Användandet av pensionskapital

Är 65 år och har nu gått i pension. Statistisk förväntas jag leva till runt 85 år. Har en bra ekonomi, bra tjänstepension och ytterligare olika investeringar, som jag nu har för avsikt, efter allt gnetade och jag är frisk, att ”leva loppan” för nu i ungefär 10 framåt, dvs fram till ca 75 år. God mat, sport- och kulturaktiviteter, korta/långa resor inom och utom Sverige med bra standard. Äger också en bostad (100%) som är högt värderad med lån på ca 2 000 000kr. Står i bostadskön sedan lång tid tillbaka. Min fundering är om jag vid 75år och fortfarande är frisk och så, och om jag då har ”använt” upp mitt sparkapital och i stort bara folkpension kvar, kan jag sälja del, tex 30-50%, av min lägenhet till min ende son och frigöra en ytterligare pengar? Han tar över/löser lånet och ger mig, låt säga, en miljon. Förväntar mig kunna få en hyresrätt som jag kan flytta till och om han skulle vilja flytta till lägenheten. På så sätt får jag då pengar för fortsatt gott levene. Förväntar mig inte en särskild bra äldreomsorg från staten i framtiden så tror jag kommer behöva köpa till egna tjänster om det behövs.
Så min fråga; är försäljningen av en del av lägenheten till sonen en bra idé? Andra alternativet är att sälja lägenheten och betala hela vinstskatten. Men med fortsatt mycket pengar kvar som jag troligen inte kommer hinna förbruka.

Det kan vara en bra idé, men tänk på att bankerna inte accepterar att dela säkerhet (i det här fallet bostaden) med varandra. Antingen måste din son ha tillräckligt med likvida medel för att genomföra köpet, eller så måste han betala tillräckligt (inkl nya lån) för att lösa dina banklån. :slight_smile:

Edit: Reavinstskatt kommer du att få betala oavsett. Om lägenheten är värderad till 2 000 000 och din son betalar 200 000 så räknas det som att du sålt 10% av bostaden till marknadspris och skatten beräknas därefter.

Kan det inte vara en gåva, som sen regleras privat med medel om inte är kopplade till fastighetens del ?

Om man jämför detta med alternativ som erbjuds där pensionärer kan sälja och bo kvar så gissar jag att det är mycket bättre. Också intresserad av att veta mer om det.

Möjligt, men i praktiken innebär det bara att reavinstskatten skjuts över på sonen. Förr eller senare ska staten ha sitt. :slight_smile:

Ja om det inte går att skjuta vidare på nästa fastighet som sonen köper dvs ? :slight_smile: Men jag tror att i vissa fall är det en stor fördel (för föräldern) bara att kunna vänta med det tills sonen / dottern säljer.

Som TS skrev så rörde det sig om 30-50% av bostdens värde, alltså 600 000 - 1 000 000. Det är en rätt saftig summa att ”ge bort” utan säkerhet, även om det är till en älskad förälder. Och ska man blanda in banken, så kommer dom nog att kräva säkerhet.

Det går ju att skriva villkorade privata avtal om man vill lita på varandra extra mycket :slight_smile: Dessutom antar jag att det inte är utan säkerhet då det som ges bort borde vara inskrivet hos myndighet (lantmäteriet), dvs ägande av fastighet till X %

Tack för alla intressanta svar. Förstår att jag måste betala reavinst för den del som han köper. Han har en del likvida medel men inte allt så måste han isf låna men då beror det alltså på hur banken ställer sig till det. Och oavsett om jag nu inte säljer av och bor kvar tills sista andetaget så ärver han och får betala den när han säljer. Och jag är ju då typ någonstans mellan 75-80 år när detta isf skulle genomföras och om jag då anser mig behöva ytterligare pengar. Givet jag har hälsan i behåll, det är ju en stor parameter.

Skattelagstiftningen kring gåvor, arv och fastighetsförsäljningar kan hinna ändras många gånger på 10 år, så jag skulle inte fundera på det just nu. Dessutom kan sonens ekonomi ha blivit både bättre och sämre vilket också påverkar möjligheterna…

I min familj har vi barn fått köpa en fastighet av våra föräldrar, men föräldrarna lånade oss samtidigt köpeskillningen. Nu betalar vi barn 5000 var per månad på lånet. Föräldrarna får därmed in pengar att dryga ut löpande ekonomin med, vi får en fastighet och betalar en fast summa varje månad oavsett om räntan går upp, och banken får inget (eftersom ingen behövde låna av banken). Kanske funkar för dig? Dessutom har vi ”barn” möjlighet att fortsätta ha våra sparpengar investerade istället för att ha allt låst i fastigheter.

Mvh

Fredrik

1 gillning