Larm, är det värt det?

Medhåll… men efter det lilla märket på dörren drog de kofoten genom treglasrutan hos mig. Då hjälper inte resten av skalet. :roll_eyes:

Det beror på. Den altandörr jag har nu har 16 fästpunkter i en stålram runtom och lås från insidan. Det skulle hypotetiskt gå att slå ut glaset i dörren men det skulle väsnas rejält. Eftersom jag bor i radhus skulle det uppmärksammas snabbt om det hände. Skulle jag bo långt ute i skogen eller ha en Djursholmstomt av golfbanestorlek vore läget förstås annorlunda.

Det är inte fel med larm men skalskydd är det som kommer först. När man har åtgärdat skalskyddet rejält så kan larm vara ett extra tillägg.

3 gillningar

Villaområde här, men en kall december så alla andra var väl inne vid TVn.

Men jag håller med ändå såklart.

Mina föräldrar har haft fyra inbrott på tre olika adresser.
Nu senast i deras lägenhet i en BRF.
De hade säkerhetsdörr som slets upp som om den var gjord av papp.
Inbrottet skedde en söndag vid lunchtid. De har två grannar på samma våning.

Tjuvarna lyckades leta igenom tre rum och halva köket. Fick med sig kontanter och smycken.

Nu har föräldrarna larm på nya dörren.

2 gillningar

Hej,

Jag har ett Ajax-system på sommarhuset. Det kom med dekaler, och är byggt specifikt för att vara ett larmsystem, med robusta trådlösa protokoll och larm både via fiber och via mobilnätet. Det går att koppla upp till valfri väktarfirma (de billigaste på västkusten kostar ca 50kr/mån). Funkar bra för den som vill göra en engångsinvestering, eller vill hålla nere den löpande kostnaden. Bra brandvarnare och vattensensorer också. Kamerorna sänder film endast då larmet går. Bra app och lättinstallerat. Jag tycker inte det är värt mer än några 10:or i månaden med larm.

Mvh

F

3 gillningar

Jag har som sagt satsat specifikt på skalskydd och valt de lösningar som Polisen rekommenderade. Den altandörr som fanns när jag flyttade in hade en 40 år gammal plastbit som enda låsmekanism. Det hade inte behövts någon större påverkan för att komma in.

Polisen som jag hade på hembesök berättade att han tidigare spelat rollen som inbrottstjuv på Säkerhetsmässan. En tillverkare av PVC-fönster hade låtit honom göra inbrott på en scen inför publik. Det tog honom 20 minuter att forcera fönstret som vid det laget var förvandlat till kaffeved. 20 minuter är extremt lång tid i inbrottssammanhang. En tjuv kan normalt inte lägga den typen av tid på att forcera ett fönster eller en dörr.

Om man vid val av fönster och dörrar prioriterat andra saker än inbrottsskydd, t.ex. utseende, så är det klart att det går betydligt snabbare att forcera dem. Den här kunskapen om att PVC-fönster och dörrar med lås är såpass inbrottssäkra är inte allmänt känd. Det finns ingen etablerad standard för sådant utan det var mer privata rekommendationer jag fick av den aktuella polismannen. Han jobbar numera som privat konsult inom inbrottsförebyggande.

4 gillningar

Med PVC-fönster menar du alltså fönster i plast?

Det är säkert en djungel, och vissa är bättre än andra både vad gäller plast och träfönster, men skulle helst inte vilja sätta plastfönster i vårt 20-tals hus :confused:

3 gillningar

Nej, det är exakt det här jag menar. Om man bor i ett gammalt hus så behöver man ta andra hänsyn och då får man acceptera en sämre nivå på inbrottsskyddet. Jag bor själv i ett radhus från 1980 och valde fönster efter att grannen bytt, alltså till samma modell. De ser inte specifikt “plastiga” ut, snarare “moderna och funktionella”. Det är dock inte något som passar för äldre hus. Det finns PVC-fönster med anpassat utseende men de kostar mer. Som jag ser det tar det bort poängen med det hela. Poängerna med PVC-fönster är annars att de har bra isolering, bra inbrottsskydd och är förhållandevis billiga. I de flesta länder i både världen och Europa är PVC-fönster standard men specifikt i Sverige finns en lokal idé om att fönster ska vara gjorda av trä.

Det är alltså inte plasten som ger inbrottsskydd utan att fönstren har metallstomme och en avancerad låsanordning med många fästpunkter. Den kostar extra men ger bra inbrottsskydd.,

Ok. Man tycker att det borde finnas någon tillverkare med säkerhetsfönster i trä med metallstomme.

Jag tror inte att det är så enkelt. I dagsläget finns bara standarder för inbrottsskydd för produkter som riktar sig till företag. Sådant som glasfasader har olika nivåer av hållfasthet. För privatpersoner finns ingenting. Det vore antagligen möjligt att ha ett metallfönster med träpartier som skulle vara mer estetiskt. Dock skulle det knappast bli billigt och utan en standard att falla tillbaka på skulle det bli svårt att marknadsföra.

