Köpa föräldrarnas hus

Hejsan!
Behöver råd från någon som kan det här med fastigheter bättre än vad jag kan.
Mina föräldrar är verkligen på sin ålders höst och har precis flyttat till ett mindre boende vilket mest
troligt är deras sista egna boende. De flyttade från en villa utan lån och eftersom de levt snålt så kunde de betala sin nya lilla lägenhet kontant. Deras villa ligger sedan en månad ute till försäljning men trots ett par större prissänkningar så lyckas de inte sälja huset. Mina föräldrar börjar bli uppgivna och ledsnat på hela processen. De är nu villiga att ”rea” ut villa bara de blir av med den. Jag och min bror som är arvtagare ser ju en möjlighet för oss att skapa något i framtiden för de pengar som idag är bundet i villan och anser det dumt att sälja villan på rea. Vi har ändå en tro att villapriserna kommer att vända upp igen. Men vet såklart inte när.
Vad har ni för tips att ge oss?
Köpa villan och hyra ut under några år?
Får våra föräldrar ge villa till mig och min bror? Är det då skattefritt? Vad jag tror så finns ingen gåvoskatt. Skulle vi då kunna ge våra föräldrar 500 000 var (då har de mera pengar än de kan göra av med)?
Jag har ett eget AB där det finns ett par miljoner i kontanta medel. Finns det fördelar att äga villan i ett bolag?
Kom gärna med tips och råd.
Tack på förhand!
/Lingon

Föräldrarna kan ge bort huset till dig och din bror utan skatt. Skulle de behöva pengar kan ni ev köpa det billigt eller skänka pengar vid behov.

Största risken på sikt kan vara att ni samäger och måste komma överens. Det är säkert inga problem i början men på sikt kan ni ha olika meningar om vad ni ska göra med huset, vem som ska sköta och administrera det. Kanske era resp partner kommer att ha synpunkter.

Skriv ett samäganderättsavtal där ni reglerar allt sånt. Det förhindrar osämja i framtiden och formuleras bäst när ni är överens.

3 gillningar

Fliker in en grej, Om inget skrivs så brukar en gåva till barn bli förskott på arv. De skulle ju dock bara vara stökigt om ni hade ett syskon till som inte fick huset tex

Tack för fina svar!
Ja det där med att vara överens är viktigt och jag och min bror har haft bättre och sämre perioder under livet. Idag en bättre period. Att skriva avtal är ett måste. Jag gissar att man bör ta hjälp av en jurist?
Jag tror också vi har olika tankar kring villan. Min bror har köpt en tomt och ska bygga hus och har uttryckt att han är i behov av ca en miljon kr till detta projekt. Jag har ett nybyggt hus med ca 60 % belåningsgrad med låst ränta på upp till 5 år. Jag är inte akut behov av några pengar.
Min känsla är att min bror vill sminka ”grisen” och sälja huset till våren. Jag skulle kunna tänka mig att hyra ut huset och äga det i ca 3 år då jag TROR att marknaden ser bättre ut.

Finns det något positivt med att äga huset i ett gemensamt bolag? Då antar jag att vi får skatta på köpet.

Tack så mycket på förhand!
/Lingon

Kan inte du och din bror bara ta över försäljningsprocessen från era föräldrar så att de slipper oroa sig ?
Skriv fullmakt för detta dock !
På så sätt kan ni säkra upp erat framtida arv och hjälpa era gamla föräldrar på samma gång (win-win).

Vill era föräldrar ha någon form av ersättning använder ni gåva mot vederlag. Ingen reavinstskatt och under 85 procent av taxeringsvärdet blir det ingen lagfartsskatt på 1,5 procent.

Reavinstskatten är 22 procent. Tveksamt om bolagsbildning är rätt, speciellt om du tar över huset så småningom och hyr ut det.

Givetvis skall ni anlita en jurist för genomgång och upprättande av handlingar. Att snåla in några tusenlappar när det ligger miljoner i potten är bara dumt.

Ludvig & Co, före detta LRF Konsult har ett gott rykte i branchen. Inte direkt billiga, dock …

1 gillning

Ett senario som jag skulle kunna tänkt mig om jag var i dina skor:

1). Era föräldrar ger er fastigheten som gåva, till er som privatpersoner.
2a). Du köper ut din bror enligt värdering från 3 olika mäklare.
2b). Ni äger fastigheten tillsammans men i skriver avtal med förköpsrätt, för att kunna sälja när ena
parten vill.
3). Hyr ut fastigheten enligt privatuthyrningslagen.

