Är bostad en bra investering jämfört med aktier

Det är väl rimligt att anta att bostadspriserna som utgångspunkt följer löneutvecklingen. Avvikelser därifrån kan ske, bland annat pga centralbankernas agerande.

Det som gör bostadsinvesteringar lite speciella är att det är normalt att använda 8-10x hävstång. Det i sig gör att man kan få rätt rejäl avkastning på eget kapital. Med god hjälp av riksbanken därutöver har bostaden blivit många människors bästa investering.

6 gillningar

Hur får man så hög hävstång? Det finns väl ingen bank som tillåter det numera? Eller menar du att man tar blankolån för kontantinsats?

Ni behövde en större bostad. Så vad skulle ni göra? Vänta in kraschen? Det har ju många försökt mig på de senaste typ 20 åren. Kan också bli en väldigt dyr affär :slight_smile:
Och du och jag har ingen aning om vad ditt hus är värt om ett år eller två. Tänk bort pengarna och fokusera på att ni bor så bra :slight_smile:

1 gillning

Vad menar du? Många lånar till 85 % av sitt bostadsköp, iallafall som förstagångsköpare. Dvs det är 15% handpenning som folk i gemen kan satsa antingen på börsen eller till ett bostadsköp.

Men ts kanske menar att alternativen är att casha hela sin bostad eller satsa miljonerna på börsen? Då blir ju situationen en annan. Skulle dock ändå låna till en bostad i första hand: lägga 20-25 % handpenning, ta lån på resten och sätta det som blir över på börsen, av både ekonomiska och livskvalitetskäl.

1 gillning

Allt beror på ditt kassaflöde.

Kan du amortera en större summa som förenklar din vardag så kör på det. Om inte så kommer ränta på ränta effekten jobba till din fördel över tid.

Jag använde RTs ränta på ränta kalkylator för att förklara för min fru som ville amortera av huset tills vi båda går i pension om ca20-30år.
Jag visade då att vi anyingen kan amortera av huset till banken på 20år med vår nuvarande spartakt. Skulle vi istället ha pengarna på börsen så kan vi(om allt går som medel på börsen över tid) betala av huset och ha några miljoner på banken.

Så alternativet var att.

1. betala av lånet löpande i 20år: olånat hus 0kr på kontot
  2. spara samma summa i 20år: betala av huset i klump. 2-3miljoner i avkastning på banken.

Så skall man bo länge på samma ställe så ser jag ingen poäng med amortering.(annat än att komma ner i 60-70% för flexibilitet)
Skall du flytta inom 5år ser jag ingen mening med amortering då du behöver cash för handpenning och flyttkostnader.

2 gillningar

Vi köpte också på “all time high”. Men vi sålde i samma veva med så mellanskillnaden blev inte så stor. Köper och säljer man i samma marknad spelar det ingen roll om priserna sen sjunker.

Våra gamla grannar skulle göra ett kap och sålde sin lilla bostadsrätt på “all time high” 2015 för att vänta in kraschen. Det gick inte så bra. De fick flytta hem till föräldrarna då de hade svårt att komma in på bostadsmarknaden igen pga skenande priser (Sthlm).

Det är nog klokt att inte försöka timea marknaden… åtminstone inte med bostaden som insats.

1 gillning

Jag tycker att detta är en viktig poäng och en av de viktigaste ”missarna” många gör när de jämför bostaden med andra investeringar. Trots att det är ganska uppenbart.

För att svara på om något är en bra investering blir ju frågan alltid viktig: Vad sparar du till och vad är din tidshorisont?

• Om du sparar till pensionen så är nog bostad en bra diversifiering. Du flyttar till något mindre och får loss kapital. Men hur mycket kapital behöver man egentligen få loss vid den åldern? Att frigöra 5-10 miljoner (som det lätt kan bli efter en ”bostadskarriär” i vissa storstadsområden) först senare i livet kanske inte var optimalt?
  • Behövs pengarna tidigare i livet är det ofta inte realistiskt att förvänta sig att man vill flytta för att frigöra pengar.

För mig ska besparingar ha ett syfte och mål. De ska arbeta för något. Många går runt och känner sig rika genom sin bostad, men så länge pengarna inte ska användas till annat än arv är det värdet begränsat, i alla fall för mig personligen.

En lagom stor och dyr bostad som man verkligen trivs i och som sakta ökar i värde för en extra bonus/trygghet senare i livet samt en viss diversifiering tycker jag personligen känns som en sweet spot.

1 gillning

Ser inte heller någon anledning att amortera mer än om man inte vill för känslans skull vara skuldlös.

Kommer hellre upp i 5 miljoner om ett par år och då kan man teoretiskt sätt göra avbetalningar på lånet med 500k varje år och fortfarande ha kvar 5 miljoner på börsen.

Amorterar man har man ju ingen ränta på ränta.

2 gillningar

Håller med i stort. Men med brasklappen att det kräver ett bra kassaflöde. Har man mindre marginaler och dålig pension så kan det vara bra att amprtera för att ha trygghet vi ev livsförändringar.

Men med det sagt så bör det i 9 fall av 10 vara bättre att spara på börsen i 20-30år kontra extraammorteringar.

2 gillningar

Angående att man bara kan realisera vinsten genom att flytta till något billigare tycker jag att många gör ett tankefel. Om du i stället återinvesterar pengarna i en ny kontantinsats har du ju faktist realiserat en vinst som du sedan använder till att skaffa ett bättre boende. Pengar ska ju i slutändan användas till något.

1 gillning

Det kan man väl säga att man har fast åt andra hållet? Med amortering minskar dina räntekostnader ackumulerande vid varje inbetalning till banken vilket ganska snabbt blir stora pengar. Pengar man om man vill och har råd kan använda till insättningar på börsen. Som t.ex perioden de första 12-14 åren i början av 2000-talet när börsen sjönk och räntan var lite högre.

Men håller annars med om oddsen statistiskt och historiskt för bättre avkastning under längre tidsperioder (>20 år). Åtminstånde om man har råd eller bara ser livet som en ekonomisk tävling om vem som har mest på kontot när man dör…

1 gillning

Detta är viktigt att komma ihåg.

1 gillning

Jag räknar inte ens med min bostads värde i min förmögenhet. I praktiken kan jag ju inte realisera pengarna. Jag är skuldfri och tänker inte börja låna på bostaden. Flytta till ett sämre/billigare boende kommer inte hända förrän långvården.

Jag står visserligen i bostadskö till hyresrätt sen ganska många år men jag kommer troligen aldrig flytta till hyresrätt. Trivs ypperligt där jag bor på en av stans bästa adresser, och jag behöver inte pengarna hursomhelst. Pengarna som är bundna i boendet kommer barnen till del när jag trillar av pinn.

För att svara på frågan: Jag ser inte bostaden som en investering, det är ett boende. Bryr mig inte ett smack om värdeutvecklingen. Mina fonder är investeringar.

6 gillningar

Jag räknar alltid boendet som en investering i livskvalitet och värde.

1 gillning

Jag får det till 9% avkastning på bostadsrätter, 5,7^(1/20)=1,0909. Kan du länka artikeln? Minns du vilket område de jämförde? Stockholmsbörsen (SIXRX) har gått upp 10,3% per år i snitt över samma period.

Jag gissar att dyra bostäder stiger snabbare i värde än billiga, men har inte hittat belägg för det än.

1 gillning