Sälja bostaden för att få fart på pengamaskinen?

Hej! Jag har lyckats månadsspara ihop en miljon på 6,5 år och vill gärna ha tips hur man kan få upp farten till nästa.

Min fundering är om jag ska sälja min bostad för att få loss kapital ca 1,500 000 för att få fart på pengamaskinen.

Jag är 58 år och vill ha god ekonomi om 10 år.

Min uträkning 1 grundar sig på att inte sälja min bostad:
1 miljon blir efter 10 år 2 miljoner plus mitt månadssparande ( 10 000 kr x 12 mån x 10 år blir: 1 miljon 200 000. Totalt 3,2 miljoner.

Om jag säljer min bostad får jag loss kapital 1,5 miljon.

Uträkning 2 att sälja min bostad:
2,5 miljoner efter 10 år blir 5 milj. plus 1,2 miljoner ( månadssparande i 10 år). Totalt 6,2 miljoner. Då kan jag köpa mig ett boende för 2 milj och ha 4,2 miljoner över.

Är detta en riktig uträkning? Och är det smart?

2 gillningar

Var ska du bo?

Vad som är bäst ekonomiskt tycker jag är svårt att säga. Vem vet hur bostadsmarknaden ser ut om tio år när du planerar att köpa en ny lägenhet?

Om du tänkt dig att köpa något mindre nu, och lägga in vinsten som blir över i fonder, så låter det smart.

4 gillningar

Vad gör du om vi nu står inför ett nytt 2000-2014? Då börsen var ner 50% 2 gånger och tog 14 år innan man stod på +/- 0 igen? Vilket ändå inte säger någonting om den ångest och ilska du hade känt mot dig själv under alla de åren om varför du sålde huset.

Börsen går inte alltid bara upp även om man kan tro det när man tittar på de senaste 10 åren.

En annan bra fråga är vad ska du ha 4,2 miljoner till när du är 68? Du kanske inte vill göra någonting då utan att sitta i en lägenhet och titta på netflix med ett trevligt husdjur i famnen. Horribla tanke så kanske du inte ens finns.

Spara i all ära men man måste leva också.

5 gillningar

Hej. Tror det saknas en aspekt för att kunna ge rätt råd.

Hur ser din pension ut?

Täcker den dina beräknade vardagsutgifter och kanske även lite guldkant?

Eller kommer du som jag leva på garantipension och vill kunna dryga ut pensionen med sparat kapital?

Säg att du optimerar allt och det blir som du tänkt och har 4+ miljoner på kontot när du fyller 68. Vad ska du använda pengarna till? Resa, vardagskostnader, boende, upplevelser, vardagslyx?

Delar du upp 4 miljoner på 20 år, så får du cirka 16500kr extra i månaden.

Frågan är om pengarna är roligare att ha nytta av nu, eller sen?

Sen är det nästan omöjligt att säga vad en ny bostad kommer kosta om 10 år, det är en osäkerhet.

Hoppas du hittar en bra lösning!

Själv hyr jag lägenhet och äger ett litet fritidsboende. Funkar toppen för mig. :cherry_blossom:

4 gillningar

Skulle få loss mer än dig om jag sålde men jag vill ju inte vara bostadslös, så det är ju inte bra.

Du kommer ju också betala hyra, så de får du ju dra av om du nu inte vill bo i en skokartong

Hej,

Jag tror att du har glömt räkna på ränta på ränta på ditt månadssparande. Här kan du göra en mer korrekt beräkning inklusive all ränta på ränta-effekt. Verkar bli 3,7 miljoner då i ditt första exempel. Men som påpekats är detta inget garanterat utfall utan en relativt rimlig förhoppning baserat på hur det sett ut historiskt. Men det kan gå betydligt sämre och kanske även bättre.

2 gillningar

Du har inte räknat med några skillnader i löpande boendekostnader i de två alternativen, eller ser du att de faktiskt blir likvärdiga? Du har heller inte räknat med värdet av din bostad i alternativ 1. Skulle bostadsvärdet t ex dubbleras på 10 år så är din nuvarande bostad värd 3 miljoner och du har totalt 6,2 milj i alternativ 1, dvs lika mycket som i alternativ 2.

Rent finansiellt påverkas valet mycket av hur du gissar att olika tillgångsslag kommer att utvecklas i framtiden. För att bredda din valsituation så kan ett sorts mellanalternativ vara att belåna din nuvarande bostad för att frigöra pengar till andra investeringar.

Hur du än gör så håll koll på risken, och fundera i förväg på konsekvenserna om de olika tillgångsslagen inte skulle utvecklas som du nu gissar. Och, inte minst, glöm inte bort alla icke- finansiella aspekter av de olika alternativen.

1 gillning

Tack, det stämmer.

Ja boendekostnaderna blir ungefär lika, om jag bor kvar eller skaffar en hyreslägenhet.
Jag har inte tänkt på möjligheten att belåna huset. Det känns ännu lite riskabelt för mig.

Du räknar med 7% realt efter inflation, skatter och förvaltningsavgifter dragits av.
Inte omöjligt men inte troligt. Det vettiga med balanserad risk är att köra breda indexfonder med låg avgift tycker jag.
Trista stabila långtidskurvan över börsens tillväxt över 200+ år pekar snarare på ca 4,5% realt när man dragit av skatter mm och inte bara kör USA etc.
Och -50% dyk förekommer. Ex år 2000 IT-kraschen och finanskraschen 2008 . Då fick man vänta flera år på återhämtningen.