Sälja fastighet eller hyra ut?

Hjälp mig med detta.

Har tillsammans med mina föräldrar köpt ett småhus på landet. Vi gav 150K för det, så en väldigt bra deal. Dock kommer huset mest troligt kräva åtminstone 200K i hemmarenoveringar för att bli beboligt. Vi gör nästan allt själva. Sedan har tanken varit att hyra ut huset. Det ligger somsagt på landet, fantastiskt fint på sommaren så borde säkert kunna dra in en del pengar sommarmånaderna. Oklart hur mycket dock.
Nu är det så att mina föräldrar är i den sitsen att min mor går i pension i år men min far är 3 år yngre och ska jobba 3 år till. Det vill han inte helst så nu går tankarna åt att sälja huset för att få in snabba cash så att säga. Vi har renoverat en del redan och tänkte isåfall renovera i ett år till för att sedan sälja det nästa vår. Vad tror ni fastighetsfolk om det? Är bostadspriserna påväg upp? Vi tänker att vi kan sälja huset för åtminstone 1mkr. Då är huset inte top notch renoverat utan nödvändiga förbättringar gjorda, alltså så att huset går att bo i. Sen får man sätta sin egen prägel på huset. Fasaden kommer vara fixad/målad, fönster kommer vara renoverade. Skorsten fixad, brunn fixad, badrum fixat osv men inga nya golv eller nytt kök. Målat på väggarna men inte mer.

Hur optimerar vi husförsäljningen? Vi vill ju inte lägga pengar på huset som vi inte får tillbaka. Ja ni förstår vad jag menar. Eller borde vi inte sälja alls? Ja alla råd är välkomna. Detta gäller i utkanten av Ängelholms kommun. Om det nu säger er något.

Tack!

Upp upp och iväg

Nu bor jag i Skåne och tycker trakterna kring Ängelholm är trevliga med Hallandsåsen i närheten. NV Skåne är attraktivt för många Danskar/Tyskar!
Det bästa är att ni kontaktar en seriös och erfaren mäklare som kan tala om för dig/er vilket som är värt att investera.

Det är ingen som vet riktigt men priserna har sannolikt stabiliserats och det värsta är sannolikt bakom oss, men det kommer ta tid då utbudet är rekordhögt.
Så det kan mycket väl sjunka lite till.
Men marknaden är inte enhetlig utan skiljer sig kraftigt.

Att föräldrarna ska gå i pension kan ju tala till fördel uthyrning då de kommer ha tid att rodda hyresgäster, nycklar, nån städning, prylar etc.
Ni kan också ha uthyrning som en plan B om inte marknaden är het när ni vill sälja. Skulle tro att ett år gör under för bopriserna med räntor lägre och en del kommer känna att det va tufft men heller inte värre än räntor runt 5% dvs inga 10-15% som gamla generationerna varnat för.

1 gillning

Ja det finns några få hus/stugor i närheten och som vi förstår är det mycket danskar och tyskar som hyr och det är uthyrt i princip hela somrarna och även till stor del vår och höst. I det långa loppet hade det definitivt varit värt att hyra ut men att göra en stor vinst nu och frigöra kapital hade verkligen gynnat mor och far.
Ängelholm är fint men detta ligger ett par mil från stan med närhet till sjö. Ligger nära hallandsgränsen.

Kontakt med märklare får tas. Bra tips! Inkommer inga tillräckligt bra bud kanske vi hyr ut trots allt.

Tack för svar! Ja så var tanken från början men som sagt att få in pengarna snabbt hade gynnat mina föräldrar mer tänker jag. Långsiktigt hade vi fått igen pengarna på uthyrning men det hade isåfall gynnat mig mer och mina föräldrar mindre då de har mindre tid kvar att få guldkant på så att säga. Vid ev försäljning skulle jag få tillbaka pengarna jag lagt men all vinst skulle gå till mina föräldrar.

Ni kan prova att belåna och hyra ut också. Svårt att få grepp om hur mycket pengar ni behöver få ut. En försäljning försvinner en del i mäklararvode och skatt. Kan ni ha en rimlig belåningsgrad täcks detta av hyrorna. Och går fortfarande att sälja.

Jag skulle se en stor poäng i att vara flera som delar ansvaret för uthyrning. Det är en del pyssel med att hyra ut. Det handlar om städning, fixa pratiska saker, hantera nycklar med mera.

Att göra sådant tillsammans med föräldrar är bättre än att hantera det själv. Pratet om ”guldkant” förstår jag inte riktigt. Det blir ju en ordentlig hyresintäkt som kan förbättra vardagsekonomin och sedan finns huset kvar till åldern 80+. Då är man generellt mindre aktiv och det är väldigt bra att ha ett sommarhus att åka till.

Bra inspel att föräldrarna kan låna hem kapital från fastigheten i väntan på rätt peng på försäljningen.
Kan det räcka med 50-100k årligen kommer det kanske hinna fyllas på av hyresintäkterna lagom till nästa år.

Jag har 2 små hus för uthyrning i min plan för FI utan RE och de hjälper kalkylen enormt. Hyrorna är till 95% obrydda om hur börsen går.

För mig låter uthyrning som ett bra sätt ffa för pappan att kunna gå i pension lite tidigare eftersom uthyrningen stöttar upp pensionsinkomsterna.

1 gillning

Ja väldigt bra input! Är absolut för lån egentligen men mina föräldrar är av den generationen att man inte ska ha lån. Dom har aldrig haft det och rent känslomässigt skulle det inte vara rätt för dem att belåna sig på äldre dar. Funderar även på om dom ens hade fått belåna det? Med tanke på deras ålder.

Förstår att jag varit otydlig. Varför vi behöver snabba pengar är för att finansiera min fars sista år som han inte får lov att ta ut pension. Hade de fått in 600-700k i vinst hade han lätt kunnat gå i pension tidigare utan pension. Och detta hus ligger några hundra meter från deras hus så det är inget dom själva hade haft glädje av på det viset.

Tanken är att han ska leva sitt sista år på vinsten från försäljningen då han inte får lov att ta ut pension ännu.