Hejsan! Vi letar hus i på mindre ort/bruksort. Min sambo jobbar i en mindre stad och jag på en fabrik typ tre mil där ifrån. Just nu hyr vi ett boende mellan dessa platser men letar hus. Helst vill vi bo på den ort vi nu bor men utbudet är inte så stort men ett hyfsat bra hus går på mellan 1 och 1.5 miljoner. Utanför tätorten något mindre. Nu skall vi titta på ett hus som ligger i ett mindre samhälle närmare mitt jobb än sambons. Huset låg ute på G utan pris ett tag. Så vi spånade om priset. Huset såldes 2022 för två miljoner (vilket är mycket på orten där husen ofta ligger på en bra bit under miljonen) nuvarande ägare har kostat på huset ex bergvärmepump mm. Så min gissning 2.3 miljoner som utgångspris fick sig en törn när priset igår visade sig var 1.6 miljoner. Vad hände? För detta kommer vi att få ett bra hus med nytt kök och nya badrum. 200 m2 i etage och stor tomt. Vad som oroar mig är värdeminskningen och att min sambo får längre resväg. Skulle. Köper vi istället hus nära sambons arbete är priset det dubbla för samma standard men med mindre oro för värdeminskning. Vi har lånelöfte för 3 miljoner. Hur skulle ni Tänk?
Hur ser era löner ut? Barn? Övrigt sparande?
Läge , läge, läge…. Finns en gammal sanning att man i vissa lägen aldrig får tillbaka det man investerar i kåken. Jag hade tagit mig en funderare på varför huset som är ”värt” ngt på pappret har en marknadsvärdering på 2/3 delar av priset.
Vi har ett barn nu och ett påväg. Vi har sparande för handpenning 500 000 för handpenning på bankkonto och aktie för cirkus lika mycket i aktier. Vi tjänar 35’ var.
Ja, tack för bra svar
Jag skulle med dessa siffror inte oroa mig för varken eventuellt mer värdeminskning på en utflyttningsort, eller ett hus som kostar 3.2 miljoner istället. Båda bör rymmas bra inom era ekonomiska möjligheter och jag skulle köpa där jag helst själv vill bo och var jag vill att mina barn skulle växa upp. Var finns bra förskola, skola etc, hur minimera pendling så att en bil kanske räcker.
Priserna har gått ner sedan toppen så inte ett dugg konstigt att utgångspris är 1,6 miljoner istället för gamla köpeskillingen + renoveringskostnader.
Studera prishistorik generellt och genomför en ordentlig besiktning med egenvald besiktningsman för att lugna nerverna och försöka undvika någon oväntad anledning till det lägre priset.
Tack för bra svar.
Tack, Jag ser ingen nergång på övriga hus men utbudet är inte så stort. Vi kommer att göra egna undersökningar, lusläsa besiktningsprotokollet och ev kontakta den som gjort undersökningen.
Jag flyttade från en storstad till en mindre ort för fem år sen och har fått ställa om mitt synsätt på boende. När huspriserna ligger mellan 1-2 MSEK så blir andra frågor än värde och värdeökning/-minskning mer relevanta.
Läget, hur passar huset i er vardag. Eftersom man i en mindre ort kan köpa där det passar bäst och inte enbart där man har råd att köpa så är läget som alltid jätteviktigt.
Husets skick är väldigt viktigt att undersöka eftersom du på en mindre ort ofta inte får igen kostnaden för en renovering. Ska du byta kök så gör du det för din egen skull, för att du vill ha ett fint kök att njuta av i din vardag och att se det som en kostnad snarare än investering. Min erfarenhet när jag flyttade hit var att skicket på husen är generellt lägre än i storstäder eftersom ingen renoverar för att höja värdet på huset.
Huspriserna på mindre orter är ofta stabilare än i storstäder, kostar huset 1,5 MSEK är det lättare att ha råd med även om man blir arbetslös etc. så priserna rör inte på sig så mycket i lågkonjunktur. Du blir inte miljonär på ditt boende men du får tillbaka ungefär det du stoppade in när det är dags att sälja.
Tack för ditt svar. Ja, det är lite svårt att tänka om och inte se sitt boende som en investering utan just ett boende. Samtidigt bor man här till en kostnad lägre än hyresrätt så resterande pengar får jobba på börsen istället.
Samma sak gäller iof även i städer. Inte ovanligt att folk river ut ex. väldigt fräscha kök, alltså har de inte varit villiga att betala mer för detta jämfört med ett 70-tals.
Nu vet jag inte vilken ort vi pratar om men en intressant sak att kolla upp kan vara om orten växer eller minskar i invånar antal.
Jag hade nog inte vågat investera en allt för stor summa pengar i en “döende” ort om nu inte tanken är att dö i huset eller att man ej bryr sig om huset blir svårsålt i framtiden.
Vi ser barnafödande som sjunker som en sten så beroende på om.vi tar in fler invandrare eller ej så kommer vi om 30-40 år troligtvis se många städer där.flera hus gapar tomma.
Det har vari en liten befolkningsminskning. Det viktiga för prisbilden och befolkningsmänden är hur det går för de tillverkningsinustrier som finns på orten. Intresset för Tyska köpare är också relativt stort.
Jag upplever att folk har mer pengar över här än i storstäderna. Lönerna är kanske 10% lägre men vad gör det när husen kostar en bråkdel av i storstäderna. Det är mycket fyrhjulingar, vattenskotrar och andra leksaker häromkring.
Ja, för de yrkesgrupper vi tillhör så hade vi nog “bara” fått ut 10% mer lön i en större stad. Så vi kan absolut unna oss lite extra. Här har alla som har ett arbete och har någon ekonomisk koll råd att bo i villa. I en större stad så är ju karriärs möjligheten större och många tjänar flera gånger mer än vi
har sommarhus utomlands och fjällstuga.
Jag har gjort en Excelmodell som beräknar värdeökningen på en fastighet över 20 års tid. Vid värde 2 miljoner år 1 och lån på 1,5 miljoner och 2% tillväxt av priset per år, kan ni sälja huset år 20 med en vinst efter skatt på 640000 kr. Då har ni amorterat 900000 kr. Vinst/eget kapital blir då 71% och vinst/eget kapital per år efter skatt blir då 3,55%.
Om ni istället för att betala 500000 på huset betalar 200000 i egen insats kommer amorteringarna bli lägre eftersom huset kommer gå upp i värde och tillåta er att avbryta amorteringarna tidigare. Efter 20 år kommer detta leda till att ni kan sälja huset med en vinst/eget kapital per år efter skatt om 4%.
De övriga 300000 kr som ni sparat kan ni istället investera i en global Aktieindexfond vilket borde avkasta ca 9% om året. Om så blir fallet borde ni ha ett kapital om 1,68 miljoner i er fond om 20 år. Det kommer ni vara tacksamma för den dagen ni går i pension.
Tack! Intressant, ja planen är 15% kontant och resten på börsen. Kanske skall man öronmäka just de här pengarna. Blir i så fall intressant att följa.