Ett personligt samtal utifrån boken “Top five regrets of the dying” av Bronnie Ware. Tanken med avsnittet är att ge oss själva en genväg, att redan idag titta på vad det är människor ångrar när de blir äldre, så att man eventuellt kan göra någon förändrig här och nu.
Bronnie Wares bok listar de fem vanligaste ångerkällorna hos döende personer:
-
Jag önskar att jag hade haft modet att leva ett liv sant mot mig själv, inte det liv andra förväntade sig av mig.
-
Jag önskar att jag inte hade jobbat så mycket.
-
Jag önskar att jag hade haft modet att uttrycka mina känslor
-
Jag önskar att jag hade hållt kontakten med mina vänner
-
Jag önskar att jag hade låtit mig själv vara lyckligare
Vi varvar exempel från boken med funderingar kring vårt eget liv. Lite en fortsättning på den resan som vi tydligen ter oss vara på. Sedan om det är en försenad 40-års kris eller inte, det låter jag vara osagt.
För dig som tycker att det varit lite mycket -avsnitt på sistone. Misströsta inte. Nästa vecka blir den intervju med Skatteverket om deklaration, avdrag och mycket annat. Till och med bjuder Skatteverket på frågesport(!). Därefter kommer snart även ett avsnitt med Craig Lazzara från SPIVA och @Jonas-Opti, från Opti. Så det blir ett par
-avsnitt i närtid också.
Hälsningar,
Jan och Caroline
Instagram-sammanfattningen avsnittet
Nedan följer några av höjdpunkterna från avsnittet i form av en karusell:
Följ oss gärna i sociala medier (instagram , youtube (framförallt våra shorts) , tiktok ) där vi numer lägger upp nya saker rätt frekvent. Sådant som är lite mer “snabbmat”-aktigt än de riktigt bra samtalen vi har här i forumet.
Titta, läs eller lyssna på avsnittet
Samtalet finns som vanligt transkriberat på bloggen:
Du som gillar att titta på Youtube har hela videon överst på sidan . Poddavsnittet finns där poddar finns, men du kan lyssna i webbläsaren via följande länk:
Du som är medlem på Patreonkan som vanligt se det utan reklam via denna länk. Du bör även ha fått det som utskick via Patreon, med bildspel, mp3:a och hela paketet. Notera att du även då slipper reklamen i forumet.
Tips! Skicka ett mess eller meddelande till någon du bryr dig om
Något som jag verkligen tänkte på efter avsnittet var att uppskatta alla de människorna som vi har runt om oss. Det kan vara familj, släkt men framförallt vänner. Det är så lätt att vi tar det för givet, att vi tänker att vi ska göra och säga saker sen - men som Bronnie skriver i boken, låt oss göra det nu.
Asymmetriskt är det också rätt. Det kostar oss ingenting att skicka ett litet sms och bara säga: “Tack för att du gör mitt liv rikare.”, “Jag ville bara säga att du är viktigt i mitt liv”, “Jag ville bara säga att jag uppskattar vår vänskap” eller något liknande. Vinsten vi får är kanske inte oändligt stor, men det gör en annan person glad, det ger energi och det ser till att du inte har saker osagda.
Jag ser fram emot dina tankar och kommentarer. Tack också än en gång för alla de fina kommentarerna till förra avsnittet.
Jan