Igår ringde min bror mig och frågade om vi inte skulle köpa ett hyreshus tillsammans. Självklart kan jag inte ta ett sådant beslut utan att höra med forumet först Kanske finns det någon med erfarenhet som kan ge kloka ord.
Hyreshuset ligger i på en liten ort, Herrljunga. Det finns redan hyresgäster i alla lägenheter nu. intäkterna var i runda slängar 400.000:- och utgifterna ca 100.000:- per år.
Tydligen har huset gjort stora renoveringar nyligen, takbyte 2020, Bergvärme 2017 mm. Måla om trodde min bror var näst på tur om några år. Sen kan det såklart alltid hända saker invändigt eller något man inte räknat med som alltid med hus.
Jag tror brorsan velat köpa det själv men har inte kapitalet. Jag har kapital men det känns lite konstigt att köpa ett hyreshus (som jag inte har för avsikt att bo i själv) när jag själv bor i hyreshus Jag har fått kapitalet ganska plötsligt då våra föräldrar gett oss tidigt arv. Så känslomässigt är jag väldigt långt från verkligheten kring mitt kapital. Plötsligt har jag pengar att köpa villa för men jag är inte där mentalt än, känns som ett så stort steg. Så att köpa hyreshus känns än mer knepigt. Samtidigt vill jag ju bygga passiva inkomster…
Brorsan har inte så mycket kvar av arvet för han har köpt en stor gård som han håller på och renoverar och bygger på just nu. Och där har vi andra dilemmat. Brodern. Han är en allt-i-allo fixare därav en perfekt hyresvärd (till skillnad från mig som tycker att renovera är att spika upp en tavla…) han har i princip byggt ett hus själv. Gjorde om ett litet torp utan vatten till en stor och ståtlig villa. Han gjorde det mesta själv så det tog några år innan allt var klart. Sen ville han ha nästa projekt, sålde huset och köpte gården. Nu renoverar han alltså nästa hus och har fått för sig att driva upp en flock får som han är i full gång med (tar ju sin lilla tid som kanske tur är). Sen är han också förälder och har barnen mycket eftersom 4-åringen inte börjat förskola än. Sen pysslar han också en del med båt, husvagn och sina alla akvariefiskar (vi pratar inte ett akvarie utan ett uthus av akvarier). Just det, jobbar gör han med, han är egenföretagare.
Jag är orolig att detta bara blir ytterligare ett av alla hans projekt och är rädd att han inte har tid med hyresgäster och hyreshus. Han har varit inne på hyreshus många gånger förut men eftersom pengar rinner ur hans händer blir det aldrig av. Så det är ju där han räknat ut att jag kommer in i bilden. Hans motsats. Som inte vågar använda sina pengar.
Jag vet ju att Jan brukar säga att han inte skulle vilja ha hyresgäster som ringer mitt i natten och inte jag heller… Jag kan inte hjälpa dom med något men det kan ju min bror. Jag skulle mest stå för kapitalet och förhoppningsvis få en liten stabil passiv inkomst. Jag är lockad men tycker det är jätteläskigt. Jag är ju liksom förskollärare och kan väl inte hålla på med sånna här saker🤓
Ett alternativ är ju att anlita ett fastighetsföretag som sköter allt underhåll osv så att ni inte behöver göra något själv. Ser ju ut som om ni har en bra vinstmarginal där. Att en person gör allt det själv trots alla andra åtaganden låter lite väl positivt i mina öron.
Hmm, med tanke på din brors alla projekt så har jag realistiskt sett svårt att se hur det skulle gå om han lade till det projektet också.
Bränner han ut sig eller vilket kommer att få mindre uppmärksamhet?
Sorry om jag är lite negativ i sammanhanget, men min hjälp i detta fallet skulle kunna vara att tipsa om en bok:
”Inkomst av hyresfastighet” av Olof Norell, Hans Tegnander, Ulla Werkell
Bra fråga men det finns ju mindre fastighetsföretag med. Bäst är nog att kolla runt lite och undersöka saken för ni är ju knappast de enda som startat sin fastighetskarriär småskaligt. Däremot hade jag även funderat på om det då är rättvist att du tar majoriteten av det ekonomiska åtagandet? I övrigt är fastigheter ett av de bästa områden man kan satsa i för passiv inkomst men inkluderat i kalkylen måste ju vara en långsiktig plan för underhållet.
Hur mycket kapital skulle du behöva gå in med?
Varför kan inte brodern låna av en bank till den delen istället?
Vad skulle din avkastning på investerat kapital bli, och hur skiljer detta sig från om du tex investerar med lämplig hävstång i en korg med fastighetsaktierna istället?
Jag hade varit mycket, mycket försiktig med att leka fastighetsentreprenör under de premisser du listat.
Kostnaden vs intäkterna ger en snabb uppfattning, sen tänker jag inte gå full revisor på den infon, snarare var det en fingervisning för att kalkylera kring en extern fastighetsskötare. Det krävs ju självklart en djupare analys.
Tack för kloka ord!
Funderingar jag tar med mig. känns såklart mycket mindre komplicerat att investera…
Har inte kollat hur han tänkt med allt än. Jag ville bolla lite här först innan jag ens säger att jag är intresserad. Jag tror inte han kan få lån till hela själv, då han redan är högt belånad.
Snabbt överslag. Fem lägenheter i avfolkningsbygd.
Klart det kan täcka kostnaderna för lite enklare förvaltning men det lär knappast räcka till för att ägarna ska slippa pilla och fixa.
“Hyreshuset ligger i på en liten ort, Herrljunga. Det finns redan hyresgäster i alla lägenheter nu. intäkterna var i runda slängar 400.000:- och utgifterna ca 100.000:- per år.”
Tänker att det inte är så mycket en fråga om ekonomi som om er relation. Din bror låter som en skön typ men också som någon som hoppar från projekt till projekt och hela tiden vill vara i en ny uppstartsfas och mindre av en förvaltare. Låter som stor risk att det blir DU som blir stående med ansvaret för att fixa allt som behöver fixas, oavsett om det är att jaga på din bror eller förlänga kontrakt med fastighetsservice, försäkringar och allt annat som ingår i att sköta ett hyreshus.
Sådant kan tära rätt rejält på en relation. Så är väl det upplägget ni behöver fundera över ordentligt innan ni tar er ann de ekonomiska detaljerna.