Ångest över att ha konsumerat en del av ett arv på 3 MSEK

Tack men har redan investerat en tredjedel i LF global index och hälften i bostad :blush:

4 gillningar

Om bilen var mindre än 50% av dina tillgångar innan kraschen så sjönk ju bilen mindre i värde än börsen, bilen var en bra investering!

Välkommen till forumet @Linnea11! :heart:

Bara ett kort tillägg! LYSA är supebra, men de använder inte AI för att välja investeringar. Valet är att ligga så nära forskningen som möjligt så “robot”-delen i “fondrobot” är att den bara sprider ut dina pengar så billigt som möjligt, inte att den gör egna val. :slight_smile:

3 gillningar

Tyvärr så utgjorde bilen ca 17% av ens tillgångar, när jag köpte den. Sedan minskade bilen i värde men dess andel av mina tillgångar ökade dessvärre till ca 50%

1 gillning

Jag tänker att situationen ser väldigt bra ut. Om jag förstår det rätt har ni lagt ca 90% av arvet i bostad, indexfond och buffert. Ni har nu också fått jobb. Så länge ni klarar er löpande ekonomi med jobbinkomsterna och inte behöver ta stora summor från arvet varje år ser situationen väldigt bra ut. Ett råd är att utöver detta försöka spara undan några tusenlappar varje månad till indexfonden för att på så sätt ha marginal i ekonomin och dessutom med tiden utöka besparingarna.

2 gillningar

Ja precis, det har vi! Vi kan spara ca 15-20k/månad så vi kommer nog inte behöva röra arvet framöver om det inte sker någon större förändring i livet! :blush:

1 gillning

Bra gjort skulle jag säga! Det är viktigt att unna sig en del också. Drygt sju procent är en bagatell, snarare en lagom dos att plocka ut oavsett om du bränner det på nyttigheter eller nöjen. Jag har lärt mig den hårda vägen, investerat hårt och inte unnat mig något. En gång kollade jag på en sprillans Ferrari som jag då hade kunnat köpa kontant. Men kände att det någonstans var vansinnigt att lägga så mycket på en bil. Sen kom pandemi och ett krig och mina investeringar rasade i sådan takt att den där Ferrarin hade varit en jäkla vinstlott i jämförelse, trots värdeminskning och jag hade haft betydligt roligare för de pengarna än att se dem smälta bort på börsen.
Poängen är att det är omöjligt att veta vad som kommer att hända och det är här och nu vi lever. Så att ha kul för en måttlig del av pengarna är vettigt. Bra gjort!

3 gillningar

Åh drygt med Ferrarin, hoppas du i framtiden kommer kunna köpa dig en eller något annat du verkligen vill ha! Men du har verkligen rätt, så tänker jag i stunden när jag spenderar men sen när jag tänker på klumpsumman (närmare bestämt 240tkr/3,2mkr) så får jag ångest.

Ironiskt nog har jag aldrig oroat mig för pengar mer än nu när jag väl har dem, vilket är världens lyxproblem såklart! Jag är så rädd att förlora dem, kanske grundar sig lite i det. Framförallt när andra människor pratar om typ 100tkr som en stor summa, vilket det ju är, då känner jag mig oansvarig och verklighetsfrånvänd som har gjort av med så mycket och tycker att det är ”okej”. Men det kan ju vara okej å andra sidan, hur många gånger i livet kommer man över en stor summa pengar egentligen, jag trodde aldrig det skulle hända. Att få göra lite vad jag vill och unna mig saker som aldrig förr har ju varit roligt :blush:

Du har fått jättebra svar här i tråden, men någonting jag funderade på var om det är så att du lagt en stor summa i bostaden som din partner inte matchat så bör du fundera på att skriva ett samboavtal. Risken finns annars att om ni går isär senare i livet så har din partner rätt till halva bostaden enligt sambolagen.

Om du aldrig haft mer än 100’ på kontot tror jag ni vara lite restriktiv med att sätt allt för mycket på börsen. Risken är att ni är mänskliga och säljer vid en dip och kanske förlorar långt mer än 9%. Det är lättare än man tror att gå bort sig vid nedgångar. Börja lite smått och bygg upp wn känslomässig resiliens mot börsens rörelser. Läs på om investeringregler och skapa dina egna. För nu skulle jag nig sätta mer än 80% på fasträntekonto medans du tar långsamma kliv in i investeringar. Vanligt att lottovinnare förlorar stort kapital efter nått år. Att bli rik och hålla sig rik är olika saker. Du är i ett bra läge låt årets konsumtion vara en lärare över hur lätt pengar rinner bort om man inte har disciplin och en plan med egna regler. Båda måste vara med på tåget annars kan det snabbt bli surt när en vill bevara och en spendera.

2 gillningar

Vi är gifta men arvet är testamenterat som enskild egendom oavsett äktenskap, men jag tror vi ändå behöver skriva skuldebrev i samband med köpet om jag förstått det rätt.

Det är en gammal myt.

Och tråden: ni ligger bra till. Tumme upp.

2 gillningar

Jo håller helt med dig och är medveten om att många tenderar att göra så, problemet är bara att pengarna redan är investerade sedan i somras. Det gick upp ett tag sen har jag bara legat minus, men det sista jag vill är att sälja när jag ligger minus för då har jag ju garanterat förlorat pengar :sweat_smile: försöker tänka att alla som investerat sitter i samma båt i nedgången, och att jag har en buffert som trygghet. Eftersom arvet är enskild egendom har jag ensam full kontroll över pengarna, även fast min partner aldrig skulle spendera dom hejvilt ändå :blush:

Edit: Jag tog beslutet att investera efter samtal med oberoende rådgivare på Småspararguiden.

3 gillningar

7,5%?? Med ditt medvetande så har du absolut inget att vara orolig för. Hade varit värre om du/ni bränt hälften av pengarna på dumheter.

2 gillningar