Tips om att sälja eller behålla bostadsrätt

Hej!

Jag är ganska ny på rikatillsammans forum men jag har läst flera olika trådar här och jag hade lite funderingar och hade behövt tips om det vore var värt att sälja min bostadsrätt.

Just nu så har jag en bostadsrätt som jag har lån på kring 700000kr (köpte för 830000), jag betalar ungefär 2500kr i lån och kring 6500kr i avgift varje månad för bostadsrätten. Nu funderar jag om det vore var smart att sälja bostadsrätten och bo i en hyresrätt istället, jag har räknat med att sälja den för ungefär +/- 1,300,000kr när jag har tittat på hur mycket bostadsrätt i sån storlek och skick skulle kosta nu för tiden var jag bor (det är en 4:a på 85,4kvm). Jag bor ensam och jag har en bruttolön på kring 42000kr i månad och mina utgifter i månad totalt ligger kring 15000-17000 och resten går till spar, då har jag tänkt mig att jag kan klara mig med en mindre men nyare lägenhet och har räknat med att det skulle kosta kring 7000-8000kr i månadshyra, då tjänar jag lite på vinst och blir av med bolånet som har kring 4% i ränta idag. Eller så det är lika värt att bara behålla lägenheten för tillfället och vänta för en bättre tid att sälja eller när jag kanske ska flytta till en annan ort för jobb t.ex

Tack på förhand!

1 gillning

Trivs du? I så fall vore det väl oerhört onödigt att flytta för att tjäna någon tusenlapp per månad. Amorteringen är ju en form av sparande. Du har ju inget som helst akut behov av att sänka dina kostnader.

Trivs du inte? Gör slag i saken med en gång!

Pengar är inte allt, även om man kan få den uppfattningen när man läser detta forum.

5 gillningar

Är det inte 6-7år bara för att äta upp flyttskatt och mäklararvode? Någon fördel av denna affär ser jag som långtifrån uppenbar annat än att 4rok är stort för en person.