Tipsen vi går genom i avsnittet
1. Tiden är vår mest begränsade resurs
@angaudlinn inleder med att du aldrig får tillbaka tid som du lägger på fel saker. @MementoMori kompletterar med att komma ihåg att vi en dag kommer att dö och många pekar på att använda sina pengar medan tid faktiskt finns.
Ett sätt att tänka på det är genom konceptet tids- och möjlighetsfönster. När ett tidsfönster stängs spelar det ingen roll hur mycket pengar du har. Därför blir tipset att löpande ställa sig frågan:
Vilka tids- och möjlighetsfönster har jag i livet? Vad kan jag göra nu som jag inte kommer kunna göra i framtiden?
@Magnus.S ger exempel på det med kommentaren: “Har du möjlighet ekonomiskt, låna och köp den där sommarstugan nu innan barnen blir för stora och inte vill åka dit.” De flesta tidsfönster är relaterade till barnen, föräldrarna, vänner och den egna hälsan.
Nick Maggiulis 0,01%-regel ger ett konkret verktyg: du kan utan problem använda 0.01% av din förmögenheten till utgifter för att göra livet rikare utan att det gör dig fattigare. Med 10 miljoner betyder det 1.000 kronor per dag utöver basala livskostnader - ett sätt att balansera mellan att leva nu och säkra framtiden.
Vi citerar även Morgan Housel:
“Den främsta värdet med pengar är möjligheten att ha kontroll över sin tid. Att kunna göra vad man vill, när man vill, var man vill, med vem man vill, så länge man vill. Varje krona du sparar är som att äga en bit av din framtid som annars skulle styras av någon annan.”
Som vanligt brukar vi landa i att ett av de viktigaste syftena med pengar är möjligheten att köpa tillbaka sin tid. Pengar kan man alltid tjäna igen, men en missad fotbollsmatch eller föreställning kommer inte igen. På samma sätt är tiden vi har begränsad och Tim Urban har en av de bästa artiklarna på ämnet: Your Life in Weeks.
2. Relationer: är jag en bra vän?
@964 inleder med: “Relationer är viktigare än pengar!” Flera i communityn betonar vikten av att säga till nära och kära att de är viktiga för en, något många gör alldeles för sällan. Det behöver inte vara mer än ett sms.
@MementoMori påminner om att vara där fysiskt och emotionellt, lära sig namnen på viktiga personer i nära och käras liv, och hålla sig uppdaterad om deras liv.
@Otto1 formulerar det som:
“Vänner är inte något man har, det är något man är. Är man ingen vän så har man ingen heller.” En vän hör av sig, tar sig tid att ses, säger sanningen när man missförstått världen, ställer upp när det behövs och gläds med ens framgång.
En kontrollfråga för livet:
Är jag en bra vän till mina vänner?
@MementoMori tillägger: “Bidra till att förverkliga nära och käras mål.” Vi gillar även Morgan Housels: “äkta framgång är när de människor du vill ska älska dig faktiskt gör det - och den kärleken kommer från hur du behandlar andra, inte från storleken på din förmögenhet”. Vi skojar även om en insikt som jag brukar reta en vän med en stor båt om: “Det är mycket bättre att ha en vän med en båt än ha en båt.”
Vi kommer även tillbaka till att det finns ett stort värde med vänner som kan ens historia, särskilt när man blir äldre.
3. Relationer: Våga ge och ta emot feedback och ge upp rätten att ha rätt
@Otto1 använder metaforen om “virtuellt snor” - beteenden eller val som sabbar för en utan att man vet om det. Det är elakt att INTE säga till, tvärtom. Som min mentor Claes-Erik påtalade redan för 20 år sedan: “Det värsta du kan göra mot en vän är att sluta ge feedback.” På samma sätt handlar det om att ta emot feedback värdigt, särskilt när någon går ut på risk genom att ge den.
Vi kommer in på klyschan att “tiden läker alla sår” men att den faktiskt inte gäller relationer. Tipset är att ta svåra samtal nu innan för mycket vatten runnit under broarna. "Inget är så enkelt att skaffa sig ett stort problem som att ta ett litet problem och ignorera det."
