421. Olika perspektiv på den ekonomiska resan | Rikedomstrappan del 2 av 4

Exakt.

Yes, det är ju fällan eller misstaget på nivå 1 och 2.

Problemet som jag ser det är att detta är sjukt uppenbart för oss på nivå 3+ som har fattat det, agerat på det och skördat frukterna från det.

Men EXAKT motsvarande fällor finns på nivå 3 och 4, som jag upplever att många inte ser, precis som de du beskriver inte ser misstaget de gör.

Ja, kanske. Tittar jag på undersökningen som ni har svarat på - så är det fler på nivå 5 än det är på nivå 2… :see_no_evil:

Det är ju ett av “problemen” som jag vill rätta till med trappan. För jag känner att det är synd att jag omedvetet exkluderat 1 och 2, för att jag varit där jag är. För det är verkligen inget medvetet, men det blir ju så - för mig spelar det absolut ingen roll med vilket kreditkort jag väljer, alltså har jag inte haft motivationen att göra den typen av avsnitt och då blir konsekvensen som den blir.

Exakt så.

Väldigt förenklat: hävstång. Jag tror inte att man når nivå 5 utan hävstång som kapital och andras arbete och tid. Om jag tittar på de jag känner till på nivå 5 så är det:

• Helägt fastighetsbolag (vanligast)
  • Bolag i klassisk industri (mekanisk verkstad, återförsäljare, större hantverkarbolag)
  • Tech-bolag typ Saas eller motsvarande mot internationell marknad
  • Sålt något av ovanstående och nu lever på avkastning och gör småprojekt

Det vill säga att det är i grunden:

• Jobba tillsammans med ditt kapital
  • Allt fokus på en grej - företaget
  • Koncentration av tillgångarna till detta enda bolag

EDIT: Gjort en egen tråd på ämnet:

Håller inte med. De flesta framgångsrika företag startas av grundare i snitt 48 år gamla med branschkännedom. De är mer än 3 gånger mer sannolika att lyckas än en 20-åring med en startup.

Hahaha, tack för dagens garv. :heart:

6 gillningar