Vi har två sophus som vi behöver byta ut låsen på. De har just nu Yale Doorman kodlås som är lite klumpiga och förmodligen går sönder snart.
Vi har ca 45 hushåll, så dörrarna används ju flitigt.
Hur är era erfarenheter i era BRFer?
Har ni några tips på något som fungerat bra (och framför allt kostnadseffektivt)?
Vi har fått in två offerter för ”vanliga lås” och elektroniskt lås med bricka, på 40 000 respektive 80 000. Kan inte riktigt avgöra om detta är ett rimligt pris än eller inte.
Nyckelbrickor låter omodernt, hade inte satsat på det. Parakey funkar att öppna med mobilen. Men jag tycker det borde dyka upp många mer system som fungerar med telefonen inom de närmaste åren.
Så kan det ju vara, men det är ju individuellt för varje förening. Tänker att man tar upp det på en stämma eller liknande så får folk rösta. Eller så får de helt enkelt lära sig använda appen.
De låsen vi har idag installerades för ca 2-3 år sedan. Så de är inte lastgamla. Jag får kolla upp vilken modell det är och hur många brickor de har stöd för.
Har du erfarenhet av hur mycket löpande administration det innebär.
Gissar att vi får registrera ca 100 brickor (2 per hushåll och några i reserv) för att komma igång. Vet inte hur ofta folk tappar sina brickor, eller dom går sönder.. Men det problemet finns ju iofs med fysiska nycklar också.
Vi är bara 4 lägenheter i vår förening så för mig var det 15 min arbete.
Rent krasst kan du ha en administratör som sätter sig och skapar brickor och assignar till alla lägenheter, så du kan se att Nu har lgh 1 använt sin bricka osv. Det lär ta en eftermiddag att göra 2 till alla lägenheter, + lite reservnycklar + vaktmästare osv.
Sedan kan du generera 1 kod till varje lgh och meddela dem, så kan de använda koden eller brickorna. När någon flyttar in eller ut så får de skicka vidare brickorna och koden till näste man.
Bästa hade ju varit att ha någon regel om ex 500 sek i administrativ kostnad vid borttappad tag så att folk inte tappar bort dem hela tiden och personen som administrerar inte måste sitta så mkt med det.
Men definitivt lösbart och framförallt billigt, tror ett yale ligger på 5-7k nu.
Fysiska nycklar till ett soprum borde de boende kunna kopiera och ersätta bäst de själva vill. Hade inte satt kopieringsspärr på det. Vet dock inte hur mycket slitage eller underhåll det blir.
Apropå Parakey. Inte alltid man tar mobilen med sig när man går ut. Om jag nu förstått det rätt att man enbart kan använda mobilen för att öppna. En bricka eller nyckel bör också åtminstone finnas som alternativ. Inte bra att helt och alltid förlita sig på digitala teknik för viktiga saker. Och då är jag ändå hyfsat ung och gillar digital teknik och nya kreativa möjligheter.
Det är normala priser ink installation av någon väletablerad modell av elektronisk dörrbladsläsare, enklare offline-läsare som sitter på cylindern och inte är direkt uppkopplade mot systemet var däremot billigare, mer i linje med vanliga lås. Kolla om de har det som alternativ.
Kräva mobilapp för att slänga sopor låter som en jättedum idé, hade hellre behållt vanliga nycklar.
Tror inte heller på en lösning som kräver smartphone. Där är vi inte än, och kommer kanske aldrig dit. Alla har inte smartphone och vill heller inte ha. Men såklart positivt om det går att använda telefonen för de som vill.
Eller en helt vanlig låscylinder där alla lägenheters nycklar passar. Är ännu enklare? Den här tråden visar hur man kan krångla till och fördyra utan att det minsta förbättra.
Kör själv senaste Doorman hemma. Men skulle inte vilja ha endast telefonen som “nyckel” för soprummet.
Har oftast bägge händerna fulla när jag ska slänga sopor, slå in en kod eller blippa en tag funkar mycket smidigare än att plocka fram telefonen, låsa upp den, öppna en app, blippa telefonen ….
Varför ska man krångla till det? Helt OK om systemet kan hantera kod, tag och telefon … då kör man det som är lämpligast.
Håller verkligen med. Vi har vanlig nyckel till ett soprum och inget lås på ett ställe där det går att slänga sopor. Det funkar utmärkt. Varför krångla till det?