Strategin för att ta sig från Rikedomstrappan nivå 4 till 5 (från 10 till 100 miljoner)

Ny diskussion baserat på 421. Olika perspektiv på den ekonomiska resan | Rikedomstrappan del 2 av 4 och frågan:

Först kort bakgrund för dig som är ny:

• För att komma till 10 miljoner så kan man göra det genom strategin: skaffa en utbildning, byt jobb så att du kontinuerligt höjer din lön, ha ett sparande över lång tid, investera i indexfonder och gör om samma sak om och om igen.

Problemet är att den strategin kommer inte ta dig från 10 miljoner i egen nettoförmögenhet till 100. Även om man skulle spara 50.000 kr i månaden, så skulle det ta mer än 25 år. Givet att de flesta når 10 miljoner vid 50-ish så är det liksom lite meningslöst. Lite som Nick skriver i boken “The Wealth Ladder”:

What took you here (nivå 4) won’t get you there (nivå 5).

Se gärna trådarna:

Därför behövs det som @Otto1 skriver en annan strategi.

Strategin för att nå nivå 5

Väldigt förenklat: en kombination av de fyra hävstängerna:

• Kod
  • Content
  • Kapital (eget och andras)
  • Andras tid och arbete (anställda medarbetare)

Jag tror inte att man når nivå 5 utan en kombination av dessa. Om jag tittar på de jag känner till på nivå 5 så är det:

• Helägt fastighetsbolag (vanligast)
  • Bolag i klassisk industri (mekanisk verkstad, återförsäljare, större hantverkarbolag)
  • Tech-bolag typ Saas eller motsvarande mot internationell marknad
  • Sålt något av ovanstående och nu lever på avkastning och gör småprojekt
  • Family office -

Det vill säga att det är i grunden:

• Jobba tillsammans med ditt kapital
  • Allt fokus på en grej - företaget
  • Koncentration av tillgångarna till detta enda bolag
  • i kombination med mängder av eget arbete i MÅNGA år.

När jag tänker efter så tror jag att alla jag tänker på ovan har gjort samma sak i över 20 år. Minst.

Som en personlig reflektion, således att jag själv inte är jättesugen eftersom jag vet hur mycket jobb som krävs. Det jag kan vara sugen på är Kod + Content men det jag tycker är kul i det området är ingen nästan Minecraft, typ.

Således att jag i avsnitten sa att nivå 4 är nog sluthållplatsen för mig OCH det är helt och fantastiskt mycket bättre än jag någonsin tänkt. Med det inte heller sagt att spelet är slut, men det är inget jag känner att jag behöver spänna bågen för.

Så tänker jag, vad tänker du?

6 gillningar

Spontant att jag inte vill lägga ner den tid och energi som behövs.
Till nivå-4 tar man sig som anställd med hög lön, sedan kommer glastaket.
Jag har nog inte heller rätt förutsättningar.

Jag har hittat min “tillräckligt-nivå”.

15 gillningar

Jag tänker stanna när jag når 10 miljoner ej inräknat pension och boende. Det räcker för mig som ingrodd medianlönare.

7 gillningar

Jag tänker att det krävs en hel del tur för att lyckas med detta koncept.

7 gillningar

En tanke angående lång tid: du nämner att de flesta som gjort nivå 4-resan gjort det under närmare två decennier.

Ränta-på-ränta säger då 10M x 1,125^20 ~ 100M

Ett årligt CAGR på lite drygt 12 %.

I verkligheten är naturligtvis inte resan perfekt exponentiell utan snarare kommer utdelningen i klump på slutet.

Men poängen är att 12 % i total värdeökningen är långt ifrån omöjligt med förhållandevis ”vanliga investeringar” i noterade tillgångar, t ex indexfonder.

Lägg till rejäla avsättningar i sparande under två decennier, avkastningen på den samt lite tur med den allmännas börsutvecklingen så är det inte omöjligt att landa på 100M - om det nu är ett mål i sig. Även om man inte bygger ett företag och lägger massa tid på detta.

2 gillningar

Absolut. Har man lite tur med “sequence-of-returns” så kan det gå. Jag tror att det är därför man kan se exempel från tid till annan som t.ex. Aktiestinsen, Kavastu eller andra.

Men upplever att det är väldigt mycket baserat på tur - jämfört med t.ex. att resan från Nivå 1 - nivå 4 går att göra utan särskilt mycket tur.

3 gillningar

INB4: “Köp bitcoin så kommer du bli miljardär på nolltid :money_mouth_face::rocket::heart_eyes:

7 gillningar

Jag tror det beror på inställning, tur, skicklighet osv. Kanske mest inställning.

