Ja det gäller verkligen för Zigbee: allt från prisvärda produkter som Trådfri till mer påkostade som Hue. Det jag poängterade var att vad jag sett stämmer det inte för Matter/Thread där de kostar 3-4 ggr mer.
Ska man komma igång och bara testa sig runt (TS pratar om enheter i nivå med Biltemas sortiment) är det därför i min värld bättre att köra på t.ex. Trådfri eller efterföljaren Tretakt. Ska du ha ett gäng om 10 st får du det för max 1000 kr och typ hälften om du köper ett paket begagnat. En Matter/Thread-enhet kostar >3-400 kr/st så får 1-2 st för samma summa.
Inser också att de nya protokollen är framtiden på samma sätt som 433 Mhz konkurrerades ut av nyare. Men någonstans får man också ge råd utifrån den som frågar. Pratar man som TS om Biltema-enheter (säkert helt okej) och ha det som en kul grej för barnen att leka med är det inte aktuellt med HA, dyrare nya protokoll osv.
Det är det man har HA till. “Allting” fungerar med det och man blir inte låst. Kan köpa riktigt lågpris-apparater som är “låsta” till en kinesisk skitapp (tuya), men skippar bara den delen och kopplar direkt till HA. Många kronor sparade, särskilt med att undvika Apple-produkter.
Grejen med HA är ju att kringgå de systemen. Inte lägga ovanpå
Är man hårt inne i Apples ekosystem med flera AppleTVs och flera HomePods samt några iPhones och iPads, vill man använda Siri i de apparaterna för att prata med hemautomationssystemet (via Apple Home/Homekit då).
Det är inte aktuellt att leka med röststyrningen i HA i ett sådant scenario enligt min åsikt.
Däremot vill man som “power-user” vilja kringgå att Apples och Googles system är rätt kraftlösa och inflexibla. Jag använder främst HA för att ha snygga dashboards på väggmonterade iPads, där jag t ex har en virtuell 3D modell av bostaden där jag kan tända och släcka olika lampor mm genom att klicka i 3D modellen på vägg-ipadden.
Så det finns absolut orsak att ha HA överer t ex HomeKit, men bara om man är en power-user som vill/kan pilla rätt mycket.
HA överlag är jättebra bortsett scenariot med röststyrningen här ovan, men det är absolut inte tillräckligt lättanvänt för gemene man ännu. Där är Apples och Googles system lättare att klara av, även om de inte är så kraftfulla som HA.
Är man väl inne, är det absolut svårt att gå runt på något effektivt sätt
TS börjar från början
Röststyrning i HA går ganska enkelt om man vill integrera Google eller Alexa. Siri vågar jag inte uttala mig om.
Ganska färskt just nu är ju att HA har lanserat en egen röststyrnings-apparat. Men den har ju en period av barnsjukdomar antar jag. Coolt oavsett.
Sedan kan man ju (bevisligen) använda HA till mycket mer (såsom du har det), än att vara enda servern som jobbar (såsom jag har det).
Personligen ser jag huvudsyftet med HA är att vara open source, privat, lokalt och kunna kringgå produktspecifika appar och liknande.
Jag hade tidigare en Ikea-hub, en Hue-hub och en Tuya-hub, innan jag sa “f*ck this BS” och skaffade HA.
Däremot är ju HA bökigt. Det är 1000ggr bättre nu än för 5 år sedan. Men fortfarande inte alls lika “plug and play”.
Köper man deras RPI Yellow, är det nästan plug and play.
Enligt rykten, som pågått en längre tid nu, gör Apple en ny satsning inom smart hem som kommer att lanseras före kvartalet är slut. Enheten stöder “App Intents” som är de små panelerna som vi idag ser i kontrollpanelen. Utan att veta mer så är den redan på min inköpslista för året.
Jag har använt Fibaro Dimmer 2 och även Nexa ZV-9101. Min erfarenhet har varit att Fibaro-puckarna har varit snabba och helt stabila (100 %), medan Nexa-puckarna har varit något skakiga (tar ibland 5-10 s från app och missar ibland på knapptryck). Jag har varit lite sugen på att testa Shelly Dimmer 2, då jag upplever att mitt Zigbee-nätverk är något rappare än mitt Z-Wave. Men har inte blivit av.
