Smart hem och larm

Hej alla. Jag försöker att skapa ett enklare smartare hem. Jag har 2 problem som jag försöker att hitta lösning på, och tänkte kolla om ni kan klura ut hur jag ska göra.

1. Har en altandörr som ungarna jämt glömmer att stänga efter sig. Jag har satt på en dörrstängare så den hålls stängd iaf. Har en magnet kontakt som larmar om dörren är öppen. Tyvärr så märker ju inte den om hantaget är uppe, olåst. Har ni några smarta idéer på hur en sensor kan se om handtaget är nere eller ej. Vill inte klistra på en magetsensor på handtaget direkt…
  2. Nästa problem blir till minsta grabben. Han har svårt att klura ut hur han ska stänga av larmet med mobilen. Har har autism och adhd diagnos och är 12 år. Vi har försökt många gånger att ge honom en nyckel, men han slarvar bort lätt och att byta husets låskistor började bli tråkigt… vi har nu hans nyckel i en låst nyckelgömma. Men till larmet. Jag förstår inte hur jag ska få till att mobilens närvaro ska stänga av larmet, får det att fungera ibland, men sedan slutar det fungera. Ibland funkar det på några telefoner i hushållet men vissa funkar det inte på. Har lagt mobilerna bredvid varandra så att alla inställningar ska bli lika, hjälper inte… Jag skulle vilja att han enkelt kan stänga av larmet utan vare sig app eller mobilens närvaroregistrering. Tänkte först att en fjärrkontroll skulle funka. Jag har larm från nexsmart, (tuya), men deras kontroller löste ut paniklarmet hela tiden, även om kontrollen låg på bordet. Samt att knapparna var så känsliga att de trycktes in fickan. Nexsmart har en keypad med rfid läsare, men deras taggar kostar 150kr st… vi skulle behöva 6 st, så blir lite dyrt. Har ni några andra idéer på bättre fjärrkontroller eller en annan lösning?

Mvh Tobias

Låter jobbigt att vara nojig. Vi har varken larm, sensorer eller dörrstängare. Altandörren är också problematisk att låsa men det bryr vi oss mest om när vi ska resa någonstans. Är det verkligen befogat med denna noja du/ni verkar leva med? Kanske är bättre att jobba på den biten än att oroa sig och ha en massa besvärliga och dyra säkerhetssystem?

9 gillningar

Det var ett otrevligt svar på en helt relevant fråga

5 gillningar

Tyvärr inget svar på frågan mer än tips att ställa frågan i Facebook-grupper som t.ex. Svenska hemautomatiseringsgruppen (https://www.facebook.com/groups/SHgruppen) eller andra engelsktalande alternativ.

Vi har en ytterdörr som är svår att få att gå i lås ordentligt, när ungarna gått i den så ser den stängd ut men blåser upp om det blir ett litet övertryck inne eftersom regeln inte hakat i utan bara ligger mot dörrkarmen. Jag har letat/funderat på en lösning som kan kolla om regeln faktiskt gått in i blecket, men har inte hittat nåt. Det låter som du skulle behöva samma lösning.

Det borde gå att montera något i stil med en zigbee halleffektsensor inne i dörrkarmen som känner av metallen i regeln, men det är inte lätt att montera i efterhand och någon kommersiell lösning har jag inte sett.

Byta till en altandörr som är är enklare att hantera och kodlås på ytterdörren istället? Kodlås måste väl gå att koppla till larmet så att det på dagtid går att larma av med upplåsningen av ytterdörren?

Mer ekonomin som inte går med på att byta till digitalt lås samt ny altandörr. Innan jag satte dit dörrstängaren stod dörren på vid gavel, lite kallt på vintern… när det gäller ytterdörren finns det en budget variant, där man fäster en liten “motor” över vredet, men har inte kollat om det går att koppla till tyua ännu.

Är med i den gruppen men var inte f-n att komma på vad gruppen hette. Sökte på det mesta i morse. Tack för tipset.

Mvh Tobias

Jag har en äkta polsk plastdörr, så vågar nog inte fräsa i karmen tyvärr. Såg någon som hade limat på en magnet sensor på handtaget, såg lite så där ut…

Min dörrstängare gör tyvärr att dörren går igen helt, men låser inte. Tänkte först byta lås så det låser automatiskt när dörren stängs, men då blir ju alla utelåsta när man går ut :). Hittade en variant med en laser som mäter avståndet till tex handtaget, men kostade 19.000 kr… snacka om ilands problem :slight_smile:

1 gillning

Lär barnen att inte använda altandörren? Och sen: Bor du någonstans där det är vanligt med inbrott på dagtid? Polska plastdörrar signalerar kanske inte att det finns guld och ädelstenar i mängder i bostaden?

Nu älskar jag smart home och hemautomation osv, men jag har också insett att det är absolut bäst att komma på ett sätt att lösa det utan hemautomation :sweat_smile:… Enkla analoga lösningar brukar vara billigt, riktigt o-krångligt och pålitligt.