2 gillningar

Håll det enkelt. Ju fler steg desto större risk för feltolkningar och missnöje. Att bli ovän med sin bror över pengar vore ett stort misslyckande.

Om det inte går att hålla enkelt är der kanske bättre att sälja.

1 gillning

Berätta gärna lite mer om läge och skick. Finns det några mindre fördelaktiga aspekter med villan som inte gör att den blir såld eller är det bara det ekonomiska läget? Är den i en prisklass som har få kunder?

Om du bedömer att den normalt borde vara lättsåld och det finns en bra marknad för uthyrning hade jag nog satsat på att vänta med att sälja. Antingen att föräldrarna behåller den och ni sköter uthyrningen åt dem eller att de ger er villan om de vill det.

Finns det några knepigheter med villan som gör att den ev kan vara lite svårsåld även på en bättre marknad hade jag nog prioriterar att antingen fixa till dessa (om det går att fixa) eller sälja till lägre pris nu. Det är trots allt lite meck att ha en extra fastighet på halsen. Om det ska vara värt det bör framtidsutsikterna vara stabila.

Tack alla för fina svar!
Jag skulle inte säga att det finns några akuta åtgärder som måste utföras på huset. Det var en mindre läcka i yttertaket men det är åtgärdat med ny papp och tegelpannor för ett par månader sedan (investering på ca 200 000 kr).
Huset är på ca 120 kvm i två våningar vilket passar en barnfamilj bra men inte ett äldre par då det inte finns några sovrum på nedre plan. Villan har ett garage och ligger i ett bostadsområde några kilometer från stadens centrum. Huset är i gott skick. Skulle jag själv hyra det så skulle jag vara nöjd med befintligt skick men skulle jag äga det själv och bo där med min familj så skulle jag vilja byta kök och iaf ett badrum. Inte på grund av funktion utan av de val de gjort.
Jag tror det ekonomiska läget gör att det är svårsålt och min gissning är att det skulle vara enkelt att hyra ut. Svårt såklart att sia om till vilket pris.
Mina föräldrar har uppskattat att det kostar dem 3000 kr i månaden att bara äga fastigheten. Jag tycker att det låter högt då de inte har några lån.

Angående hyran gjorde jag en snabb koll via Samtrygg. Vet inte var fastigheten ligger eller antal rum, men tog Leksand som stad och 5 rum. Rekommenderad hyra 7370 - 9760 kr/månad.

Angående kostnaden är det nog rimligt med tanke på el, sophämtning osv…

Tack OscarW!
Jag menade kostanden bara för att äga det. Låta villan stå med bara underhållsvärme. Om ingen bor där så kan ju föräldrarna säga upp sophämtning, bredband osv. Avgiften till föreningen lär de få betala ändå.

Köp huset själv. Blanda inte in AB eller din bror. Lägg energi på att fundera ut en bra deal för både dina föräldrar, bror och dig…

Om ni har haft perioder då ni har svårt att komma överens tycker jag verkligen inte att ni ska ta över ägandet av fastigheten. Antingen så köper du eller din bror ut varandra, eller så säljer ni eller era föräldrar fastigheten. Om ni kan få dessa pengar redan nu så kan ni ju göra vad ni vill med dessa. Tex. köpa mindre/billigare fastigheter för att hyra ut och sedan sälja om tre år. Sen tycker jag att ni ska fråga era föräldrar vad dom vill och vara lyhörda för det. Om du och din bror får några hundra tusen mer eller mindre kanske inte spelar så jättestor roll i sammanhanget?

1 gillning

Har du ägt ett hus tidigare?

Huset kommer inte bli mer lättsålt efter att ha stått tomt ett antal år med ovårdad trädgård etc.

Beroende på var huset ligger och uppvärmning är elen en del pengar.

Vem ska måla fasad och fixa med underhåll innan försäljningen?

Känns vanskligt att räkna med uppgång framöver. Ingen vet om priserna går upp, ner eller sidledes. Att sälja billigare nu jämfört med för två år sen är inte samma sak som rea.

Däremot tappar föräldrarna, eller ni barn om ni skulle få en pengagåva i förtida arv, avkastning på pengar som kunde ha investerats.

Absolut kan även börsen gå upp eller ner. Men time in the market verkar vara en bra grej ändå.

1 gillning

Rimliga synpunkter. Det kostar att ha ett hus, även om det skulle stå tomt. Att ha hyresgäster kostar också i slitage och klagomål på både det ena och andra.

Man kan bindas till hus av känslomässiga skäl, fullt förståeligt, men det är kanske mest rationellt att sälja och slippa alla potentiella problem.