PVC-fönstren är billigare än träfönster i sig. Det är också så att många av de som installerar PVC-fönster är utländska firmor. Själva företaget kan alltså vara etablerat i Sverige och betala skatt här men det fungerar i praktiken som en filial till en fönsterfabrik i Polen eller Baltikum och har huvuddelen av arbetskraften därifrån. De är mycket kompetenta men i praktiken billigare än svenska hantverkare. Detta i kombination med att fönstren kostar mindre gör skillnaden ganska stor när det gäller totalkostnaden.

När det gäller träfönster är kraven på utseende högre och det finns fler varianter. Det gör att det sannolikt skulle bli svårt att hitta en effektiv modell gällande tillverkning av metallfönster med trädetaljer. De skulle helt enkelt inte bli tillräckligt snygga för att konkurrera med vanliga träfönster och skulle dessutom kosta betydligt mer.

Det är inget direkt fult med de PVC-fönster jag själv har men de ser moderna ut på ett sätt som inte passar i gamla hus. Det är dock inte uppenbart för besökare att fönstren är av plast. Att de öppnas inåt är en sådan detalj som också bidrar till att de inte passar överallt. Det bidrar också till att höja inbrottsskyddet.

Du har säkert rätt, kostnaden blir för hög för nyttan i slutändan.

Däremot har man ju hört om tillverkare av “moderna” träfönster som t.ex. gjort missen att isolerkasetten lyfts ur utåt… Sånt har säkert proffstjuvarna koll på så undviker man sånt kanske en del är vunnet. Men för fönster i riktigt gammal stil är det nog bara att acceptera att inbrottsskyddet är dåligt.

1 gillning

Det finns låsanordningar som man kan sätta på och de är nog inte dåliga i sig. Dock stoppar de nog inte tjuvar på det sätt som min lösning kan göra.

Modellen med fönster som kan “lyftas ut” har förekommit för fler typer av fönster. Själv har jag ej öppningsbara fönster på de mest utsatta ställena och de går inte att lyfta ut.

Jag frågar som larmamatör, men vad är larmat under natten när man är hemma? Dörrsensorer, när ett nattvaket barn får för sig att dra upp dörrar/fönster?

Det kan man givetvis konfigurera som man vill. Hos oss är alla dörrar och fönster på bottenplan larmade med sensorer. Fönster på övervåning/sovavdelning är inte larmade i detta skede men skyddas med lås mot vidare öppning än vädring. Vi bor så att det är oerhört osannolikt att någon skulle komma till med stege. I princip blir det omöjligt att ta sig in utifrån utan att göra riktigt mycket väsen och/eller trigga larmet.

Man kan ju sen ha olika lösningar med rörelsesensorer etc men just för skalskyddet tycker jag det är överkurs.

Ett helt annat alternativ är att plantera en hagtornshäck runt tomten. Det blir en vacker häck som dessutom blommar på våren. Jag kan garantera att ingen går genom en sådan häck. Den tvingar tjuven att gå genom en öppning som man sannolikt har väl synlig på framsidan.

Det går också bra att ha hagtorn under fönsterna. Klippt som häck eller varför inte som klot. Ingen lär hoppa in och ut genom de fönsterna.

Men det hindrar ingen att bryta upp terassdörren förstås.

2 gillningar

Jag har en taggig jäkla häck på två sidor av huset. Den enda som skadar sig på den är jag själv, när jag klipper den. Och barnen vägrar gå barfota i närheten. Inte värt det.

Har en kollega i Texas som har elstängsel, snyggt maskerat som vanligt stängsel runt boningshuset på sin ranch. Officiellt för att hålla undan kreaturen, men han verkade inte jätteledsen när en presumtiv inbrottstjuv fick sig en liten kyss…

1 gillning

Men har du haft inbrott gick ingen genom häcken förmodar jag. Inte utan att lämna sitt dna på taggarna i alla fall. Felet du gör är att du klipper för sällan. Klipper du ofta, medan de nya skotten ännu är mjuka, slipper du problemet. Dessutom går det mycket fortare och du behöver inte städa efter dig. Fråga mig, jag har flera hundra meter häck att klippa.

Han har kanske inga barn då? Men det är ju annars ett bra sätt. Man kan ju bryta strömmen när man är hemma. Skulle man glömma det lär man bli påmind.

Tursamt nog har vi sluppit inbrott i alla år. Men häcken går man inte genom, inte utan att böta ett öga eller en halv testikel :joy:

Kontanter och smycken är väl just det som de vill stjäla. Måste man nödvändigtvis ha det så måste de läggas i ett rejält kassaskåp som inte går att flytta på.
De flesta prylar har väl ofta begränsat värde som stulna och skrymmande saker kan ju inte vara så lockande att stjäla.

1 gillning

Det är ytterligare en anledning att inte ha cash hemma. :drooling_face: Smycken har vi inget förutom köp 3 för 2 hos Ur&Penn. :joy: