421. Olika perspektiv på den ekonomiska resan | Rikedomstrappan del 2 av 4

Några tankar. Jag tror inte trivial kostnad innebär att man ska göra det varje dag. Utan att om något berikar ditt liv för den summan så köp det utan att blinka. Det är bara en dags avkastning av 365 det året. Du kan göra 10-20 såna på ett år utan att det spelar någon större roll. Men kanske inte 365.

Redan på nivå ett bör man fokusera på att öka sin lönsamhet per timma. Många gånger är vägen från nivå ett till två att man vuxit ifrån sin roll och blir erbjuden eller kan söka en bättre betald tjänst. Vet folk som jobbat över allt de kan i 20 år, men vägrar lära sig bli mer lönsamma (jag gör inte mer än jag får betalt för) och skriver upp sina tider för att få mer betalt så att de ser innefektiva ut per timma och kommer därför aldrig stiga nåt vidare i lön. Just skiftet i tanken att man inte är där för att få sina pengar utan för att generera värde som någon vill betala för som man kan få dela av är avgörande. Och istället för att försöka få samhället att öka lönen för sin yrkesgrupp, försöka byta till en annan som är bättre betald.

Eller sälj allt, börja studera, leva som student på studiemedel tills man har en examen och kan få ett bättre betalt jobb.

Sen tror jag också att det är fler än ni tror som hittar rika tillsammans redan på nivå 1 och 2. Dels ser man det i både sparsammhetstrådar, mångas kommentarer i nivå 3- och 4- diskussioner och dels hittade jag själv hit på nivå 2. Men det var också på den tiden avsnitten handlade om bra kreditkort, rich dad poor dad osv.

De på lägre nivåer kan nog känna sig mindre hemma nu när er egen resa naturligt tagit diskussionerna till den nivån. De vill troligen ha mer handgripliga tipps på hur man i deras vardag kan få upp sin inkomst och vad de bäst gör med det eventuella överskottet.

Ni pratar om att resan till nivå 5 och 6 kräver en annan strategi än den till 4. Men inte vilken? Vore intressant med lite statistik på hur dessa människor tjänat sina pengar. Min tro är att det är väldigt stor procent som satsat rubbet på att grunda ett företag när de var på nivå 2 eller 3 och sen vuxit med det under något decennie till väldigt stor skala. Det är helt enkelt en strategi de flesta inte kan byta till som 50åring på nivå 4. Det är en annan väg man behöver besstämma sig för att ta tidigare. Så siktar man dit så ska man välja den strategin direkt. Men jag kan ju såklart haa fel.

9 gillningar