Personligen så har jag ingen drivkraft för att ta mig till +100 MSEK. Det vore så klart kul men det är inget jag strävar efter. FIRE på lagom nivå för mig räcker bra. Rätt nöjd och stolt som tagit mig dit.

Troligen så har många på riktigt hög nivå tagit sig dit genom att besluta sig för det och sedan aldrig vara nöjda förrän målet nås. Väldigt ofta via eget företag som gått bra. Mycket slit som kanske kan vara värt det. Eller inte. Kanske mest via någon sorts driv att se hur företaget kan lyckas som “automatiskt” ger förmögenheten som en biprodukt.

7 gillningar

Skulle vara kul att höra från nån som gjort den resan från 10 ->100 då jag inte riktigt ser motivationen. .
Visst säljer du ett företag o POFF har 100M så visst.

Men att ha 10M. . .o sen kämpa sig till 100M … .låter som det tar tid, o tid har man ont om.
Vem vinner på att nån i 50års ålder med 10M jobbar sig upp till 100M på 20år? . .grattis du har 100M men kanske 15år att ha glädje av det. . .men arvingarna kanske jublar vad vet jag.

5 gillningar

En strategi är att kliva in i tidig fas i start up. (Co-founder, early hire etc).

Antagligen behöver man kraftigt reducera sin månadslön, men ges samtidigt en betydligt högre uppsida.

Det kan också vara andra värden med att lämna ‘traditionella’ yrkeslivet och satsa på de riktigt stora belöningarna.

3 gillningar

Med tanke på hur många start-ups som inte klarar sig så är det inte stor sannolikhet att detta kan ske. Först ska du hamna i läget där du går med i en start-up och sedan ska det gå bra för den och du ska kunna göra en exit.
Inte många personer som ens kan vara med om något sådant.

5 gillningar

Upplever att det här är mer en sak som fungerar utomlands än i Sverige, vi har ju ett annat upplägg på optioner. I USA har du många Facebook, Microsoft, Google-miljonärer/miljardärer - har nog aldrig hört eller sett någon som gjort någon jättestor förmögenhet på optioner i Sverige. Men jag kan ha fel.

4 gillningar

Du får även räkna in alla år man behöver för att komma till nivå 4 innan man försöker gå till nivå 5.
Innebär för de flesta att man kanske är väl in i pensionsåldern då.
Men omöjligt är det ju inte.

Exakt. Apropå att första miljonen är absolut svårast.

Båda har givetvis rätt, men jag menar att det behövs ta rejält med risk för att gå från nivå 4 till 5.

Låt säga att du har en attraktiv karriär bakom dig och går till en tidiig-fas start-up. Då kan du få en relativt rejäl optionspott.

Sen gäller det att träffa på nya Spotify, Klarna, Tink, Voi eller liknande. Men det är möjligt.

Det ger också nätverk och öppnar för styrelseroller.

Som alternativ att starta något eget alltså.

5 gillningar

Jag säger inte emot alls. Det kräver dock redan att du är duktig på det du gör och haft en bra karriär, fått ett bra nätverk etc.
Att bara bestämma sig för att detta är vad jag vill göra räcker inte. Finns många “om och men”.
Vara riktigt bra, omtyckt, stort nätverk med rätta personerna etc.
Möjligt? Ja, det är möjligt. Sannolikt för gemene man? Nej.

6 gillningar

Mest för att jag är nyfiken, har de fått optioner och liknande så att det har varit livsförändrande på samma sätt som i USA?

Ja, absolut. Men styrelse är totalt överskattat :joy:

Håller med. Det kastar faktiskt ljus på något jag har pratat med ganska många om på senare år:

Om man skulle börja om idag, då skulle processen varit: samla ihop 10 riktigt duktiga människor som du dessutom gillar, lås in er på ett hotell på ett schysst ställe och bestäm er för nästa gemensamma steg.

Nivå 4 och uppåt handlar i princip bara om nätverk och kontakter. Mycket viktigare än utbildning. Knappt att erfarenhet spelar så stor roll faktiskt. Snarare vem du är som person.

1 gillning

I tidig fas så är 2-3 % inte ovanligt i Sverige för en egeninvesterande COO e.l. CTO kan tom ligga högre om ska bygga mkt själv.

Det är klart att det krävs en rejäl exit för att det ska vara livsförändrande, men är en alternativ strategi jmfrt med att knega på i det dagliga jobbet menar jag.

1 gillning

Björn Nordstrand som äger hotell Tylösand med Per Gessle var VD på TV4 mellan -92 och -94 och avgick med optioner värda 80 miljoner då.

2 gillningar

Du måste bidra med något. Pengar, kunskap, sälj, eller bra munläder :grin: etc.
Om du endast bidrar med pengar blir det en investering och inget du själv jobbar med.

2 gillningar