Så min tanke här i första hand är…

När det spelar roll att det skall vara låst, gå och titta om det är låst?

Klarar barnen inte av att hantera dörren, lås den tills de kan hantera dörren.

Sätt upp en billig kamera som du kan titta via om handtaget är fel.

Har absolut ingen koll på dessa, ska fundera litet…

Tuya vet jag ska kunna prata med home assistant (du behöver ha en dator som kör home assistant, jag kör med en raspberry pi) , så gissar att det bör gå att fixa en app/mjukvaruknapp till mobilen för att kontrollera larmet. Min spontana tanke är att alla andra än din son behöver ett lösenord eller så för att larma av, medan han kanske bara behöver trycka.

Borde gå att göra det liite mer säkert genom att avlarmandet enbart fungerar via den appen om den är kopplad till ert hemmawifi.

Eh annars, behövs larmet egentligen? Brukar räcka med varningsskyltarna.

Eller så kan han ringa er när det behövs larmas av?

Hmmm. Får fundera.

A just det, kan ju ta och automatisera att ni får en uppdatering/pling att grabben är nära hemmet? Jag tänkte via Tasker.

Altandörren går inte att låsa med nyckel tex. Utan har bara ett handtag på insidan. Tyvärr jobbar ibland både jag och frugan morgon ibland, och då går ungarnna sist från huset. Inte hela värden om huset skulle vara olarmat de dagarna, men altandörren är ibland öppen de dagarna, när jag kommer hem igen.

Går inte att låsa dörren på det sättet tyvärr. Barnens npf gör att de ständigt springer ut, men aldrig stänger dörren. Då barnen ibland lämnar huset sist på morgonen, så kan jag inte känna på dörren tyvärr.

Så om du, rent hypotetiskt, skulle lyckas hitta en sensor som kan kolla om huruvida handtaget är i rätt position eller ej. Vad ska du då göra? Barnen har gått. De gick efter er vuxna. Ingen är hemma och sensorn säger att handtaget inte är i rätt position. Ingen är hemma och kan åtgärda problemet. Vad är åtgärden? Att inte larma på? Eller vad?

Om altandörren inte är den enda alternativa utrymningsvägen så är ju kanske en lösning att sätta på en säkerhetskedja eller någon annan mekanism som hindrar den från att öppnas så långt att man kan gå ut (eftersom den nu inte gick att låsa). Och tillse att det är så komplext att få upp den så att personerna som inte klarar att stänga dörren inte heller klarar att få bort den säkerhetskedjan. Alternativt att det åtminstone är så tidskrävande/jobbigt att man väljer en annan väg ut.

Att larma på och av med olika former av geofencing är ingen bra ide. Det skulle ju räcka med att någon glömmer sin telefon hemma så skulle larmet inte larma på. Utöver att det ändå inte tycks vara någon precision i det för er.

Om ni har någorlunda fasta / förutsägbara tider kan ni ju undersöka om det finns möjlighet att schemalägga av/på-larmning. Det brukar finnas för de flesta larmsystem.

Frugan jobbar olika tider om dagarna, så larma på via schema blir dumt. Men ska flytta en kamera så att den ser den dörren. Så får jag åka hem från jobbet och låsa. Funderar på att byta lås på dörr. Men är en polsk pvc dörr, så får kolla hur ett nytt lås kan passa.

Billig övervakningskamera som sitter inomhus nära dörren och riktad på handtaget och utåt? Kostar par hundra kronor och ser ju då handtaget plus får överblick om någon tjuv skulle ta sig in den vägen. Sitter den nära dörren och riktad utåt behöver ni inte heller vara nojjiga över övervakning inne i hemmet.

1 gillning

Jag har redan en kamera, ska flytta den så ser den mot dörren ist. Den sitter nu utomhus då jag ville ha koll över baksidan. Men är så mycket fåglar, så jag kan ändå inte utnyttja den till fullo pga ljud och rörelser från dem tyvärr. Blir nog smidigaste lösningen. Tack för tips.

1 gillning

Stäng altandörren, skruva bort handtaget? Borra fast brädor på utsidan? Ställ saker i vägen? Ställ en bokhylla eller två i vägen?

Gör altandörren icke funktionell och stängd för alltid tills du kan fixa låset?

Edit:

Fattar att det är knep med diagnosbarn MVH diagnosbarn. Lättaste är nog att acceptera att dörren är sönder och stängd.

Bra tips! Jag kör själv kamera i garaget bland annat så att man snabbt kan kolla att garagedörren är stängd om man börjar noja över det på småtimmarna.

1 gillning

Kanske en ir sändare/mottagare vid sidan eller i taket med reflextejp på handtaget eller låsvredet. Typ något sådant här: Amazon.se
Blev faktiskt sugen på att bygga en sådan här själv, händer att vi glömmer låsa den dörren. Tillsammans med en ESP32 och Home Assistant…