Nollade mitt sparande och börjar nu om

Ny medlem men långtids lurkare här!

Jag gjorde det mer eller mindre taktiska valet och la mina sparpengar på en, livsstilsmässigt, väldigt bra bostad. Där kan jag bo länge, med låga utgifter och tillgång till allt jag vill ha. (En lägenhet för den intresserade)

För det köpet sålde jag av i princip samtliga fonder och aktier(av de som låg plus). Jag gjorde även en mindre renovering för 80k med de besparingarna.

Nu har jag då den, för mig, mycket roliga uppgiften att börja om. Jag ser ut, baserat på mina inkomster/historiska utgifter kunna spara 35-40% av min inkomst per månad. (Så länge den 13 år gamla tvättmaskinen håller)

Min plan är följande:

1. Ny buffert à 3 månadslöner på vanligt sparkonto (målbild årsskiftet 2025/2026)
  2. Nya globala indexfonder à 150000 plus månadsinsättningar (målbild årsskiftet 2026/2027)
  3. Nytt aktie-lek konto (efter inspiration när jag är nöjd med övrigt sparande)

Tar tacksamt emot tips och lyckönskningar

7 gillningar

Ser utmärkt ut. Bara köra på.

Tänk bara på att inte bara spara för sparandets skull, även om det är trendigt här på RT.

Vad sparar du till långsiktigt? :blush:

6 gillningar

Kul! Grattis till nya bostaden :slightly_smiling_face:

Vad gäller globalfond är det väl DNB Global Indeks S som nu rekommenderas av de flesta i forumet, såvida inte jag är dåligt uppdaterad. Lägst avgift på den får du hos Fondo.

Tänker du ha bufferten på sparkonto i din huvudband eller letar du nischbank? Här finns tråd om var du hittar bästa sparränta Vilket sparkonto är bäst just nu? - Nr 878 av KodeAron

Så du behöll de dåliga?

10 gillningar

Finns dock en rad bra globala artikel 8 indexfonder att välja mellan.

Bara de är billiga, breda och globala och finns på ens favorit plattform eller bank.

Men som lurkare så har nog TS bra koll. Avsnitt 99 är najs annars.

Glädjande nog är det till och med bättre än du tror.

Du har inte alls börjat om. Dina pengar finns faktiskt kvar. Du har bara flyttat dem till att va investerade i fastigheten. Där har du god livsavkastning och förhoppningsvis ekonomisk avkastning också.

Nu fortsätter du med att bygga på den investeringen på annat håll. Nettoförmögenheten fortsätter öka med varje amortering plus vad du investerar på börsen.

16 gillningar

Nja så är det väl inte. Att amortera ett lån gör varken av eller till för nettot.

1 gillning

Grattis till bostaden, 80k i renoveringar är ändå en del. Kan vara så att det göra att du kan låna upp på boendet om det är något du vill.

Du kan inte ta in en mäklare och värdera om inom 5 år sålänge du inte gjort substantiella renoveringar. Men bankerna brukar ha en egen lista på vad de anser att lägenheten är värd. Du kan kolla om deras internvärdering är högre eller lägre än vad du köpte den för.
Det kan frigöra kapital att investera.

I övrigt så önskar jag dig lycka till. Kom ihåg att du är absolut inte på ruta 0 igen, du har enbart flyttat ditt kapital från resultaträkningen till balansräkningen och använt 6,67X häsvtång! (förutsatt 85% belåning).

Balansräkning goes BrrrRRrRRrrr

2 gillningar

Jag tänker att nettoförmögenhet är tillgångar minus skulder. Om skulden minskar genom amortering måste väl nettoförmögenheten öka?

3 gillningar

Grattis till lägenheten, jag gjorde precis samma idag men inte köpt något ännu men sålt allt.

Tack för insikten att man inte börjar om från ruta ettää, även om det känns så.

1 gillning

Fast kontot man tar pengar ifrån för att amortera minskar.

1 gillning

Det förstås! Jag är såklart ingen ekonom, men min (antagligen mentala bokföring eller) magkänsla säger att amortering (eller sparande) ökar nettoförmögenhet på ett sätt som tex konsumtion inte gör. :slight_smile:

Konsumtion minskar nettoförmögenheten.

Amortering bara flyttar runt pengarna. De flyttar från bankkontot in i bostaden i det här fallet. De är fortfarande dina. Du kan flytta dem från bostaden till bankontot också (lån) utan att det påverkar nettoförmögenheten.

Det är själva inkomsten (lön?) som ökar nettoförmögenheten.

4 gillningar

Bättre att köra in pengarna på global index än att amortera.

Varför inte båda? :blush:

2 gillningar

Vet inte vad jag sparar långsiktigt till nu… inte tänkt så längt. Bostaden var målet.

Får återkomma!

4 gillningar

Bra artikel du länkade 100% loss aversion. Borde dra av plåstret och placera dem bättre…

3 gillningar

Tänkte eftersom du har så hög sparkvot, att du hade ett visst mål.

Återkom gärna när du klurat.

Jag är team spara lagom, för ingen vet hur mycket tid vi får. Men ett kapital har sina fördelar det med. :blush:

4 gillningar

Jag snabbtolkade att inkomsten som inte gick till amortering annars skulle gå till konsumtion.

Så behöver det förstås inte vara :flexed_biceps:t2:

1 gillning

Visst. Det spelar ingen roll om man ammorterar, investerar eller sparar dem på ett konto. Nettoförmögenheten ökar med inkomna pengar som blir kvar.

Det jag menade var att det gäller alltså även amorteringar, då balansen mellan ägd och lånad del av huset ändras. Så det är inte så att de pengarna försvinner och inte spelar någon roll för nettoförmögenheten.