294. Fem saker vi ofta ångrar när vi blir äldre

Har ni gjort ett viktigare program? Jag tror inte det.
Tack för att ni är så modiga och autentiska @janbolmeson och @carolinebolmeson.

Jag funderar på det där att man inte alltid vet vad man vill göra istället (för att komma undan “skavet”). Tänker att det kanske inte är nödvändigt att veta det. Att det nog är insikten att “här skaver det” som är viktig. Agera så att det slutar skava, det är intuitionen som vägleder!

Vad ska man göra istället? ja det kanske ger sig om man bara tar ett litet steg åt sidan. Man behöver inte veta allt på förhand. Från en ny plats ser man andra möjligheter.

Och - ja Caroline, träffas och umgås är viktigare än att träna :wink:

15 gillningar

Hög igenkänning!

Kanske (bara kanske) lite mindre desperat brustet hjärta för varje gång pga vetskapen att livet går vidare. And that’s a good thing :smiling_face_with_tear::grinning_face:

Kanske också insikten att personen har det bättre någon annanstans om lidandet har varit förbi det acceptabla kan vara en tröst i eländet.

Man blir väl dock aldrig densamme. Bara en ny version av sig själv typ. Så känns det för mig.

Jag är nog lite knäpp, men jag ”pratar” fortfarande inombords med döda familjemedlemmar trots att det i en del fall både gått 20 och 30 år. Berätta att jag sett något de hade älskat att få uppleva. Fråga råd i kniviga situationer. Det roliga år när de börjar argumentera mot varandra vad jag bör göra :joy:

Som sagt nog lite knäpp men det är åtminstone inte ensamt. Hela familjen är typ med alltid utom det kvarlevande syskonet som dock finns på telefon vid behov :+1:

9 gillningar

Detta var ett tungt men väldigt bra avsnitt. Väckte mycket tankar hos mig.
Jag tycker att det var bra att ni inte klippte bort era reaktioner.

5 gillningar

Alltså… vilket fantastiskt avsnitt!!!
Hur ni bjuder på er själva, er relation, relationen med andra. Verkligen tankeväckande och jag bokade genast upp kvalitetstid med föräldrar och vänner.

Stort tack för att ni fokuserar på det som faktiskt betyder något :heart::heart::heart:

4 gillningar

@janbolmeson och @carolinebolmeson
Ni är såååå bra.
Ta hand om er, ta det lugnt och gör det ni känner för. :raised_hands:t2::heart:

4 gillningar

Väldigt ofta står valet mellan något man känner till mycket väl och något nytt och okänt, men lockande. Jag tycker mig se många livsval där man vet mycket väl vad man inte väljer bort, trots att man inte gillar det :cowboy_hat_face:

Nyckeln är att våga, att utforska, att prova saker… för vissa är det naturligt, för andra sätter rädslan att misslyckas stopp.

2 gillningar

Jag tror faktiskt ärligt talat inte på detta riktigt :grinning: Jag tror tvärtom många är väldigt glada och nöjda med sina livsval. För egen del och utifrån vad jag hör hos andra finns det flera saker som överträffat även de största förväntningarna. Det finns sämre val också såklart :grinning:Tyvärr är det nog så krasst och viktigt att göra smarta och väl genomtänkta val att man kan få det väldigt bra, eller helt enkelt väldigt dåligt :pleading_face:

Vi har flera gånger känt att vi vill nypa oss i armen, för att vi tror att vi lever i en dröm :cowboy_hat_face: det är saker som aldrig hänt om vi valt det trygga alternativet. I de sakerna känner vi verkligen att vi aldrig skulle vilja ha valen ogjorda. Vi vet ganska väl vad vi har valt bort.

2 gillningar

Jag undrar om det inte är så att man kan dela upp befolkningen i två kategorier:

1. Ångrare. Alltid hittar man något man ångrar och ältar.
  2. Icke-ångrare. Man gör sitt bästa och förlåter sig själv för att man inte orkade mer än så. Gör man något tokigt kan man be om ursäkt och sen försöker man se framåt, inte bakåt.

Jag är av typen 2, icke-ångrare, så listor över vad folk typiskt ångrar sig över är då ointressanta för mig personligen. Plus att alla är individer och låter sig inte alltid sorteras in i “fack”. Men jag känner ändå att jag är av typ 2.

7 gillningar

Jag tror lite på detta sen finns det ju folk som har olika filosofier om livet en som är nihilistisk av sig kanske tänker annorlunda jämfört med någon som är stenhårt kristen etc.

