Jag tror att du kommer få bättre växelrate på att ta pengar till ett Wise USD konto och sedan växla hos Wise till SEK och sedan flytta över från SEK till SEK konto i svensk bank
Kring tankar om att lösa lån:
Vi är i samma situation. Pensionärer med pengar i fonder och bostadslån. Lån ca 30% av lägenhetens värde.
Löses lånet blir mera pengar bundet i fastighetsmarknaden. Blir även svårare att ta nya lån om ingen fast arbetsinkomst finns.
Behålls lån finns mera pengar till investering eller att njuta av livet.
Finns många olika sätt att resonera.
Hade jag varit i er situation hade jag löst lånet. Senast när räntorna löper ut.
Sedan gett en trevlig men inte för stor summa till barnen nu. Säg 200k vardera.
Att kunna leva sina pensionsår och sova gott i sitt helt avbetalda hus, samt med 3M+ på banken tycker jag låter som det absolut mest eftersträvansvärda scenariot.
Glöm inte också att dem pengarna ni annars hade lagt på ränta osv under alla dessa kommande år kan gå rakt in i resekassan istället.
(barnen ärver sedan tids nog huset också)
Wise kontot var nog rätt val. Snabbt och smidigt till rätt kurs!