Vi kommer in poolmetaforen om att kontinuerligt städa i livet: “Vi badar alla i en pool som gradvis fylls med löv, skräp och bajskorvar. Om vi inte städar regelbundet blir vi till slut inträngda i ett litet hörn i poolen.”
Ett av de bästa sätten att städa i livet - framförallt i relationer - är att ge upp rätten att ha rätt för att få frid och frihet. Ett av mina favoritordspråk är: “Vi gör alla så gott vi kan och fattar så fort vi hinner.” som en kompis hade tatuerat som: “Don’t attribute to malice what can be explained by stupidity”.
4. Inkomster större än utgifter…
Att lära sig leva med mindre är en av de mest kraftfulla ekonomiska strategierna eftersom du har större kontroll över den än din inkomst eller avkastningen. En person som tjänar 500 000 kr men bara behöver 400 000 för att vara nöjd är rikare än någon som tjänar 1,5 miljoner men behöver 1,51 miljoner. Det gäller att ha koll på sina kostnader som man många gånger kan påverka enklare än sina inkomster. (Även om jag tycker att det mest underskattade rådet inom ekonomi är “öka din inkomst”.
Föga förvånande var det ett kärt ämne i tipsen. @tidigpension: “Kanske inte så representativt i denna community, men så många som har olika typer av abonnemang som bara tickar på, försäkringar som borde kosta hälften osv.” * @passiv: “Kolla inte planlöst bland reklamblad och erbjudanden. Bestäm oberoende av erbjudanden vad du behöver och håll sedan utkik efter deals på specifikt det och inget annat.” och “Vänta med att äta marshmallowen så får du två marshmallows.”
Din sparkvot har lite att göra med hur mycket du tjänar – och mycket att göra med hur mycket du spenderar.
Baserat på @axr:s kommentarer betonar flera i communityn att “spela dragspel” med inkomster, utgifter och tid. Om du kan påverka när du behöver pengar och hur mycket du behöver vid olika tillfällen har du mycket vunnet. Det gör att du t.ex. kan förlänga din sparhorisont och därmed ta en högre risk.
5. … men glöm inte bort växlingen
@IndexQueen sammanfattar kort: “Köp skorna! Ät bakelsen! Drick champagne!” Men balansen är viktig - @CarolineBolmeson reflekterar att man vill leva nu men också leva sen.
Det handlar inte om att spendera upp alla pengar idag utan om att inte skjuta upp allt levande till en framtid som kanske aldrig kommer. @Zuleikov har bekanta som sparat hela livet, levt på vatten och bröd, och gått bort med miljoner på banken.
@HejaFrida delar konkret tips: löneväxla till fler semesterdagar. “40 dagar istället för 30 ger mycket mer livskvalitet än de där 750 kronorna efter skatt.” Det är ett sätt att köpa tillbaka sin tid redan nu.
@964 påminner: “Pengar är till för att användas. Rätt som det är kan det vara för sent.” @Submariner: “Vardagslyx som används ofta - underkläder, kockknivar, skor - är lika värt att spendera pengar på som godsakerna. Där och då kan dubbla priset kännas jobbigt men bättre med lyx i måttfullhet än billigt frosseri.” Det handlar om att investera i saker som faktiskt påverkar vardagen snarare än statusköp som samlar damm.
Ramit Sethi/AALG82: “Identifiera det som gör dig glad, spendera i det. Bli extremt snål med saker som inte är viktiga. Spendera extravagant på det som ger dig energi.”
@NilssonMartin92 påminner: “Dina prylar har inga känslor för dig så du behöver inte ha det för dem heller.”
6. Låt barnen misslyckas
Från Sahil Bloom: “Låt dina barn misslyckas. Du kommer hata det. Men det är så viktigt.” Jan illustrerar med metaforen om att inte “skjuta tillbaka bollen in på plan (och sedan ha en åsikt om det)”. Låt barnen ta konsekvenser istället för att alltid rädda situationen.
Jan berättar om hur hans kompis Niklas påminde honom om att han inte kan vara förbannad på familjen för att de inte bokar hotell själva när han alltid gör det åt dem. De agerar fullständigt rationellt - varför göra något när pappa alltid fixar det? Caroline påpekar att Jan till och med följde deras bilresa på kartan när han inte körde - “sjukt beteende” enligt henne . Kontrollfrågan från Niklas Delmar:
“Fråga barnen - hur går det för mig som förälder?”