Sitter på ett 99% zibee-nätverk (har smugit on någon WiFi och BT). Så då är kanske shelly dimmer 2 något att dra sig mot.
Tack för tipset!
Edit: Fast… jag vill undvika fjäderknappar… tycker de är så extremt ointiutiva… trycker jag på en knapp vill jag att den är en knapp… Så dimmer måste nog vara riktigt vred på något vis.
Smarta hem är nog väldigt bra för vissa å andra behöver inte de…
För egen del så de smartaste vi har är typ timmer för vissa belysningar samt skymnings relä på ytterbelysningen… Är hemma mesta delen av dygnet å även haft jobbet hemma senaste 30 åren…
Så för dom som är på resande fot är de kanon då…
Mitt tips är att hitta tydliga mönster i ditt beteende och automatisera sådant som är glasklart. T.ex. om du vet att du alltid vill ha lampan på i badrummet, installera en rörelsesensor där.
Jag har själv satt upp sensorer som tänder lampor i skrymslen och vrår där jag alltid vill ha ljus om jag är där. T.ex. i hallen vid kapphängaren och vid köksbänken.
All övrig belysning mm hemma är osmart och analogt. Det många kallar smart hem är för mig bara att flytta lampknappar in i mobilen, vilket jag personligen inte tycker ger något. Det vara gör hemmet mer komplicerat.
Jag uppfattar mycket av innehållet i tråden som tekniskt och inte särskilt användbart. Det intressanta tänker jag är konkreta “nyttor” och hur dessa lösts, om det inte är självklart. De nyttor jag föreställer mig kunde vara bra är:
Automatisk igångsättning av utomhusbelysning (viss tid)
Att kunna stänga av all vanlig belysning i hela huset med en knapp
Att kunna sätta på eller stänga av all trivselbelysning (ljusstakar etc.)
Fördröjd start av disk- och/eller tvättmaskin
Ovanstående är nyttor som jag tänker mig är mer relevanta. Sedan kan det finnas saker som är mer kul (“nice to have”) men inte har samma grad av faktisk nytta. Jag tycker inte själv att rörelsesensorer är någon hit men det är ju mer subjektivt. Det kan också finnas olika manicker man kan skaffa som eventuellt kan innebära nytta.
Det påstås i tråden att Matter skulle vara dyrt och Zigbee mycket billigare. Jag har inte tittat så djupgående men jag har så långt inte noterat att Matter skulle vara markant dyrt.
Det här beror mycket på vad man vill åstadkomma. Smart hem är väldigt relativ term.
Vi använder våran smarta del i vårat hem för att
sätta av/på värmen när vi är borta tex. Mycket användbart och energisparande.
Master-knapp för att stänga av alla lampor och annan el
Skulle kunna tidsstyra maskiner såsom disk/tvätt. Men har fast elpris, så för oss spelar det ingen roll
Energimätning av produkter (med fjärr av/på). Har hjälpt identifiera energibovar och insett att tex diskmaskinen inte är en av dem.
Dammsugare som startar automatiskt när ingen är hemma (ej implementerat)
Knappar för utrustning såsom belysning, som man själv placerar ut. Alltså, ha en knapp för belysningen för köket vid soffan (öppen planlösning) tex. Eller starta rätt belysning för filmkvällen. Typ bakgrundsbelysning och stänga av alla stora lampor.
Belysning ute kan lika väl göras med timer, även om jag personligen hade föredragit via smarta hemmet för att det är kul.
Många funktioner är endast för att de är kul och gör livet enklare, men inte är “nödvändiga”. Mysbelysningsknapp, filmkvällsknapp, röststyrning. Inget är ju nödvändigt.
Z wave > Matter > Zigbee > Wifi > BT - Så uppfattar jag prisnivåerna. Så en pryl kanske kan skilja 100 spänn mellan varje nivå. Men beror på pryl också. Så många produkter gör ju en stor skillnad om man ska ha 30 lampor tex.
Wifi är ursimpelt att hitta. Matter is on the rise. Zigbee kan vara klurigt att hitta beroende på vilken typ av produkt. z Wave har jag inte satt mig in i.