Hejsan!
Jag har lite, eller egentligen mycket funderingar, kring en eventuell försäljning av huset och ett ev köp av ersättningsbostad (bostadsrätt).
Jag och min sambo äger en villa (50% var) i ett mycket attraktivt läge vår stad.
Vi köpte en sommarstuga i början av 2000 talet för 850.000:- som vi har byggt om, till och renoverat upp under årens lopp.
Nu börjar vi känna att vi, och framför allt jag, är klara med hus efter år av renovering, bygga, poolbygge, altaner, gräsklippning och div underhåll som aldrig tar slut, och har börjar kolla på bostadsrätter inne i stan.
Haft ett antal mäklare som har värderat huset och de kommer fram till ungefär samma summa.
Huset är idag värderat till ca 7 miljoner.
Idag har vi lån på ungefär 2,5 miljoner.
Första spontana tanken från vår sida är att ta vinsten och köpa en bostadsrätt och sedan bo jävlig billigt och bekymmersfritt.
Om jag räknar rätt så får vi ungefär 4 miljoner över efter försäljning och skatt, som vi kan få ett bra boende för.
Dvs vi räknar med att bli skuldfria på affären.
Nu till funderingarna, om försäljning skulle bli verklighet.
Ska man begära uppskov på skatten?
Skatten blir runt 1 miljon, vilket känns galet mycket att ge tillbaka till stadskassan ![]()
Eller ska man ta den miljonen och köpa en mer attraktiv bostadsrätt?
Placera i fonder?
Eller betala in direkt?
Är man dum i hela huvudet som ens tänker tanken att köpa en bostadsrätt i dessa tider? Även om föreningen är stabil osv?
Ska man ta en hyresrätt…även om den är dyr per månad?
Ha´re
/Nicke