Barn vill ha kvantitetstid, inte kvalitetstid.
7. Memento Mori - kom ihåg att du ska dö
Ett återkommande tema från flera i communityn. Du får max 4000 veckor på jorden som stadigt tickar ner. Pengar är en påhittad tillgång man alltid kan skaffa mer av. “De gamla goda dagarna pågår just nu.” @Björnen: “Bästa dagen att plantera ett träd var för 20 år sedan, näst bästa dagen är idag.” Ersätt träd med valfri aktivitet - börja spara, börja träna, börja dejta.
Som @Oliver påpekade kan medvetenheten om döden hjälpa styra om kompassen så man tidigare kommer i rätt riktning. Men balansera med att livet är nu, även om det skulle vara på ett demensboende. Tim Urban har visualiserat “Ditt liv i veckor” där man kryssar av - Caroline hatar det eftersom hon inte vill känna stress utan bara veta att hon har “gott om tid.”
@MementoMori fortsätter: “Sträva efter att ha så bra ställt att ni inte behöver tänka på priser men utan att bli snobbiga eller slösaktiga.”
8. Sociala bankkonton kräver både insättningar och uttag
Caroline berättar om en amerikansk krönika där någon tömt sitt sociala bankkonto genom att bara be om hjälp utan att ge tillbaka. Relationer fungerar som bankkonton - du kan inte bara ta ut hela tiden. @maria_ferm: “Pay it forward.” Jans variant: Om du är företagare och fått hjälp, är ditt jobb att hjälpa andra som vill starta företag.
Från @moad på samma tema:
“Give until the giving feels like receiving. Var generös med din genialitet. Det betalar sig alltid.”
Min variation på temat som jag försöker leva efter är:
“Om du hjälper människor att få det de vill ha, kommer de hjälpa dig att få det du vill ha.”.
Det handlar inte bara om individuella relationer utan om ett allmänt socialt konto i likhet med det där sociala kontot som Caroline beskrev tidigare. @Straniero sammanfattar det enkelt: “Var snäll, då kommer resten.”
9. Utveckla saker istället för att samla dem
Jan observerar att vissa saker blir bara bättre och bättre över tid medan andra förblir besvikelser oavsett hur mycket man hoppas. Hans Macbook blir bättre för varje år han använder den. Lysa som företag blir bara bättre och bättre. Men vissa relationer och prylar förbättras aldrig hur mycket man än hoppas
Det handlar om att identifiera vad som har potential att växa och utvecklas versus vad som bara tar plats. @Passiv: “Att träna på morgonen är som att efter löning betala sig själv först innan räkningar och övrig konsumtion.”
Investera i saker som ger avkastning över tid - hälsa, relationer, kunskap - snarare än saker som minskar i värde eller blir sämre över tid.
10. Ställ livets kontrollfrågor regelbundet
@MementoMori: “Ha en bra balans mellan arbete och fritid som du samt dina nära och kära är nöjda med”. Fråga rakt ut om de tycker att de får tillräckligt mycket uppmärksamhet och tid. Vad kan göras bättre? Följ upp och upprepa frågan. Ibland blir svaret som från vår dotter - för lite tid och uppmärksamhet.
Andra viktiga kontrollfrågor från communityn:
- Är jag en bra vän?
- Hur går det för mig som förälder?
- Lever jag med rätt person? / Väljer vi varandra eller är vi ihop för att vi alltid varit det?
- Gör jag rätt saker i livet?
- Borde jag egentligen inte byta jobb?
Som Jan reflekterar - i 40-årsåldern med barn, jobb, karriär och hälsa är livet ett konstant tillstånd av otillräcklighet. And it’s okay. Man har dåligt samvete på gymmet för att man inte är med barnen, med barnen för att man inte jobbar, på jobbet för att man inte tränar. Det handlar om att ha empati med sig själv och göra så gott man kan (och fattar så fort man hinner).
Som @Lollofalén sammanfattar på Instagram: “Lev nu för fan!” “Lek och ha roligt. Låt andra avgöra om din tid är arbetstid eller fritid.” Gör ingen distinktion mellan arbete och fritid - det är bara tid.