Själv kommer jag nog ångra att jag överviktade min aktieportfölj i svenska marknaden :wink: Ser det framför mig hur jag på dödsbädden berättar om att investera globalt och ha ej någon home bias i portföljen :wink: skämt åsido så har även jag saker i livet jag kanske önskar jag hade mer mod att göra men jag är inte en person som ältar saker och har en livsyn som är väldigt “nihalistisk” av sig.

Sen brukar jag alltid tänka att jag lever typ bättre än 90 procent av jordens befolkning och har inget att klaga över igentligen jag hade lika gärna kunnat födas i något fattigt land i afrika eller asien och jobbat på något slavliknande arbete så om något så brukar jag känna mig lyckligt lottat över att få en bra lott i livet att födas i Sverige samt i en bra familj.

5 gillningar

Ja ni är ju för underbara :heartbeat:

Det är så härligt att höra ert funderande över livet och döden och en förmån att få reflektera över det, tack!

Själv försöker jag att leva så att jag inte har anledning att ångra mig efteråt men jag har lite kvar att jobba på (att jobba mindre och ha mer fritidsaktiviteter).

För 25 år sedan, i mitt första liv (med min första man) så blev min mans bror väldigt osams med resten av familjen och sa upp bekantskapen med oss och föräldrarna och han ville inte ens att hans egen dotter skulle ha kontakt med farmor och farfar, dock löste mamman (de var skilda) det med att se till att flickan fick tid med farmor och farfar ändå. Det var rätt oklart ur vår synvinkel vad tvisten berodde på men han kände sig förfördelad på något vis som vi inte förstod. Alla gemensamma middagar slutade med hårda ord och bråk så det var rätt skönt när han gav sig av.

Åren gick (kanske 5-8 år) och jag och min man pratade om att tänk om föräldrarna hinner dö innan brodern tar sitt förnuft till fånga och försöker åstadkomma någon förändring och det var precis det som hände!

Föräldrarna gick bort i en olycka, skeendet var kort så ingen av oss hann prata med dem innan det var slut och kvar stod vi med hans bror som fortfarande var lika arg på föräldrarna och på oss. Den begravningen och bodelningen var inte att leka med kan jag lova…

Såvitt jag vet så har bröderna fortfarande ingen kontakt, tyvärr slutade hela händelsen med skilsmässa mellan oss dessutom så vi har inte haft annat än vänskaplig kontakt.

Jag tror inte på ordspråk av typen “inget ont som inte har något gott med sig” men man kan alltid lära sig något av det onda som händer, det är säkert. Själv blev jag mycket bättre på att prata om känslor i alla fall.

Fortsätt med såna här avsnitt @janbolmeson och @carolinebolmeson det sätter igång en massa reflektioner hos mig åtminstone :heartbeat: (även om det är lite jobbigt)

9 gillningar

Klass-avsnitt! :star::star::star::star::star: som :sparkling_heart:-avsnitt. Otroligt bra samspel mellan er, och @carolinebolmeson verkligen glänste! Du med @janbolmeson men det märks lite vem av er som klurat mest på sådant här :slight_smile:

Gjorde en liten “rating” av mig själv på de 5 punkterna.

Jag önskar att jag hade haft modet att leva ett liv sant mot mig själv, inte det liv andra förväntade sig av mig.

Jag ger mig full pott här faktiskt, numera. Som jag sagt tidigare så är allt ont som händer inte enbart av ondo. Goda saker kan komma från det onda.

När vi rensade ut föräldrahemmet efter sista föräldern för en 25 år sedan så var det ett ögonblick som jag aldrig glömmer. Jag satt och gick igenom en fin liten skokartong med kronologiskt sorterade gratulationskort från föräldrarnas olika högtidsdagar - bröllop, födslar, födelsedagar, mm. mm.

Det var då det slog mig att ett liv mätt som gratulationskort är ungefär lika långt som en skokartong. Inte mycket alltså. Själv hade jag kommit en bra bit in på skokartongen. Den bilden hänger kvar hos mig fortfarande och gör att jag/vi gärna firar högtider än mer.

Det var också droppen som fick mig att inse att jag var tvungen att byta spår. Från jakten på finare jobb, finare bil, snyggare kläder, dyrare whiskey, ännu mera övertid … till att göra vad jag och min fru verkligen vill göra med våra liv. Problemet var att vi inte riktigt visste vad det var. Lång tjänstledighet, resa runt i obskyra länder och klara oss bara oss två gav oss en klarhet i vad det var vi ville. Det har vi jobbat på sedan dess. En del kan man göra varje dag, en del kräver viss ändring av livet på kort/medelsikt och en del var en långsiktig plan som snart ska sjösättas. Goda ting kan komma från det onda :slight_smile:

Jag önskar att jag inte hade jobbat så mycket.

