I nästa vecka kommer vi börja med del 1 av 3 avsnitt om Rikedomstrappan som baserar sig på boken “The Wealth Ladder” av Nick Magiulli som släpps just på tisdag (varav del 3 är en intervju med Nick själv). Personligen är det nog de tre avsnitt jag tycker är bäst på iaf senaste 12 månaderna.
I alla fall; i boken lyder en av hans “tumregler” ungefär så här:
Du kan spendera 0.01% av din nettoförmögenhet dagligen utöver din inkomst utan att urholka din långsiktiga förmögenhet.
Egentligen är det en variation på 4%-regeln vars poäng är att du kan ta ut ca 4% av din förmögenhet varje år och fortfarande ha den mer eller mindre konstant. Med 0.01%-regeln är det lite mer konservativt med 3.65% per år.
Syftet är att ha en enkel tumregel som hjälper människor på olika förmögenhetsnivåer att förstå vad som är en “trivial” utgift för just dem - något som inte kräver eftertanke eller påverkar deras ekonomiska framtid.
T.ex. är ens nettförmögenhet 100.000 kr då är 10 kr per dag en trivial utgift man inte behöve oja sig över. På motsvarande sätt blir det:
- 1.000.000 kr då är 100 kr per dag (utöver ens normal inkomster/utgifter) en trivial utgift
- 10.000.000 kr då är 1.000 kr / dag en trivial utgift
- 20.000.000 kr då är det 2.000 kr / dag en trivial utgift
- etc.
Det vill säga att man multiplicerar sin förmögenhet med 0.0001 (eller på motsvarande sätt multiplicerar dagsutgiften med 10.000).
I boken / avsnitten är resonemanget något längre eftersom det bygger vidare på konceptet att pengar är relativt för var man är på sin ekonomiska resa - för någon är 100.000 kr livsförändrande för några i forumet är det svägningarna en gång i veckan när börsen har en rörelse på över +/- 1%. Samtidigt är tanken att man ska koppla sin utgiftsnivå till sin förmögenhet och inte sin inkomst, vilket var en ny spännande tanke för mig.
Naturligtvis gäller regeln under vissa förutsättningar:
- man gör det då och då
- man tar hänsyn till likviditet
- När det finns buffert och man inte lever lön-till-lön (nivå 1 i trappan)
- Tanken är att det är utöver en inkomst som täcker ens basutgifter
- Vi har en diskussion i avsnitten kring vad man bör inkludera och inte i nettförmögenheten (jag och Nick är väl inte riktigt överens där)
- Det handlar om att både 1) i tidiga faset motverka livsstilsinflation men också 2) att i senare faser uppmuntra användningen av pengar.
Ja, så tänker jag, vad tänker du och ni andra?
EDIT: Bra inspel från diskussionen nedan: