Hej läste en artikel om bostadspriserna dem senaste 20 åren, där villorna ökat med 249% och bostadsrätterna med ca 570%.
Är det så att bostaden kanske är lika bra investering som en global indexfond över tid ?
Visst det kostar att leva i hus el lägenhet men det verkar vara en bra investering att äga sitt boende.
Är det kanske smartare att amortera mer på sitt lån än att köpa en global indexfond för samma pengar ?
Tänk diversifiering. Din fastighet är en investering bland flera andra.
Bostad/fastighet, guld, aktiefonder och (korta och långa) räntefonder är de vanligaste investeringarna.
Hittar du en modern och fräsch hyresrätt med havsutsikt för 5 000 kr/mån med trevliga och respektfulla grannar och får förstahandskontrakt så är det nog att föredra framför bostadsrätt.
Problemet är ju att dessa förstahandskontrakt är svåra att få, så ofta blir ju valet hyresrätt i ett riktigt taskigt område eller bostadsrätt i ett jättefint område.
Sen tenderar bostadsrätter i jättefina områden att öka mycket i värde över tid, så att man till och med kanske tjänar på att bo där, vilket är intressant i sig.
Bostadsrätt kan stiga i värde, men kostar underhåll och de flesta har kostnader för lån också. Kostnaderna för bostadrätterna räknas ju inte med när de redovisar procenten för hur mycket de stigit.
Jämför du med globala aktiefonder så är avkastningen som redovisas efter att förvalningsavgiften dragits.
En bostad skall man primärt ha för att bo i. Visst det är många som tjänat på att marknaden ser ut som den gör.
Det är delvis en fråga om tajming med… Vi behövde större bostad och köpte på “all time high”. Med facit i hand kan man tycka både det ena och det andra. Vi behövde ett annat boende och marknaden var som den var då och sedan höjde man räntan… Hur det blir framöver är svårt att veta. Jag utgår från att det kommer ta minst 10 år för att landa på ±0. Mentalt har jag förberett mig på en förlust den dagen vi skall sälja.
För vår del var det nog ett “ekonomiskt dåligt beslut”. För familjen och vårat liv var det nog ett bra beslut.
Jag har som sagt landat i att för min del ser jag det som något nödvändigt (bo och leva) och ingen investering.
Exakt jag hade föredragit en billig hyresrätt när jag flytta ut första gången.
Men iom att att var omöjligt att få en vettig hyresrätt i där jag vill bo så blev det per automatik att jag köpte en hyresrätt.
Och då bor jag ändå inte vid ett “status” område utan helt vanligt medelklassområde.
Den dagen min köpoäng gör att jag kan få tag i en bra hyresrätt (några år kvar) så kommer jag flytta direkt från bostadsrätten och ta hyresrätt.
Nu är jag hyffsat ung men min bostadsrätt har varit en ganska kass investering i jämförelse med mina aktiefonder som dubblats i värde nästan sedan start jämfört med min bostadsrätt som stått still i värde.
Värdeökningen på bostadsrätter mellan 2000 och 2022 var extraordinär. Få av dem som köpte i början av den perioden kunde nog ana vilken värdeutveckling bostaden skulle få.
Jag tror att det tåget har gått, och det kommer nog inte att gå att göra den resan igen. Värdet på bostäder kommer säkert att fortsätta öka, men i en lugnare takt.
Vilket ju är bra. Bostäder finns ju i första hand för att människor behöver någonstans att bo.
Ja det kommer nog inte öka i samma takt.
Bostadsrätterna i vår förening byggdes 1956 ca 70 år sedan då kostade en 3:a ca 15 000kr och i dags läget ligger dem nära 900 000 kr.
Som vanligt beror det på är min uppfattning, bra lägen ger alltid bra avkastning.
För många som köpte strax innan pandemin och inflationen har det inte varit en bra affär just nu, bostäder har prisats i en lågräntemiljö som vi sannolikt inte kommer se igen.
Indexfonden har gett bättre avkastning senaste åren.
En bostad kräver dessutom underhåll är ofta svårare att sälja och köpa, bostadspriserna svänger inte speciellt mycket i värde, men har realt tappat mycket senaste åren.
En bostad kräver i regel ett lån som ger en fin hävstångseffekt för dom flesta, men är en klar risk då det är den största investeringen man gör.
Investera med lånat kapital är en risk.
Utgå från att du måste bo för att leva. Kan man sen tjäna pengar på sitt boende så är det den bästa investeringen du kan göra. Dessutom är ett ägt boende betydligt trevligare än att hyra och du har möjlighet att välja själv var och hur du vill bo. Dessutom finna möjligheten att tjäna pengar på att nyttja biytor i t.ex en villa. Hyra ut attefallare eller del av hus. Kanske är sommaren lämpligt att tjäna lite extra på turister om man bor på en ort som har mycket besökare. Har man sidobyggnad kan man ha sin verksamhet i den. Möjligheterna är enorma jmf med att hyra en trea för 9000 kr. Så på 20-30 års sikt är det den bästa affären du kan göra både ekonomiskt och för livskvalitet.
Det finns några problem med att se på sin bostad som främst investering enligt mig.
Först och främst; du måste flytta för att komma åt pengarna. Lättare sagt än gjort, speciellt eftersom du måste flytta till något billigare/hyresrätt för att inte behöva återinvestera i en ny kontantinsats. Behöver man mycket pengar snabbt så kan det ju vara problematiskt. Man kan ju alltid belåna bostaden, men det kommer med egna frågeställningar.
Din bostad är en bostad på ett ställe. Inte jättediversifierat om du frågar mig. Det kan ju gå bra ändå.
Du lägger också mycket i ditt liv på en enda investering; vill det sig riktigt illa bor du trist och dina investeringar går illa samtidigt.
Dessutom kan man ju hamna i en sits där ingen vill köpa i ditt område just när du vill sälja, och då är man rätt fast.
Ur en lite annan vinkling, vi ser vår bostad som den absolut bästa investering vi gjort de senaste (snart) 25 åren. Både vad gäller livskvalitet och ekonomi!
Ett äldre hus med drömläge inte långt från stan vilket gjort att vi utan några jätteinkomster kunnat renovera utan att behöva låna särskilt mycket och samtidigt kunnat spara till äldre dagar istf att lägga en massa pengar på annat. Med ett drömboende har man det mesta man vill göra och behöver där hemma och nu när vi nyligen slutat jobba bägge två har vi inte så mycket kvar att göra på huset och kan njuta av livet fullt ut förhoppningsvis många år till. Skuldfria och utan att behöva bry oss om ekonomin, börsen eller om räntan går upp eller ner…