You bet :slight_smile: Ger mig 4 av 5 här numera. Mest för att jag tackar nej till mer jobb och kör min deltid sedan några år. Men visst, tidigare i livet var det mer 60+ h veckor än 40 h. Jag kan ge mig en 5a först då jag klippt “bara ett tag till” och verkligen sjösatt långsiktiga planen. Frun är redo, bara att pull the plug :slight_smile:

Jag önskar att jag hade haft modet att uttrycka mina känslor

3 av 5. Här finns mer att göra. Lite kluven till det eftersom jag har ett relativt het humör, speciellt i hetsiga diskussioner. Inte alltid bra att säga det man känner för tillfället. En del saker kan man inte riktigt ta tillbaka, så jag lägger en del band på mig. Jag tror det är lite bra för mig, men absolut finns det förbättringspotential.

Jag önskar att jag hade hållt kontakten med mina vänner

3 av 5. Återigen potential att förbättra och sluta skylla på tidsbrist. Samtidigt är jag återigen lite kluven. En del vänner har man helt enkelt utvecklats i en helt annan riktning, att det där mötet som skulle vara så kul slutade i moll när vi avverkat alla gamla galenskaper. Våra liv var helt enkelt så olika numera. Men absolut förbättra mig på att hålla kontakten med vänner med mycket gemensamt och såklart skapa nya vänner.

Jag önskar att jag hade låtit mig själv vara lyckligare

2 av 5. P.g.a. all skit som hänt i livet så är jag nog lite av en “oroare”. Som en kompis sa, “har jag inget att oroa mig för, så oroar jag mig för det” :joy: Så illa är det inte för mig, men lite åt det hållet. Tyvärr att har jag lite svårt att se att livet ska gå på räls när det inte alls gjort det hittills. Samtidigt fattar jag att lycka är här och nu, och det har jag blivit mycket bättre på. Det är väl mer för att anknyta till förra avsnittet att man oroar sig för framtiden. Det är väl mest det jag ska lägga av med.

Lite personlig feedback

@janbolmeson, helt ärligt, jag tycket inte alls din mamma var pompös utan har helt rätt! :wink: Att det tog dig 40 år trots uppenbart mycket hög intellektuell kapacitet att klura ut att mamma var modig när hon lämnade sitt fädernesland med en man hon nyss träffat, och utan någon vettig chans att kunna återvända för att reparera det utifall det var ett misstag, well, det borde du faktiskt både klurat ut tidigare och sagt till din mamma :joy:Sen kan du ju bara inte ge dig för att hon snoppar av dig. Man får liksom inte föräldrarnas livsöden levererat på ett silverfat. Man måste lirka ut det. Man måste visa att man förtjänar det. Jobba på det med din mamma! Jag tror det är viktigt för dig och inte minst dina barn. Att veta mer om din släkthistoria, föräldrar och far/mor-föräldrar. Du har ett fönster men det varar inte för evigt.

@carolinebolmeson, du, det där med din mamma måste du nog ta tag i, i min mening. Att du tänker på det relativt ofta är ett kvitto (IMHO) att du har ett behov av att förstå mer av vad som hände. Om du inte tänkt på det, fine, då kan det kvitta för du har lagt det bakom dig. Jag tror du riskerar att ångra dig annars. Du har liksom Jan ett fönster än att ta reda på mer, åtminstone vad som går att ta reda på. Kanske också vad som hände med din pappa och varför han gjorde som han gjorde. Som jag skrev ovan till Jan, förr eller senaste kommer era barn att fråga om hur det ser ut på din sida av släkten. Ge dig chansen att ta reda på vad som går.

Ni anar inte vad jag hade gett för att få tillbaka nu döda och fråga dem om mer saker i deras liv och längre bak i historien. Nu kan jag mina föräldrars livsöden rätt bra trots att de båda var borta före jag fyllt 30, men längre bak är det luddigt, någon gammal dagbok, ett par ofullständiga släktforsknings träd, någon kort berättelse nerskriven i ett fotoalbum. Tyvärr verkar sådana tankar mer komma väl förbi 50 strecket vad jag ser i omgivningen. Men då kan det vara för sent. Tänk på det :slight_smile:

PS: F-n nu blev det så där långt igen :frowning:

PS 2: Bra terapi detta :slight_smile:

24 gillningar

Mycket fint avsnitt. Krävs mer mod att inte klippa bort den sista halvtimmen än att gissa börsutveckling på finanstwitter.

