Hej!
Blev idag rådfrågad av min far hur han (och hans respektive) ska bära sig åt i en viss situation och det blev snabbt lite rörigt, jag kunde med andra ord inte ge några bra råd över huvud taget. Gissar att det kanske finns en och annan fastighetsexpert här inne?
Det jag egentligen söker (primärt) är det bästa upplägget för min far och sekundärt då det bästa för både han och hans respektive (rättvisa).
Möte med banken för ytterligare info är inbokat men en vecka bort, husvisning på måndag.
Fakta:
Min far
55 år gammal
Äger ett hus värderat till 8,5M (knappt 5M lån, 1,6% ränta i ca 5 år till)
Två stycken övernattningslägenheter värderade till totalt 1,6M (knappt 1M lån, rörlig ränta)
Hans respektive
56 år gammal
Äger ett hus värderat till 5M (inga lån)
Situationen:
Min far tänker nu köpa grannhuset som ligger ute till försäljning tillsammans med sin respektive.
Utgångspris: 5M
I behov av renovering för ytterligare 5M.
-
Om min far köper huset och därefter säljer nuvarande hus så försvinner en del lån och låneutrymme. Även om han i sitt yrke kan arbeta tills han stupar och har en inkomst på drygt 2M/år så antar jag att han kanske aldrig får tillbaka den sedan tidigare beviljade belåningsgraden pga ålder. Finns det något sätt att behålla detta utrymme?
-
Eftersom huset som ska köpas troligtvis kommer att gå för 5-6 miljoner så gissar jag att båda åker på vinstskatt på sina bostäder. Hur bör man tänka här (utifrån min fars bästa, samt bådas bästa)?
Finns det något sätt att undvika vinstskatten?
Är det bästa utifrån min fars perspektiv att han köper bostaden och att hans respektive står för kostnaderna för renovering? Å andra sidan så vill de i slutändan äga 50% var av bostaden och då behöver gissningsvis min far skatta på pengarna som hon köper “halva huset” med efter sin husförsäljning?
- Något min far bör tänka på inför mötet med banken?
Övrigt (osäker på om det kan göra skillnad):
Finns planer att köpa ytterligare en bostad inom något år eller två.
Finns ett aktiebolag som vår familj samäger där vi kan handla med värdepapper, fastigheter etc.
Skulle verkligen uppskatta er expertis, om det så bara reder ut 1% av röran!
Tack för att du tog dig tiden att läsa om du kom såhär långt!
//Oscar