Byta alla strömbrytare och utanpåliggande hemma - Är ni bra tips? Eller är det bara att byta till samma?

Instämmer i att Homeassistant idag är bästa basen i ett smart hem. Det är inte jättesmidigt, men kompatibelt med nästan ALLT. Det är viktigt!
Då spelar fabrikat på lampor/brytare mindre roll.

Jag vill också slå ett slag för Shellys puckar för installation bakom brytare. Brytaren fungerar på samma sätt som i ett ’dumt’ hem men får också smart styrning. Jag tror inte att Shelly är bättre än andra fabrikat, men det är billigare. Personligen har jag goda erfarenheter av dess driftsäkerhet.

1 gillning

Vad använder du Homeassistant mest för?

I mitt fall bor jag i en 78 kvm lägenhet, så jag är inte säkert vilken användning jag kan ha av den. Just nu letar jag mest på ett system där jag kan släcka alla lampor på en gång.

Ptja, vi kör med en del automatisering med följande kriterier:

• Smidigt att komma igång
  • Enkelt att hantera
  • Rimlig prisnivå
  • Möjlighet till utbyggnad allt eftersom

Första delen var egentligen att styra fönsterlampor vid sol upp/nedgång då jag totalvägrade mekaniska timrar. Nu är systemet utbyggt med diverse automatiseringar och rutiner men inte i överflöd.

Som programmerare kanske jag skulle ha kört på HA spåret men nä, inte så kul att sitta med det när/om det krånglar. Mitt system skulle bara funka och kunna ändras av egentligen vem som helst…

Gjorde en överblick på

• 433mz - beprövat men gammalt
  • Zwave - lite sönderhackat tyvärr, oklart hur det är nu
  • Plejd - nja, här råder det väldigt mycket delade åsikter. Jag ville dock inte låsa in mig i plejd.

Kvar stod zigbee, fair enough, ett öppet protokoll med bl.a prisvärda zigbee prylar på ikea.

Hub då?

• Ikeas hub
  • Samsung smarthings
  • Hubitat
  • Sen en som jag inte riktigt kommer på namnet på nu. Hade stöd för allt men lite väl dyr (då drygt 4k nu säkert 5k)

Ikeas gick bort tidigt, lite för enkel och begränsad.
Samsung smarthings hade stöd för zwave och zigbee. Trevligt då vi är “samsung folk” och undviker apple produkter (no offence)
Hubitat var en stark kandidat länge då den kör lokalt och inte exposas utåt i molnet.

Men ja, vi landade i smarthings och den räcker gott och väl här. Allt vi behöver görs i appen.

Vill vi senare bygga ut med automatisering av taklampor och brytare så går det troligen med men där ser vi inget behov ännu.

Jag vet inte vad jag ville få sagt med detta men HA är säkert grymt men det kräver också sin tid som också är värdefull.

En sån grej är ganska enkel med de flesta system. Kopplar man till Google Home eller Alexa kan man dessutom gör mycket röststyrt. Gillar man inte det kan man ha en fysisk knapp i någon form exempelvis vid sängen i sovrummet för att trigga släckningen.

Jag har olika sätt att släcka allt på:

• Göra inget alls, då släcks det automatiskt en stund efter senaste rörelsen i rummet, i kombination med tid och ljusnivå och larmnivå (någon hemma eller inte?), beroende på vilken typ av belysning det handlar om. Min filosofi är att jag helst inte ska behöva göra något manuellt alls för belysning, det ska gå automatiskt så långt det går.
  • Röstkommando “Hej Google, släck alla lampor”
  • Går förstås även med Siri men jag föredrar Google home som röstassistent.
  • Knapp på sängstolpen i sovrummet (om man inte vill skrika)
  • (App i mobilen hemma, använder jag aldrig. Min mobil ligger på laddning på byrån i hallen när jag är hemma. Skulle kunna sköta det även via Apple Watch, app eller Siri men Google Home funkar bättre).
  • App i mobilen borta. Jag kan styra allt även när jag inte är hemma men det finns sällan behov, mer kolla status så att allt är OK eller få larm om något inte är OK.

Behövs allt detta? Nej egentligen inte men det är praktiskt, framförallt att inte behöva tänka på belysningen som sköter sig själv. Från att man kommer hem, går mellan olika rum, lägger sig att sova, lämnar hemmet etc.

Vad gäller övervakningen av hemmet på olika sätt ger det dock en form av trygghet. Jag vet om det blir ett långt strömavbrott när jag är bortrest exempelvis, eller om värmen går sönder vintertid och man inte är hemma, vattenläckage etc. Är man på långresa kan man skicka någon annan att kolla upp läget och slipper tråkiga överraskningar när man kommer hem.

Sen är det förstås kul att få det att fungera precis som man vill. Ingenjörsglädje!