Extremt skönt att höra genuina människor i dessa trolltider.

Ringde min pappa under lyssningen. Vår relation var under många år dålig men jag har arbetat mycket med att den ska bli bra. Det är den nu, även för barnbarnen.

Uppskattar ert sällskap :heart::heart::heart::heart::heart:

18 gillningar

Ännu ett riktigt bra avsnitt, jag tycker avsnittet påminner en om varför man ska spara lagom mycket, och inte förmycket. Bra balans mellan jobb och livet är nog det som gäller för att inte ångra en massa saker.

Tack för ett fint och känslosamt avsnitt. Jag fick också en tår i ögat när man lyssnade på det på bussen.

3 gillningar

Absolut att man kan behöva visheten att skilja på vad som är universellt gångbart och vad som var mer relaterat till en viss generation. Det är ju inte alla generation som haft de chanser som vi haft heller. Det är också en väldigt stor individuell spridning, kanske t.o.m. större än de generationella skillnaderna.

I mitt fall rör det sig om människor som dött i åldrarna 30+ till 70+. Det finns gemensamma faktorer oavsett ålder i min mening. En är att leva ett liv som man vill och inte ångrar. Jag ser det ur båda perspektiven - både för de som gjorde det och var tillfreds trots att döden kom alldeles för tidigt, och de som inte gjorde det tillräckligt mycket och önskade att de gjort något annorlunda.

3 gillningar

Bara 30 år men jag kan ångra mer o mer för varje dag som går att man inte vågar vara sig själv mer.

Utmanar det rätt ofta och kan få kommentarer gällande ditten o datten men fan det är så befriande att göra det man själv vill utan rädsla att bli dömd.

Om man gör som alla andra så slutar man upp som alla andra :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Börjar sakta närma mig stupet och har väl 15-20 år kvar med lite tur.
Istället för att lyssna på morsans tjat i yngre dagar om en säker statlig anställning i hemkommunen så gjorde jag precis tvärsom, drog utomlands på jobb och blev kvar i över 30 år istället för att bli brevbärare eller stins utan framtid.

Jag ångrar i alla fall inget så här långt och det som har gått snett är redan glömt. Det har ofta varit gasen i botten och min enda sentimentala fundering är att jag säkert har överlevt mer skit än jag förmodligen förtjänar. Det finns kanske en gud trots allt.

9 gillningar

Kan bara fylla på med att detta gäller även under kortare perioder där man med hög säkerhet vet hur det slutar. De samtal jag hade med min pappa under hans sista två veckor är några av de absolut mest givande i mitt liv. Det fanns en ärlighet och självklarhet i allt som sades. Alla filter, rädslor att säga fel/bli dömd var som bortblåsta och de samtalen kändes genuina på ett sätt jag inte varit med om i något annat sammanhang.

Trots att de veckorna var fyllda med så mycket sorg, smärta och ledsamhet minns jag tillbaka till dom med en enorm värme. Det blev hans sista påverkan i livet och jag känner en enorm tacksamhet över att vi fick den tiden.

Stort tack till er också Jan och Caroline för att ni vågar visa upp de här sidorna av er. Jag blir otroligt imponerad av att ni både vågar prata om dessa frågor så öppet med varandra men även att ni delar med er av dessa samtal med oss.

17 gillningar

Tack Jan och Caroline för att ni får mig att stanna och tänka efter över vad som är viktigt i livet! :heart:

5 gillningar

Stort tack för ert mod och ett helt fantastiskt avsnitt @carolinebolmeson & @janbolmeson!!
Det är så stort att våga lätta sitt hjärta som ni gör och våga ta reflektionen helhjärtat. Jag fällde många tårar när jag lyssnade på er, och man behöver verkligen reflektera mer så som ni gör! :sob:

Stort stort tack!!! :heart::pray:

4 gillningar

Sällar mig till hyllningskören, helt fantastiskt avsnitt ni bjuder på! Så mycket viktigare att ta tag i detta än att optimera pengar till rätt fond eller andra pengafrågor. Jag är tacksam att ni erbjuder ett verkligt brett anslag när det gäller att leva ett rikt liv… keep it up! :heart:

7 gillningar