Jag skriver det här inlägget för att mina föräldrar ska få vägledning hur de ska investera sina pengar som de har fått loss vid försäljningen av ett hus.
De är 65 respektive 61 år och planerar att pensionera sig inom några år. Målsättningen är att kunna resa ganska mycket som pensionärer och ofta vara nära oss barn som bor i en annan stad. De har förhållandevis låga ihoptjänade pensioner och skulle gärna ha 100-200k extra att resa/leva för per år.
Så till frågan, hur tycker ni att de ska investera 7 miljoner som de fått loss vid försäljningen av ett hus de inte behövde?
De är inne på att köpa ett nytt hus i staden där deras barn (jag) bor för större delen av pengarna för att slippa skatten (ca 1,5 miljoner) och vara med på bostadsprisuppgången som kanske kommer pga sänkta räntor framöver. Ett annat alternativ är att köpa en billigare bostadsrätt, kanske 2 miljoner, och skatta på resten för att sedan investera det i exempelvis Lysa eller en 40/60 portfölj. Vad tycker ni som är kunniga?
Även om de nu, förhoppningsvis, känner sig pigga och krya så närmar sig obönhörligt den tid när diverse krämpor dyker upp och det därmed blir jobbigt sköta ett hus.
Jag skulle därför sikta på en bostadsrätt redan nu för att slippa hamna i situationen att kanske tvingas sälja nästa hus pga sjukdom.
Bostadsrätten ger dessutom både mer tid och pengar till det de verkligen vill ägna sig åt, resor och umgås med er barn.
Kul. Man köper ett hus som ökar i värde samma som inflationen. Får uppskov på vinstskatt (som faktisk inte är en vinnst igentligen), köper ett nytt hus till samma pris => inget värde har skapats, vunnits, realiseras.
Värdet krashar 50% och man blir tvingad att sälja pga räntan ökar. Sedan står man där med skatteskuld på första huset trots att man faktiskt inte gjort en vinnst i första taget.
Off topic men staten i ett nötskal. Man tar en risk genom att låna tillbaka statens rånbyte
Hoppar in här som har 10år äldre föräldrar som trivs jättebra i hus med trädgård o lite att pyssla om osv. Tror inte de hade mått bra alls i en bostadsrätt även om jag rent ekonomiskt hade känt bostadsrätt eller hyresrätt för att hålla kapitalet fritt och kunna förräntas och leva på räntan. Men viktigt att de hamnar i en situation dom vill ha. Kan va 20 år kvar av livet med hus, men kanske förslagsvis 1-planshus eller för all del kolla på att hyra hus men kanske blir stimmigt för dem att inte veta om de ska bo där 3 månader eller 13år. Men vill inte skjuta ner tanken på hus bara för de börjar bli lite till åren. Det är ju ändå där de kommer tillbringa flest dygn jämfört med semestrar.
Blir det hus kan man ju försöka hålla det lite mindre o därmed lättskött och gärna en mindre peng än de 7Mkr för att få loss resekapital.
Tack för svaren! Jag ska nog klargöra att de redan bor på en gård och att det egentligen inte spelar så stor roll för dem om det är ett hus eller en bostadsrätt rent “upplevelsemässigt”. Utan frågeställningen är primärt angående den ekonomiska investeringen, bostad för att slippa skatten eller börsen trots skatt?
Angående hälsan så är de pigga nu, men har också tanken att ett enplanshus utan så stora underhållsbehov är det bästa i längden.
Det var inte poängen. Poängen är du byter värde mot lika värde men får mindre “netto” kvar. Helt sjukt. Har jag en guldtacka och byter den mot en lika stor guldtacka har jag lika stort värde kvar.
Ja vad är en vinst när allt går upp. Det kan man undra.
När tar du ut din vinst på din bostad?
Alla kan ju sälja samtidigt och köpa en husbil/vagn och krascha hela bostadsmarknaden:joy: