Leva på avkastning utomlands?

Sitter och funderar på att sälja huset, då marknadsläget är bra och värderingen hög. Samtidigt som jag känner mig utsatt som ensam med höga lån och (sannolikt) kommande räntehöjningar.

Jag har alltid velat bo utomlands, tex vid medelhavet. Och min dröm/plan är att försöka nå dit.

Säljer jag huset idag så får jag runt 2.5-2.8mkr efter löst lån och betalat vinstskatt baserat på nuvarande värdering.

Säg då att man “genomlider” de kommande 10 åren i en hyresrätt, trots att de är rätt dyra.
(Är 40 idag, så 50 känns som en trevlig mål-ålder, då är också yngsta sonen 18).

Då innebär det med 2.8 mkr i försäljning en slutsumma på 5.5mkr med 7% avkastning i snitt, eller 7.2mkr om man också sparar 10k/mån.

Tar man då ut 5% per år att leva på så är det ~23k alt. ~30k. Känns ändå överkomligt, utan att behöva nalla på grundsumman. Vilket ger ett fint arv till barnen. (Tanken är att isåfall fortsätta jobba som konsult på distans, men att bara jobba när och med det jag vill göra om man har en stadig grund att stå på)

Men till den konkreta frågan, hur gör man? Om man då bor större delen utomlands så behöver man ju skriva sig där, ska man då flytta över hela portföljen till en tjänst i det landet, eller kan man fortsätta med en ISK i Sverige?

(Det min kalkyl dock inte tar hänsyn till är att man ju inte bör gå in med hela vinstsumman på en gång utan fördela upp det över tid, vilket då även påverkar avkastningen)

Låter som en kul plan. Det är ju viktigt att fundera på om man ska köpa hus utomlands också ! (det har vi tänkt, och det blir en rätt stor kakbit).

Ang. administrationen så måste man bestämma var man ska vara bosatt (Sverige eller utomlands), dvs var man tillbringar sin “vardagliga dygnsvila”. Det spelar roll för socialförsäkringen, man kan bara vara socialförsäkrad i ett land. Det bästa är ju såklart att vara socialförsäkrad och bosatt vid medelhavet, även skattemässigt. Men det går ju också bra att vara försäkrad i Sverige och använda sjukvård med EU kort. Det som bestämmer var man blir försäkrad är hur mycket och i vilka länder man arbetar (var man har kontrakt och var man är fysiskt när man utför jobbet).

Vissa medelhavsländer har arvs/gåvo skatt och förmögenhetsskatt, nått som man måste planera för.

Om du har inkomst av arbete eller pension utomlands (eller när du är utomlands) så är det troligen bäst att skatta där, om du bara har kapitalinkomst så kanske det kan bli värt att vara skriven i Sverige för att använda ISK om det är så fördelaktigt som det är nu.

Det man bör räkna med på huspriser är att man har en rejäl hävstång till sin fördel vid prisuppgångar, speciellt vid höga bolån med låg ränta som är svårt att få på något annat sätt.

Svårt val att beta om man får bäst värdeökning via bostadspriser eller aktiemarknaden.

Jo det är helt klart sant. Men jag känner att nuvarande värdering börjar närma sig en topp. Eftersom det inte på något sätt är ett lyxhus, samt i en medelstor stad så skulle antalet potentiella köpare vid ytterligare en uppgång vara för liten.

Gör man en snabb lånelöftes kalkyl på SEB med två vuxna (med två barn) som tjänar 40k vardera och kan lägga 1.5mkr i kontantinsats utan andra lån eller CSN så kan man låna för boende upp till ca 7.1mkr. Tror det är väldigt få här som faktiskt har de förutsättningarna.

Det blir inget hus utomlands isåfall, på sin höjd att man köper en lägenhet. Men sannolikt bara hyra.
Och eftersom jag kommer vara där primära delen av tiden så tror jag man måste vara bosatt där.

Kanske blir problematiskt för företag att anlita en konsult från ett annat land? Isåfall skulle det ju vara enklast att registrera företaget i Sverige.

Inte helt trivialt :slight_smile:

ISK kan man bara ha om man bor i Sverige. Finns en hel del matnyttiga svar i denna tråd!

1 gillning

Inom EU är det inga problem, jag har jobbat så med svensk firma och kund utomlands (inom EU, fakturerade i EUR). De är väldigt vanligt med tvärt om också.

Det är nog ofta enklast att ha firman där man bor.

OM du vill ha firman i Sverige kan du ansöka om A1 intyg för arbete i flera EU länder, troligen vara socialförsäkrad utomlands, men då får du betala Svensk skatt (obegränsat skattskyldig)

1 gillning

Jo men exempelvis Länsförsäkringar räknade med 4% per år i värdeökning baserat på 2% inflation samt 2% nettolönsökning. Skulle tro detta är en rimlig uppskattning för framtida bostadspriser.

Om man då har 70% belåningsgrad ger det ca 13% per år i utveckling för eget kapital. Sen får man räkna med ränta+renovering kontra hyreskostnaderna för vad som är rimligt.

Men som sagt ren spekulation och beror mycket på hur bostadspriserna kommer utvecklas.

1 gillning