Jag har en fundering som jag vill testa med er. Kolla om jag har otur när jag tänker. Anta att jag har 10 miljoner på tex lysa och kan då enligt 0.01% regeln spendera 1000 per dag vilket jag tänker innebär att jag kan göra ett uttag på 25000 per månad utan att kapitalet minskar . tänker jag rätt?
Lysa har ju en smidig funktion för att göra detta
0,01% skulle lägga dig på 3,65% per år. Om jag minns rätt så är 4% regeln att du kan ta ut 4% om året i minst 30 år. Sänker du till 3,65% lär det räcka ännu längre.
Sen beror det ju också på när och hur du tar ut. börsen går ju upp 7-8% i snitt per år. Så kan du hålla dig från att ta ut de år det går dåligt (Fixa ströjobb eller något liknande) så har du i stort sett alltid pengar.
du kan ju också sätta pengarna på ett räntekonto (borde kunna hitta ett som har ränta motsvarande kommande inflation) o göra 400 uttag innan pengarna tar slut. . det är 25K/mån i 33år
Så det beror ju på risk. . .men att ta 300.000:-/år från 10M lär räcka en livstid om man placerar lite halvsäkert o håller sin plan
Glöm dock inte att vanliga 4%-regeln har inflationsjusterade uttag. De ökar.
Poängen är väl att ett uttag på 0,01% av kapitalet varje dag är möjligt i all oändlighet, just eftersom det är en procentsats som hela tiden förhåller sig till det befintliga kapitalet.
Ett sådant förhållningssätt för uttag skyddar kapitalet även under en börskrasch, på ett sätt som den vanliga tillämpningen av 4%-regeln inte gör.
Idén med 0,01% per dag och 4%-regeln bygger ju på liknande underliggande matematik men olika tillämpningar gör att kapitalet förväntas “räcka” olika länge.
Ja och för att förtydliga - det är bara första uttaget som är 4%. Därefter är det inflationsjustering av det. Många tror att det är 4% av totalen varje år.
menar du inflationsjusterade och inte avkastningsjusterade? vad har inflation med detta att göra förklara gärna.
tack!
Det handlar om 4% regeln som teorin om 0.01% regeln bygger på. Den säger att om du år 1 tar ut 4% av kapitalet, därefter inflationsjusterar beloppet nästkommande år, då kommer det fungera i grova drag i 30 år.
Det här verkar vara VÄLDIGT svårt att få folk att förstå när det gäller 4%-regeln!?
För public service, är det till och med omöjligt.