direkta planer för pengarna, utan vill bara minska risken för att de försvinner eller minskar. Jag har en buffert som jag sparat ihop själv på ett sparkonto, så arvet vill jag använda för att spara till framtiden. Är det bästa att bara använda portföljegeneratorn på Avanza och skapa 2 separata ISK, ett med högre risk och ett med lägre? Eller är det bättre med 1 ISK med en medelriskportfölj?

1 gillning

Skriv gärna vilka fonder det handlar om och vilka avgifter du har. Rent generellt så kommer råden inte skilja från hur man bör nyspara själv med lagom risk, billigt och globalt osv. Avsnitt #99 brukar rekommenderas som en start.

1 gillning

Hur långt bort är framtiden? Är det om 5 år? Eller 10+ år?

Skulle hellre använda en fondrobot än portföljgeneratorn. Alternativt Avanza Auto-fonderna. Men jag funderar på varför du ska ha två konton med olika risk. Jag anser att det är sparhorisonten som bör styra hur hög risk man ska ta, tillsammans med din riskaptit. Om det är lång sparhorisont så kommer du garanterat nästan att gå back flera gånger om. Det hör till börsen.

Jag brukar tänka 10% aktier (indexfonder) per år i sparhorisont. Så har du 5 år tills pengarna ska använda så kör du 50% aktier. Har du 10 år eller mer så kör du 100% aktier.

Men använder du en robot som Lysa eller Opti så kommer de hjälpa dig att hitta rätt fördelning mellan fonder och tillgångsslag utifrån din riskaptit och sparhorisont :slight_smile:

Jag brukar resonera såhär.

1. pengar som jag måste ha inom X tidsenheter = sparkonto
  2. pengar utan mål eller där jag bara vill ha tillgång till dem om X tidsenheter, men kan vänta med att plocka ut om marknaden är dålig. =100% aktier(fonder aldrig enskilda).

Så frågan är väl om man behöver eller bara vill ha pengarna till något?
Det sköna med att gå 100% global och billig index är ju att när man inte måste ha pengarna är det bara att vänta 1-3år på återhämtning om man känner att man vill köpa sig en lyxbil eller nått för dem.

Kom ihåg att den som väntar på nått gott, den väntar alltid för länge!

1 gillning

Angående hur långt fram “framtiden” är så är det just det som får mig att överväga två olika ISK. Jag har inget konkret mål för mitt sparande just nu, utan vill ta vara på dem så bra som möjligt - möjligen vill jag använda dem om 5 år, möjligen om 15. När jag nu har hela beloppet i 100 % högriskfonder har jag varit orolig för att de ska försvinna - därför har min tanke varit att dela upp det så att en del ligger kvar i högrisk och kan generera högre avkastning, medans en annan del tar en lägre risk men ändå ger något mer än att sitta på ett sparkonto. Tack för ditt tips om hur man kan tänka kring år i sparhorisont relativt till % i fonder!