Sent uppvaknande sparkonto

Har inte tidigare tänkt så mycket på det här med att man inte har ränta på Sparkonton. Rätt yrvaket :slight_smile:
Har idag ett sparkonto på Handelsbanken utan ränta så vitt jag vet. Känns ju lite dumt.
Har lite fonder i Avanza, så det verkar ju smidigt att ha sparkontot på samma ställe. Eller finns bättre alternativ till Avanza?
Undrar över ett par saker när det gäller Avanzas sparkonto:

1. Hur smidigt är det att ta ut pengar?
  2. Jag skulle vilja dela kontot med min fru, så att båda har tillgång till det. Funkar det?

Hälsn
Rolle

1 gillning
  1. Hur smidigt som helst. Pengarn når mottagarkontot i princip på en dag om du gör det innan kl 14 på vardagar.

2. Ingen aning

Bättre att vakna upp nu än senare:)

Compricer (nedan) har bra sammanställning över alternativa banker men visst är det smidigt att ha allt på samma ställe

Tror inte nischbankerna ger möjlighet till delat konto (Avanza har inte) men du kan ju kolla med någon annan bank.

Jag har sedan tidigare bra erfarenhet av SVEA spar, Hoist och Avida

Pengarna brukar komma inom 1-2 dagar men inte klockat det

Kan vara värt att fundera över ev. positiva och negativa sidor utöver räntan med ett separat sparkonto. Gör det ert liv enklare är det väl bara att köra på, men om det ger huvudbry så kan man ju jämföra det mot vad räntan förväntas ge för att bedöma om det är värt det (10 kkr med 1% ränta ger en dryg tusenlapp före skatt på 10 år). :slightly_smiling_face:

Hos Avanza kan bara aktie- och fondkonto kan vara samägt. För andra kontotyper tex ISK går det att lösa delvis genom fullmakt. Kontot är registrerat och ägt av den ena parten men den andra parten ges fullmakt över kontot och får då också upp kontot i översikten vid inloggning, så fungerar på hemsidan som om det vore eget konto även om det inte är det i juridisk mening.

Sparkonto+ går varken att samäga eller ge fullmakt. Avanza svarade mig något generiskt i stil med att “det är en efterfrågad funktion som vi jobbar med att implementera” för kanske 2 år sedan…

Tack. Då vet jag. Det blir ett sparkonto i Avanza