Ränta-på-ränta: 8 tumregler som gör dig klokare och rikare. 🌟

Dagens inlägg på vår Instagram där jag försöker sammanfatta allt det vi gör här på RikaTillsammans till den vanlige svensken. :slight_smile: Tar gärna tips från dig i forumet till version 2.0 på vad jag missat.

Här får du mina bästa minnesregler för sparande och framförallt för ränta på ränta. De visar på den magiska egenskapen som pengar har; att de kan växa och föröka sig. :deciduous_tree:

Det vill säga att det finns en möjlighet för oss alla att vi inte behöver jobba hårt för våra pengar resten av livet, utan vi kan faktiskt be dem att jobba hårt för oss också.

Ränta-på-ränta är notoriskt svårt att räkna på eftersom det växer mycket mer över tid än vad vi tror (eller mer korrekt, det är en exponentialfunktion) och vår hjärna är inte gjord för den typen av räkneuppgifter. Ett bra trick är därför att förenkla det till tum- och minnesregler som är lättare att komma ihåg.

:one: “Dubblingsregeln”: Pengar i en aktieindexfond / fondrobot dubblas ungefär vart tionde år - oavsett storleken på belopp. Med månadssparande går det än fortare.

:two: “12-12-12”-regeln: spara 12 kr i månaden i 12 år för att få ut 12 kr i månaden resten av livet. Eller ja, vilket annat belopp som helst.

:three: “72-regeln” - antal år för en dubbling är 72 / årsavkastningen.

:four: “Avgiftsregeln” - Förlusten till avgifter = avgiften * sparhorisonten.

:five: “4%-regeln” - spara ett belopp på 25x dina utgifter, så blir du ekonomiskt fri.

:six: Variation på regel 2: spara motsvarande 50% av dina utgifter i 10 år

:seven: Hur lång tid tar det att bli miljonär vid olika sparbelopp per månad och avkastning per år?

:eight: Hur mycket pengar kan jag få ut per år i avkastning om jag har ett visst belopp och en viss avkastning.

Kom ihåg! :rotating_light: Dessa regler är kraftiga förenklingar och ska bara användas för huvudräkning. Verkligheten kommer alltid bli annorlunda. Använd dem för att få en känsla för ränta-på-ränta effekten.

Ingen av dessa regler har jag kommit på själv, utan jag har fått dem från andra. Så hjälp mig gärna att “pay-it-forward” och sprida dem till andra. Jag tror genuint att fler kan få ett rikare liv med dessa. Vi ses i kommentarerna. Tack så mycket. :heart:

12 gillningar

Regel 5:
“Att dividera med 4% och multiplicera är samma sak”
Förstår vad du vill ha sagt, men det saknas nog lite info för att folk ska förstå.

Regel 7:
Rubriken i sista kolumnen är fel. Ska inte stå 5k där också.

Rent allmänt: Många regler. För insatta är det kanske inget problem, men det kan vara lite för mycket för oinsatta.
Kan du dela upp på två dagar?
Fyra dag ett och fyra dag två?

Sista bildens tabell har ett fel. Båda sista kolumnerna är 5k…

Regel 6 känns otydlig, eller så är jag dum…
Jag var trög, såg nu att det finns bilder till också

Kräver att man förstår hur regel två fungerar.
Dvs, om du kan leva på halva din lön i tio år och investera halva lönen så kommer du få ut motsvarande halva din lön resten av livet.
Om du kan fortsätta leva på det beloppet så har du “lön” resten av livet

1 gillning

Tack!

Den så kallade 4% regeln ger att om du tar ut 4% av ditt kapital och därefter varje år bara justerar för inflation, borde dina pengar med stor sannolikhet räcka i 30 år. Att dividera med 4% och multiplicera med 25 är samma sak, därav 25x.

Fan. Tack!

bra feedback!

Står ju inte så på bilden. Saknas “25”, det jag menar med att det saknas info :grin:

Jag förstod. :slight_smile: det är den nya texten. Ska göra nya bilder. :+1:

1 gillning

Fast riktigt lika blir det ju inte,
Ponera att du sparar 12 tusen i månaden i 12 år så kan du plocka ut 12 i månaden hela livet.
Om man nu tjänar 24 i månaden och sparar 12 i 10 år altså 50 % så räcker det ju inte riktigt lika länge.

Eller har jag tittat för djupt i flaskan nu :cry:
För trög i kväll nu förstår jag man skuĺle fortsätta leva på halv lön

1 gillning

Många som inte är så insatta i sin ekonomi har ingen aning om vad deras årsutgift är. Knappt jag heller. Månadsutgiften har de flesta koll på. Man kan såklart gångra den med 12. Men man kan också säga månadskostnaden x 300.

Svårare att förklara sambandet kanske. Men lättare för många att räkna.

1 gillning

Hänger inte med? :wink:

Tänkte regel 6mot regel 2 ,
12 12 12 regeln, blir ju inte riktigt samma sak.

Regel 2, du sparar 12 tusen i månaden i tolv år och kan då plocka ut 12 i månaden hela livet.

Regel 6, om du sparar hälften av din lön som är 24 vilket blir 12 i 10 år så kan du ju inte då också plocka ut 12 i månaden hela livet. Men regeln sa spara hälften av utgifterna och då hänger jag inte med, bilden säger dock halva lönen.

1 gillning

Ja, egentligen är ju 12-12-12 en X-12-X tumregel där X kan vara vilket belopp som helst. Därmed kan man ju se X=“50% av lönen” som ett specialfall och således bör det vara 12 år istället för 10.

Ja, ser det nu. Texten i punkt 6 i själva inlägget står det fel i.
Inget jag läste, hade fokus på bilderna :sweat_smile:

Och ja, står 10 år istället för 12 år.
Allt hänger dock på vilken avkastning man förväntar sig. Hade kanske varit bättre med “spara i 10-14 år” i själva regeln för att få till en marginal och för att visa att det inte är exakta siffror man pratar om, men det blir ingen enkel regeln då.

Det är för att Jan har fegat ur och gjort om 10-årsregeln till en egen 12-årsregel :slight_smile:

2 gillningar

:point_up_2: detta. Pensionsmyndigheten fegar med beloppet och jag med tiden.

1 gillning

Beroende på förutsättningarna behöver det definitivt inte vara fegt. Att tro att en 20-åring som sparar 1000 kr i månaden ska kunna få ut 1000 kr i månaden i resten av livet efter man fyllt 30 är extremt optimistiskt, även om man ignorerar att inflationsjustera.

Pensionsmyndigheten lägger sig inte bara i underkant med avseende på beloppet (eller snarare intervallet) utan man gör det även gissningsvis med uttagstiden (tiden i pension runt 20 år) och avkastningen (runt 2% realt).

2 gillningar